2023-07-28, 22:18
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du har inte läst 1Kor 8. Svaret om du får äta offerkött finns där.

Jag försäkrar er igen: var och en som låter omskära sig är skyldig att hålla hela lagen. Ni är utestängda från Kristus, ni som söker er rättfärdighet i lagen; ni har hamnat utanför nåden. Gal 5

Därför ingen omskärelse för kristna. Läs Rom 6:14-16

Jag menar att du inte har exakt kunskap. Ni ät utestängda från Kristus när ni söker er rättfärdighet i lagen.

Ja, det är fullt av bortförklaringar till varför de inte ville följa Jesus ord, men antingen så menade Jesus exakt så som det står och då är det fel eller så sa inte Jesus vad han påstås ha sagt, och då blir det ännu värre.
Citera
2023-07-28, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Helvetet är också kristet. Utan bibeln kan du knappt prata. Vem kunde trott att du var så bibeltrogen, och förutsätter att alla som läser här också är det. men en majoritet av jordens invånare vet inte var Helevetet eller Djävulen är. Tänkte inte på det.

Ditt trams är hejdlöst tröttsamt och du tillför inget i tråden med dina löjliga kommentarer.

Att bibeln på olika sätt påverkat vårt samhälle (eller språk) är ett lika meningslöst påstående som att vatten är vått eftersom något annat vore helt ologiskt då det samhälle, språk och kultur vinidag lever i, bygger på det historiska faktum att de personer som levt tidigare trott att det varit sant.

Ingen säger emot dig på den punkten!!

Men bara för att folk tidigare trott att något var sant så betyder det inte att det var det. Eller är Troll, vättar och älvor också sanna?

Vi alla noterar dock med muntert intresse att du duckar, väjar och krumbuktar dig som en jävla mask som ska på en metkrok för att på alla sätt undvika att svara på den enda riktigt relevanta frågan. Tror du på att det som står i bibeln är sant Ja eller Nej?

Något säger mig att du inte kommer ge ett rakt svar på den frågan.
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-07-28 kl. 23:27.
Citera
2023-07-28, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Om inte rätt och fel finns så kan man inte göra varken fel eller rätt. Finns inte Gud så är allt tillåtet. Om man definierar Gud som moralens källa.

Ta daam (klapp klapp) Nu är du där igen med dina logiska falsarier igen och precis som din kompis Lund-NoGo så var vinnaren igen.. . trumvirvel .. Cirkelresonemang.

Postar länken igen för denna typ av bevisligt falska argument som inte säger ett skit och avlutar inlägget med att säga ”att om man definierar mig som Gud, så har du helt fel.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkelresonemang
Citera
2023-07-29, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Ta daam (klapp klapp) Nu är du där igen med dina logiska falsarier igen och precis som din kompis Lund-NoGo så var vinnaren igen.. . trumvirvel .. Cirkelresonemang.

Postar länken igen för denna typ av bevisligt falska argument som inte säger ett skit och avlutar inlägget med att säga ”att om man definierar mig som Gud, så har du helt fel.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkelresonemang

Du är helt fri till att förklara varifrån rätt och fel kommer
Citera
2023-07-29, 03:07
Medlem
Citat:

Först och främst, jag har vuxit upp i en starkt kristen familj enligt svenska mått räknat och var själv troende under en stor del av mitt liv. Precis som du uttryckt i tråden, kunde jag försvara och rättfärdiga min tro på Gud, Jesus och Bibeln, oavsett andra personers frågor eller kritik.

Vi deltog i kyrkan nästan varje söndag .Diskuterade ofta om Gud, Jesus och Bibeln och i ärlighetens namn så kretsade vårt familjeliv mestadels kring församlingen, Gud eller kyrkan på något sätt.

Livet var ganska enkelt; jag förstod hur världen fungerade och varför. Hade svar på nästan allt. Allting flöt på smidigt!

Men när jag var runt 30 år drabbades jag av en stor livskris. Min intuition ledde mig naturligtvis till Gud, Jesus, min tro och min församling för att söka lösningar.

Utan att nu gå in på detaljer, kan jag sammanfatta att de råd och svar jag fick, var bara av typen ”efter regn kommer solsken” eller som man brukar säga inom kyrkan ”om du har tillräckligt med tro och positivt tänkande”, ”om du ber ska du få” och ”vad Gud vill med oss dödliga...”. Kanske förstår du vad jag menar?

När dessa råd inte hjälpte mig att må bättre på något sätt så började jag att söka efter lösningar utanför min kristna sfär. Insåg då rätt snabbt att det som hade fått mig att ”inte fungera”, i själva verket inte var något stort problem. Som man brukar säga, ”rätt verktyg är halva jobbet”.

Denna insikt ledde mig till att istället för att studera Bibeln eller tron, utforska vad man kan lära sig och lösa utan att luta sig mot Bibeln eller någon ”gudomlig” auktoritet.

Från den punkten så har jag fortsatt att utforska vetenskap (är vetenskapsman själv) och framför allt hur vetenskap, logik och rationellt tänkande kan hjälpa oss att förstå vad som troligen är sant eller inte. (Ärligt! Man kan som 5-åring kanske köpa att Balaams åsna kan prata som åsnan i Shreck, men inte som en vuxen 30-åring)

Att avsäga mig min tro var varken smärtfritt eller enkelt men att inte förlänga detta inlägg, kan jag tillägga att jag inte har träffat eller ens talat med min far på 15 år. Detta är naturligtvis inte roligt, men har å andra sidan aldrig känt mig så lycklig, fri och framgångsrik.

Slutligen. Jag raderade mitt ursprungliga långa svar på din fråga i detta inlägg eftersom jag insåg att det var för hårt och inte var lämpligt.

Du frågade ju specifikt om moral och det fick mig att inse att det svar jag ursprungligen skrev, inte var lämpligt eftersom det är en fråga jag själv har brottats med och därför inte vill vara taskig.

För att däremot inte heller undvika din faktiska fråga så föreslår jag att du lyssnar på Matt Dillahunty och hans resonemang om ”moral utan Gud” om du uppriktigt funderar över detta?

Bättre det än att istället ta råd från en slumpmässig FB-person som jag eftersom han lagt mycket mer tid på att reflektera över detta än vad jag har. Men hans resonemang kring detta ämne hjälpte mig mycket när jag tidigare brottades med samma fråga.

Lycka till.

https://youtu.be/QAQFYgyEACI
Citera
2023-07-29, 03:24
Medlem
Citat:
Först och främst
Om man behöver en tro, eller om man måste läsa en bok för att förstå vad god moral är, så är man fan sjuk i huvudet.

Tråden handlar för övrigt om bevis för att Jesus fanns eller för att Gud finns.
Citat:
Jesus dog genom korsfästelse. Detta styrks av de fyra evangelierna. Det styrks även av romarna Josephus och Tacitus. Det styrks även av greken Lucian. Även den judiska texten Talmud vittnar om korsfästelsen.
Värsta djävla fjateriet, och absolut inga som helst bevis.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-07-29 kl. 03:31.
Citera
2023-07-29, 04:16
Medlem
swehacks avatar
Statistiskt har fler gravar tömts av gravplundrare än av återuppväckelse.
Citera
2023-07-29, 06:49
Medlem
Citat:

Läste sociologi på universitet en gång. Där ingick ett avsnitt om religionssociologi.

Enligt religionssociologin, så är religionen ett sätt för grupper att definiera sig själva. Man skiljer ut sig själva gentemot andra grupper genom sin religion. Man dricker inte alkohol, eller man äter inte fläsk, eller man äter inte kött och mjölk samtidigt, eller man sätter slöjor på sina kvinnor, eller man låter håret växa ut i lockar vid öronen, eller man döper sina barn, eller man firar jul, eller man firar inte födelsedag, eller man går i kyrkan på söndag, eller man går i moskén på fredag, eller man bär sig åt på något annat sätt för att man tillhör en viss religion.

Tänk bara på att de flesta västerlänningar firar jul den 25 december. Men vi svenskar firar julen allra mest den 24 december. Vi är svenskar vi! Och Luciatåg har vi också!

Men ryssarna, de firar jul den 6 januari. De är verkligen inte som vi!

Religionen används också för att rättfärdiga hierarkier inom gruppen. En viss person ska vara ledare, för att hans far och farfar var "överstepräster". Och folk som sköter om templet är utvalda av Gud, och vi andra ska lyda dem. Och en hustru ska lyda sin man, och barnen ska lyda sina föräldrar, men familjefadern måste lyda överheten, och om överheten vill straffa familjefadern så är det familjefaderns fel. Och kungen har fått sin makt av Gud, och all överhet har utsetts av Gud till att bestämma över oss andra.

Varifrån kommer "rätt och fel"? Det är idéer som växer fram inom grupper. Den som lyder sin egen grupps regler gör rätt. Den som bryter mot sin egen grupps regler gör fel. Men reglerna kan ändras i takt med att samhället ändras och gruppens villkor förändras.

Men ni kristna i den här tråden, VinnarenSkriver och Lund-NoGo-Zone, ni kanske tycker att reglerna om rätt och fel har kommit från bibeln, och vi får aldrig ändra dem?

Okej. Ni känner till budorden?

Eller gör ni verkligen det?

I 2 Mos. 20:2-17 kan man läsa om budorden som Mose sägs ha fått av Gud. Ni känner till det andra budordet?

Eller gör ni verkligen det? Så här står det:

Citat:
Och Gud talade alla dessa ord:

2 Jag är Herren, din Gud, som har fört dig ut ur Egyptens land, ur träldomshuset.

3 Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.

4 Du skall inte göra dig någon bildstod eller någon avbild av det som är uppe i himlen eller nere på jorden eller av det som är i vattnet under jorden. 5 Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. Ty jag, Herren, din Gud, är en nitälskande Gud, som låter straffet för fädernas missgärning drabba barnen, ja, tredje och fjärde släktledet, när man hatar mig, 6 men som visar nåd mot tusen släktled, när man älskar mig och håller mina bud.

Ni kristna i den här tråden, VinnarenSkriver och Lund-NoGo-Zone, har ni några bilder hemma?

Du, VinnarenSkriver, du har ju verkligen en bild i din avatar. Visste du inte att det är förbjudet? Visste du inte att det är det näst mest förbjudna som finns?

Säger du att det visst är tillåtet att ha bilder omkring sig och att själv göra bilder genom att t.ex. fotografera?

Var i bibelns står det i så fall att det är tillåtet?

Du kommer inte att hitta något ställe i bibeln där det står att det är tillåtet att ha bilder. Det står bara att det är förbjudet. Ändå väljer du, VinnarenSkriver, att ha en avatar.

Ni kristna som tror att moralen och rättvisan kommer från Gud: Ni har så fel, så fel.
Citera
2023-07-29, 07:17
Medlem
Citat:
Orätt vet jag inte, men han måste inte om inte annat vara en jävlig kass ingenjör eller kock (vet inte exakt hur Gudar går tillväga när dom skapar universum, planeter eller människor eftersom det i bibeln bara står att han viftade lite med armen) men det är ju han som skapat allt.

Men just det här universumet som vi bor i kanske var lite som ”första pannkakan”? Eller vad vet jag?
Kan du anklaga lagstiftare för att vara (med)skyldiga till brott de förbjudit?
Citera
2023-07-29, 07:18
Medlem
Citat:
Så hade Jesus skinn på snoppen? Han var ju bevisligen Jude?
Nej, han var född att stå under Moses lag, som påbjuder omskärelse.
Citera
2023-07-29, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Kul, du menar alltså att Jesus menade att endast judarna skulle fortätta att följa lagen till punkt och pricka till världens ände, men att det är okej för kristna att inte göra det?

Jesus säger ju tydligt att han inte kommit för att upphäva lagen. Inte för någon.
Ja, för bud till kristna ändrades, som att vi får äta det som är orent. Vi får skilja oss av annat skäl än otukt. Troende får skilja sig från otroende.

Han kom för att uppfylla lagen. Läs Heb 9. Utan blodutgjutelse ges ingen förlåtelse, det är ett lagkrav så han uppfyllde lagen genom att ge sitt liv med ett fullkomligt människooffer.
Senast redigerad av DindooNuffin 2023-07-29 kl. 07:24.
Citera
2023-07-29, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, det är fullt av bortförklaringar till varför de inte ville följa Jesus ord, men antingen så menade Jesus exakt så som det står och då är det fel eller så sa inte Jesus vad han påstås ha sagt, och då blir det ännu värre.
Det är två olika förbund. Olika förbund, olika regler. GT straffar i tredje och fjärde generation. För oss gäller det personliga ansvaret att en son inte ska dö för faderns synd och vice versa.

Det är den som syndar som skall dö. Sonen skall inte bära straffet för faderns synd och fadern skall inte bära straffet för sonens synd. Den rättfärdige skall skörda frukten av sin egen rättfärdighet, den gudlöse frukten av sin egen gudlöshet. Hes 18:20

Hesekiel talar om det nya förbundet och de regler som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in