Citat:
Ursprungligen postat av
Pillerarm
Menar du att jag fastnat i samma fälla som nyfrälsta? Jag tar ju precis upp det som en fälla man inte ska falla i. Läs vad jag jag skriver istället för att fantisera ihop något du tror. Tack.
Jag läser precis det du skriver, och du förnekar att ateism är en tro tillika livsåskådning, vilket är fel. Ditt sanningsanspråk är minst lika giltigt eller ogiltigt som motsvarande hos en troende. Du kan lika lite bevisa din tes, som en troende.
Citat:
Ursprungligen postat av
Egna-tankar
Förklara för mig varför nästan alla framstående astronomer och vetenskapsmän är ateister. Deras uppdrag är att försöka förstå universum. De hittar ingen gud där.
https://www.quora.com/Is-it-true-that-93-of-scientists-in-the-US-are-atheists-Why
Men du har hittat en Alister McGrath som tror att Gud finns och att han passar ihop med vetenskapen. Vojne vojne. Ja, då måste Gud ju finnas och det måste vara vetenskapligt bevisat, det förstår väl alla?
Och tänk på att det finns en jävligt stor efterfrågan på Gud bland alla religiösa knäppskallar i USA. Så du kan tjäna grymt mycket pengar på att försöka argumentera för att Gud passar in i vetenskapens universum. Folk som Alister Macgrath kan bli snuskigt rika, rikare än idioterna som hittar på horoskop och magiska kristaller och annan idioti!
Undra på att det finns folk som säljer sig till att skriva att det finns en gud!!!
Du ändrade ditt inlägg, så du får läsa svaret utifrån det du skrev först. Länken du skickade förklarar klart och tydligt det jag har sökt framlägga, nämligen att ateism är en tro på ett sanningsanspråk av ett icke-existent transcendent väsen. Min uppfattning är dock att de flesta forskare snarare resonerar som agnostiker, d.v.s. med ovisshetens ödmjukhet över att vi nog aldrig kommer att veta. Dessvärre verkar de flesta forskare inom naturvetenskapen inte vara hemma på terminologin, vilket bl.a. visar sig i motsvarande statisk, och som är högst olyckligt. Men då det är filosofiska begrepp, klandrar jag dem inte. Ang. mitt boktips, används den f.ö. inte sällan som en introduktion till universitetskurser av religions- och vetenskapsfilosofi.
/AI