2023-07-29, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Läste sociologi på universitet en gång. Där ingick ett avsnitt om religionssociologi.

Enligt religionssociologin, så är religionen ett sätt för grupper att definiera sig själva. Man skiljer ut sig själva gentemot andra grupper genom sin religion. Man dricker inte alkohol, eller man äter inte fläsk, eller man äter inte kött och mjölk samtidigt, eller man sätter slöjor på sina kvinnor, eller man låter håret växa ut i lockar vid öronen, eller man döper sina barn, eller man firar jul, eller man firar inte födelsedag, eller man går i kyrkan på söndag, eller man går i moskén på fredag, eller man bär sig åt på något annat sätt för att man tillhör en viss religion.

Tänk bara på att de flesta västerlänningar firar jul den 25 december. Men vi svenskar firar julen allra mest den 24 december. Vi är svenskar vi! Och Luciatåg har vi också!

Men ryssarna, de firar jul den 6 januari. De är verkligen inte som vi!

Religionen används också för att rättfärdiga hierarkier inom gruppen. En viss person ska vara ledare, för att hans far och farfar var "överstepräster". Och folk som sköter om templet är utvalda av Gud, och vi andra ska lyda dem. Och en hustru ska lyda sin man, och barnen ska lyda sina föräldrar, men familjefadern måste lyda överheten, och om överheten vill straffa familjefadern så är det familjefaderns fel. Och kungen har fått sin makt av Gud, och all överhet har utsetts av Gud till att bestämma över oss andra.

Varifrån kommer "rätt och fel"? Det är idéer som växer fram inom grupper. Den som lyder sin egen grupps regler gör rätt. Den som bryter mot sin egen grupps regler gör fel. Men reglerna kan ändras i takt med att samhället ändras och gruppens villkor förändras.

Men ni kristna i den här tråden, VinnarenSkriver och Lund-NoGo-Zone, ni kanske tycker att reglerna om rätt och fel har kommit från bibeln, och vi får aldrig ändra dem?

Okej. Ni känner till budorden?

Eller gör ni verkligen det?

I 2 Mos. 20:2-17 kan man läsa om budorden som Mose sägs ha fått av Gud. Ni känner till det andra budordet?

Eller gör ni verkligen det? Så här står det:

Ni kristna i den här tråden, VinnarenSkriver och Lund-NoGo-Zone, har ni några bilder hemma?

Du, VinnarenSkriver, du har ju verkligen en bild i din avatar. Visste du inte att det är förbjudet? Visste du inte att det är det näst mest förbjudna som finns?

Säger du att det visst är tillåtet att ha bilder omkring sig och att själv göra bilder genom att t.ex. fotografera?

Var i bibelns står det i så fall att det är tillåtet?

Du kommer inte att hitta något ställe i bibeln där det står att det är tillåtet att ha bilder. Det står bara att det är förbjudet. Ändå väljer du, VinnarenSkriver, att ha en avatar.

Ni kristna som tror att moralen och rättvisan kommer från Gud: Ni har så fel, så fel.
Bilder (4) hör samman med tillbedjan (5). Därför är bilder förbjudna. Men även en bild på en älskad anhörig kan leda till avgudadyrkan.

Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. Den som inte tar sitt kors och följer efter mig är inte värd att tillhöra mig. Matt 10:37

Detsamma gäller kors som de kysser ogenerat. Pinsamt! De saknar förstånd.
Citera
2023-07-29, 08:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Ja, för bud till kristna ändrades, som att vi får äta det som är orent. Vi får skilja oss av annat skäl än otukt. Troende får skilja sig från otroende.

Han kom för att uppfylla lagen. Läs Heb 9. Utan blodutgjutelse ges ingen förlåtelse, det är ett lagkrav så han uppfyllde lagen genom att ge sitt liv med ett fullkomligt människooffer.

Ja, så har de flesta kristna lurat sig själv att det betyder.
Men såvitt jag vet har vare sig himlem är jorden ännu förgått, så då ska "den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket".

Frågan är att antingen så menade inte Jesus vad han sade eller så ljuger Petrus och Paulus om att det han sade inte längre gäller. Du anser alltså att Jesus inte menade vad han sade. Det är intressant.
Citera
2023-07-29, 08:31
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är två olika förbund. Olika förbund, olika regler. GT straffar i tredje och fjärde generation. För oss gäller det personliga ansvaret att en son inte ska dö för faderns synd och vice versa.

Det är den som syndar som skall dö. Sonen skall inte bära straffet för faderns synd och fadern skall inte bära straffet för sonens synd. Den rättfärdige skall skörda frukten av sin egen rättfärdighet, den gudlöse frukten av sin egen gudlöshet. Hes 18:20

Hesekiel talar om det nya förbundet och de regler som gäller.

Ja, det är två olika förbund, men det är samma regler.

Det första förbundet är med israeliterna, det nya förbundet är med alla folk. Det är skillnaden och varför det är ett nytt förbund och inte ett ändrat förbund.
Citera
2023-07-29, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, så har de flesta kristna lurat sig själv att det betyder.
Men såvitt jag vet har vare sig himlem är jorden ännu förgått, så då ska "den som därför upphäver ett av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas den minste i himmelriket".

Frågan är att antingen så menade inte Jesus vad han sade eller så ljuger Petrus och Paulus om att det han sade inte längre gäller. Du anser alltså att Jesus inte menade vad han sade. Det är intressant.
Jesus till och om judar som var födda att stå under lagen innan det nya flrbundet trätt i kraft. Kristna har fått ett annat förbund genom Jesus. Guds ande blev urgjuten över hedningar också, saker som inte kunde ske enligt GT. Att du inte begriper det är ditt problem. Jag har förklarat varför.

Ty vi menar att människan blir rättfärdig på grund av tro, oberoende av laggärningar. Rom 3:28
Citera
2023-07-29, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, det är två olika förbund, men det är samma regler.

Det första förbundet är med israeliterna, det nya förbundet är med alla folk. Det är skillnaden och varför det är ett nytt förbund och inte ett ändrat förbund.
Det är olika regler. GT straffar I tredje och fjärde generation. NT straffar syndaren, inte barnen.

Hör på vad jag säger er, jag Paulus: om ni låter omskära er har ni ingen nytta alls av Kristus. Jag försäkrar er igen: var och en som låter omskära sig är skyldig att hålla hela lagen. Ni är utestängda från Kristus, ni som söker er rättfärdighet i lagen; ni har hamnat utanför nåden. Gal 5

Omskärelse är ett krav enligt Moses lag. Kristna blir inte omskurna. Olika förbund, olika regler. Ge dig!
Citera
2023-07-29, 08:49
Medlem
Citat:
Kan du anklaga lagstiftare för att vara (med)skyldiga till brott de förbjudit?

Din liknelse är ens i närheten av att vara rellevant eftersom ingen lagstiftare (om man menar utifrån perspektivet lagar som att köra mot rött ljus eller offside i fotboll) hävdar till skillnad från din fantasikompis att de både stiftade lagarna, universum och alla människor och förutsättningar däri.

Om Gud är allsmäktig och därmed kapabel att göra precis vad som helst och dessutom är allvetande och alltså vet exakt allt som händer i universum? Har han inte då också inte bara skapat alla muslimer, hinduer, ateister, troende och syndare? Vet han inte också exakt vad de tänker, gör och varför varför? Och skulle han i sådana fall utan ansträngning kunna fixa det på nolltid om han ville? Det räckte ju att bara vifta lite med handen för att skapa hela universum så en sån här liten sak borde ju kunna lösas när han fjärtar av misstag nästa gång? Eller hur?

Så antingen är Gud helt likgiltig och helt enkelt skiter i om man följer reglerna eller inte, eller om man tror eller inte tror på honom. Eller så är han helt enkelt en narcissistisk och elak skithög helt enkelt. Vilket är det?
Citera
2023-07-29, 09:00
Medlem
Citat:
Bilder (4) hör samman med tillbedjan (5). Därför är bilder förbjudna. Men även en bild på en älskad anhörig kan leda till avgudadyrkan.

Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. Den som inte tar sitt kors och följer efter mig är inte värd att tillhöra mig. Matt 10:37

Detsamma gäller kors som de kysser ogenerat. Pinsamt! De saknar förstånd.

Vilken vidrig narcissistisk jävla skithög den där gud måste vara som alltså påstår att alla som inte älskar honom mer än sina egna barn förtjänar att brinna i helvetet i all evighet.

Allvarligt! Även om Gud eller Jesus knackade på min dörr i morgon bitti, så skulle han få en sån jävla pungspark av mig om han föreslog det. Vilket jäkla praktarsle!
Senast redigerad av Moscow-Mule 2023-07-29 kl. 09:02.
Citera
2023-07-29, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Om Gud är allsmäktig och därmed kapabel att göra precis vad som helst och dessutom är allvetande och alltså vet exakt allt som händer i universum? Har han inte då också inte bara skapat alla muslimer, hinduer, ateister, troende och syndare? Vet han inte också exakt vad de tänker, gör och varför varför? Och skulle han i sådana fall utan ansträngning kunna fixa det på nolltid om han ville? Det räckte ju att bara vifta lite med handen för att skapa hela universum så en sån här liten sak borde ju kunna lösas när han fjärtar av misstag nästa gång? Eller hur?

Så antingen är Gud helt likgiltig och helt enkelt skiter i om man följer reglerna eller inte, eller om man tror eller inte tror på honom. Eller så är han helt enkelt en narcissistisk och elak skithög helt enkelt. Vilket är det?
Han vet tydligen allt utom var han själv kommer ifrån? Beror han av något annat än sig själv så är han inte Gud. Är han sin egen orsak så skapar han världens transcendenta orsak som människa och är själv född av naturen. Skapar han världens orsak som människa så har han inte med avsikt skapat någon enda individ. Så där faller dikotomin du beskrev.

Antingen är han inte Gud, eller så är han bara den han är och ingen vet om han är god eller ond förrän han är framme vid oss i tiden.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2023-07-29 kl. 09:21.
Citera
2023-07-29, 09:22
Medlem
Citat:
Vilken vidrig narcissistisk jävla skithög den där gud måste vara som alltså påstår att alla som inte älskar honom mer än sina egna barn förtjänar att brinna i helvetet i all evighet.

Allvarligt! Även om Gud eller Jesus knackade på min dörr i morgon bitti, så skulle han få en sån jävla pungspark av mig om han föreslog det. Vilket jäkla praktarsle!
Var läser du att du brinner i helvetet? Du läser bara vad du vill läsa.
Citera
2023-07-29, 09:31
Medlem
Citat:
Din liknelse är ens i närheten av att vara rellevant eftersom ingen lagstiftare (om man menar utifrån perspektivet lagar som att köra mot rött ljus eller offside i fotboll) hävdar till skillnad från din fantasikompis att de både stiftade lagarna, universum och alla människor och förutsättningar däri.

Det spelar ingen roll vilka lagar och regler det gäller, lagstiftare är samhällsbyggare. Gud har förbjudit mord, riksdagen har också gjort det. Betyder det att alla i riksdag och regering är medskyldiga till varje mord eller våldtäkt som sker i Sverige? Varför resonerar du som en hycklande idiot då när det kommer till Guds ansvar? Han har skapat oss, då har han rätt att döma er syndare. Men då går han plötsligt för långt! Nänänä rör mig inte, jag har sjukpenning! Din sjuka tanklösa hönshjärna!
Citera
2023-07-29, 09:38
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll vilka lagar och regler det gäller, lagstiftare är samhällsbyggare. Gud har förbjudit mord, riksdagen har också gjort det. Betyder det att alla i riksdag och regering är medskyldiga till varje mord eller våldtäkt som sker i Sverige? Varför resonerar du som en hycklande idiot då när det kommer till Guds ansvar? Han har skapat oss, då har han rätt att döma er syndare. Men då går han plötsligt för långt! Nänänä rör mig inte, jag har sjukpenning! Din sjuka tanklösa hönshjärna!
Om Gud har designat människan och naturens ordningar och har valt att göra det så här och om han har makten över allting så är han också skyldig till allt ont. Men nu är han inte sådan och därför är det den som påstår att han är sådan som egentligen är den som falskeligen anklagar honom för allt ont.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2023-07-29 kl. 09:43.
Citera
2023-07-29, 09:45
Medlem
LKKINGENs avatar
Sen när blev en religiös skrift=sanning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in