2023-07-28, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Var specifik då. Vilken numrerad punkt var fel. Är det sundhetsfel eller giltighetsfel?

Googla ”Syllogism” och ”Omvänd Implikation” och återkom sedan. Det är bland de mest klassiska argumentationsfel vilket du gör i princip hela tiden.

Det är en sedan tusentals år tillbaka känd metod att att bedriva falsk argumentation på.
Citera
2023-07-28, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsad
Hela grunden för den här tråden är skrattretande. Som att fråga: "Om Stålmannen inte är på riktigt, varför kan han då flyga?!?!?!"

Perfekt sammanfattad faktiskt.
Citera
2023-07-28, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Det fanns ingen anledning för dåtidens judar eller romare att visa upp en kropp. OBS!!! Gravar ansågs vara orena platser, och det var förbjudet för judar att gå in i en grav. Se hur Johannesevangeliet skildrar (den högst osannolika) historien om hur Jesus uppväcker Lasarus (Joh. 11:38-44):
Jesus blev åter häftigt upprörd och gick till graven. Det var en klippgrav med en sten för öppningen. 39 Jesus sade: "Tag bort stenen!" Den dödes syster Marta sade till honom: "Herre, han luktar redan, det är fjärde dagen." 40 Jesus sade till henne: "Har jag inte sagt dig att om du tror, skall du få se Guds härlighet?" 41 De tog bort stenen, och Jesus lyfte blicken mot himlen och sade: "Fader, jag prisar dig för att du hör mig. 42 Själv vet jag att du alltid hör mig, men för att folket som står här skall tro att du har sänt mig bad jag denna bön." 43 När han hade sagt det ropade han med hög röst: "Lasarus, kom ut!" 44 Då kom den döde ut, med fötter och händer inlindade i bindlar och med ansiktet täckt av en duk. Jesus sade till dem: "Befria honom och låt honom gå."
Jesus gick alltså inte in i graven. Han stod utanför och ropade på Lasarus. Ingen borde heller ha gått in i Jesu grav, för det var en oren plats! Bara det faktum att några judiska kvinnor sägs ha gått in i Jesu grav gör historien högst suspekt!

Eftersom Jesu grav var en oren plats borde det inte heller ha funnits några vakter vid graven, eftersom inga judar väntades vilja gå in i graven och ta med sig kroppen.

Någonting kan däremot ha hänt som startade ryktet om Jesu uppståndelse. Matteus talar om en jordbävning. Det kan ha skett en riktig jordbävning på platsen, för jordbävningar är inte helt ovanliga i det området. En jordbävning kan ha rubbat stenen framför graven, tillräckligt mycket för att någon skulle kunna gå in eller ut ur graven.

Man ska komma ihåg att en del judar väntade på den yttersta domen vid den här tiden. Innan den yttersta domen skulle komma måste människor uppstå ur sina gravar för att kunna dömas (Daniel 12:1-2):
På den tiden ska Mikael träda fram, den store fursten som står som försvarare för dina landsmän. Det kommer en tid av nöd, som inte har haft sin like ända från den dag då folken blev till och fram till den tiden.

Men på den tiden ska ditt folk bli frälst, alla som är skrivna i boken[a]. 2 De många[b] som sover i mullen ska vakna, några till evigt liv och andra till förakt och evig skam.
Ifall Jesu grav tycktes ha öppnats, samtidigt som en del människor gick omkring och väntade på att människor skulle vakna ur sina gravar, så kan det ha uppstått ett rykte om att den stora, allmänna uppståndelsen hade börjat och att den yttersta domen snart skulle vara här. Men det kan ha tagit tid för det ryktet att spridas, och ju längre tid det tog, ju äckligare skulle en död kropp ha varit, och människorna skulle ha blivit bara mer och mer ovilliga att gå in i graven.

NT innehåller några berättelser om hur Jesus visar sig efter sin påstådda uppståndelse. Typiskt för dessa berättelser är att de som möter "Jesus" inte känner igen honom. Den troligaste förklaringen till att de inte känner igen honom är att personen helt enkelt inte var Jesus.

Det uppstod en (inte särskilt stor) "Jesusrörelse" i Palestina efter Jesu påstådda uppståndelse. När romarna började intressera sig för Jesusrörelsen (ens det minsta), så hade det gått för lång tid för att stoppa rörelsen genom att visa upp en kropp. Kroppen skulle ha varit rutten, och de flesta av Jesusanhängarna visste ändå inte hur Jesus såg ut. Folk var troligen inte heller helt säkra på vilken grav som hade varit Jesus. Dessutom kunde kanske en annan kropp ha begravts i den grav som ansågs vara Jesus.

Det gick säkert olika rykten om en grav vars sten hade rubbats ur sitt läge. Hade Jesus uppstått? Hade någon stulit kroppen? Låg kroppen kvar i graven eller var den försvunnen? Man fick ju inte lov att gå in och titta efter!

Troligen lät dåtidens myndigheter försegla graven igen, eftersom en öppen grav var ohygienisk. Observera att judiska representanter nog skulle ha vägrat att gå in i graven i alla fall, och de romerska myndigheterna ansåg troligen att en inspektion av en ruttnande kropp var allmänt äckligt och helt ointressant.

Det var säkert kvinnor som först påstod att de hade sett en ängel som förkunnade att Jesus var uppstånden (men det är högst osannolikt att kvinnorna gick in i graven). Petrus, den lärjunge som var mest benägen att se syner, trodde på kvinnorna. Han fick flera av Jesu lärjungar med sig i tron på att Jesus hade uppstått, men inte alla. Det är därför det står i NT om lärjungar som tvivlade (Matt: 28:16-17, men också hela historien om Tomas tvivlaren i Johannesevangeliet. Observera att det finns ett apokryfiskt evangelium enligt Tomas. I det evangeliet berättas det ingenting om Jesu uppståndelse.

Paulus fick en våldsam frälsningsupplevelse och blev därefter den som skapade kristendomen. Men detta inträffade allra minst tio år efter Jesu död. Paulus träffade aldrig den levande Jesus och struntade i vad den levande Jesus faktiskt hade sagt eller gjort. Man kan därför hävda att den framväxande kristendomen knappt hade någonting med människan Jesus (Yeshua) att göra.

Gäsp. Det var ju inte alls så att alla Jesu lärjungar var övertygade om att Jesus hade uppstått. Mest övertygad var utan tvekan Petrus, som ju också var benägen att se syner.

Tänk dig en religiös sekt någonstans. Ifall alla anhängarna tror på sin sektledare, bevisar det i så fall att sektledaren är en gud eller profet?

Visst, Jesus dog ju på korset.

Paulus hade haft en våldsamt stark frälsningsupplevelse, och han var övertygad om att Jesus hade gett honom uppdraget att sprida läran om människornas frälsning genom Jesu uppståndelse. Paulus ägnade resten av sitt liv till att fullfölja det uppdrag han ansåg sig ha fått. Han var inte alls ute efter makt.

Men bara för att Paulus ansåg sig ha fått det uppdraget betyder det ju inte att Gud eller Jesus verkligen hade talat med honom. Eller tror du att Gud (eller någon ängel) talade till Muhammed också och gav honom uppdraget att skapa islam?

150 år efter Jesu död hade den växande kristna kyrkan blivit en maktfaktor i Rom. Den kristna läran passade romarriket, och den kunde användas av både de fattiga och förtryckta (som lovades frälsning) och av överheten (som kunde hävda att de hade fått sin jordiska makt av den kristne guden).

Du menar alltså att
1. En jordbävning skedde som öppnade graven.
2. Graven var inte bevakad
3. Någon stal kroppen från graven
4. Apostlarna hittade på berättelsen för
- a. Makt?
- b. Hallucination / Förvirring?
- c. Skuld?
5. Paulus trosbekännelse är en lögn?
6. Paulus konverterade först 10 år efter korsfästelsen. Varför tror du det? Enligt breven så konverterade han efter attt han hade sett Jesus återuppstå, vilket var kort efter korsfästelsen
Citera
2023-07-28, 09:35
Medlem
Ett par argument till. Vilka slutsatser kan dras om de två främsta vittnena till Jesu uppståndelse?

1) Maria Magdalena (eller Maria från Magdala):

Hon var eller hade varit psykiskt sjuk.

Citat:
8 Efter detta gav sig Jesus ut på vandring till olika städer och byar i Galileen. Och överallt förkunnade han evangeliet om Guds rike. Med sig hade han sina tolv lärjungar, 2 och några kvinnor som hade blivit botade från onda andar och från sjukdomar: Maria från Magdala, som sju onda andar hade drivits ut ur, 3 Johanna, hustru till Herodes förvaltare Kusas, Susanna, och många andra som hjälpte dem med sina tillgångar.
Luk. 8:1-3

På Jesu tid trodde man att alla sjukdomar berodde på onda andar. Men om sju onda andar hade drivits ut ur Maria, så var hon säkerligen inte helt psykiskt frisk.

Maria hade stått och tittat på när Jesus korsfästes. Hon hade sett hur han, hennes trygghet, utkämpade en fruktansvärd, många timmar lång dödskamp på korset. Hon måste ha varit både förtvivlad och förvirrad.

När Maria kikar in i graven ser hon två män i vita kläder (dvs änglar) där inne. Men vad gör änglarna där? De behöver inte vakta graven om Jesus redan har lämnat den. Vill de berätta att Jesus är uppstånden? Men varför bara berätta detta för en lite halvgalen kvinna?

Varför gick inte änglarna till templet och talade om för alla människor där att Jesus var uppstånden?

Frågan är alltså inte varför graven var tom, om Jesus inte hade uppstått. Frågan är varför Gud skickade änglar till jorden efter att Jesus hade uppstått (om han nu hade gjort det) och sedan inte lät änglarna berätta om Jesu uppståndelse för någon annan än en lite halvgalen kvinna (och kanske ett par väninnor till henne)?

I Johannesevangeliet visar sig Jesus själv för Maria, men hon ser inte att det är han - och hon får inte röra vid honom!

Citat:
11 Maria stod utanför graven och grät. Och medan hon grät lutade hon sig in i graven. 12 Hon fick då se två änglar i vita kläder sitta där Jesu kropp hade legat, den ene vid huvudets plats, den andre vid fötternas. 13 Och de sade till henne: "Kvinna, varför gråter du?" Hon svarade: "De har tagit bort min Herre, och jag vet inte var de har lagt honom." 14 När hon hade sagt det, vände hon sig om och fick se Jesus stå där, men hon förstod inte att det var han. 15 Jesus sade till henne: "Kvinna, varför gråter du? Vem söker du?" Hon trodde att det var trädgårdsmästaren och sade till honom: "Herre, om det är du som har fört bort honom, så säg mig var du har lagt honom, så att jag kan hämta honom." 16 Jesus sade till henne: "Maria." Då vände hon sig om och sade till honom på hebreiska: "Rabbuni" - det betyder lärare. 17 Jesus sade till henne: "Rör inte vid mig, ty jag har ännu inte farit upp till Fadern. Men gå till mina bröder och säg till dem att jag far upp till min Fader och er Fader, till min Gud och er Gud."
Joh.21:11-17

2) Lärjungen Petrus är det andra viktiga vittnet till Jesu uppståndelse. Precis som Maria Magdalena var han lite halvgalen. Det var Petrus som fick för sig att försöka gå på vattnet, till exempel. Och han såg syner:

Citat:
28 Ungefär en vecka senare tog Jesus med sig Petrus, Jakob och Johannes och gick upp på ett berg för att be. 29 Medan han bad förvandlades hans ansikte, och hans kläder blev bländande vita. 30 Två män stod och talade med honom. Det var Mose och Elia,[a] 31 som visade sig i härlighet och talade om Jesus uttåg som han skulle fullborda i Jerusalem.

32 Petrus och de båda andra hade somnat djupt, men nu vaknade de och fick se Jesus härlighet och de två männen som stod där med honom. 33 När de skulle lämna Jesus, sa Petrus till Jesus: ”Mästare, det är gott att få vara här! Låt oss bygga tre hyddor, en åt dig och en åt Mose och en åt Elia.” Han visste inte vad han sa.

Hur kunde Petrus se två män ihop med Jesus och veta att de två männen var Moses och profeten Elia, som båda hade varit döda i århundraden på Jesu tid?

Är det konstigt om en man som Petrus blir det främsta vittnet (förutom Maria Magdalena) som vittnar om Jesu uppståndelse?

Citat:
12 Men Petrus sprang iväg till graven, och när han böjde sig ner och tittade in såg han linnesvepningen ligga där. Han gick därifrån förundrad över det som hade hänt.
Luk. 24:12

Men sen får Petrus möta Jesus, när han tillsammans med några andra lärjungar går och fiskar och får möta en okänd man på stranden:

Citat:
Tidigt på morgonen stod Jesus på stranden, men lärjungarna visste inte att det var han. 5 Jesus sade till dem: "Mina barn, har ni något att äta?" De svarade: "Nej." 6 Han sade: "Kasta ut nätet på högra sidan om båten, så skall ni få." De kastade ut nätet, och nu orkade de inte längre dra upp det för all fisken. 7 Den lärjunge som Jesus älskade sade då till Petrus: "Det är Herren." När Simon Petrus hörde att det var Herren, tog han på sig ytterplagget, för han var lätt klädd, och kastade sig i sjön. 8 De andra lärjungarna kom efter i båten. De var inte långt från land.

9 När de kom i land, fick de se en glödhög och fisk som låg på den och bröd. 10 Jesus sade till dem: "Bär hit av fisken som ni fått." 11 Simon Petrus steg i båten och drog in nätet. Det var fullt av stora fiskar, etthundrafemtiotre stycken. Och fast de var så många gick nätet inte sönder. 12 Jesus sade till dem: "Kom och ät." Ingen av lärjungarna vågade fråga honom vem han var. De förstod att det var Herren.
Joh. 21:4-12

Kort sagt: Två halvgalna personer, Maria Magdalena och Petrus, vittnar om Jesu uppståndelse. Ska vi se dem som sanningsvittnen?

Men kristendomen handlar inte om den verkliga personen Jesus (Yeshua). Den handlar om de berättelser som skapades av Paulus, med lite insprängda muntliga traderade vittnesmål om vad Jesus hade sagt till människorna, kombinerat med diverse mer eller mindre orimliga mirakelberättelser. Lägg därtill ett lager av föreställningar från romarriket som klistrades på kristendomen. Ett utmärkt exempel på detta är att kroppen och själen kan skiljas åt, så att själen kan uppstå medan kroppen ligger kvar och ruttnar i graven. På Jesu tid tänkte man sig att kroppen och själen satt ihop, och att Jesus därför måste uppstå med kroppen om han skulle vara verkligt uppstånden.
Citera
2023-07-28, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Ett par argument till. Vilka slutsatser kan dras om de två främsta vittnena till Jesu uppståndelse?

1) Maria Magdalena (eller Maria från Magdala):

Hon var eller hade varit psykiskt sjuk.

På Jesu tid trodde man att alla sjukdomar berodde på onda andar. Men om sju onda andar hade drivits ut ur Maria, så var hon säkerligen inte helt psykiskt frisk.

Maria hade stått och tittat på när Jesus korsfästes. Hon hade sett hur han, hennes trygghet, utkämpade en fruktansvärd, många timmar lång dödskamp på korset. Hon måste ha varit både förtvivlad och förvirrad.

När Maria kikar in i graven ser hon två män i vita kläder (dvs änglar) där inne. Men vad gör änglarna där? De behöver inte vakta graven om Jesus redan har lämnat den. Vill de berätta att Jesus är uppstånden? Men varför bara berätta detta för en lite halvgalen kvinna?

Varför gick inte änglarna till templet och talade om för alla människor där att Jesus var uppstånden?

Frågan är alltså inte varför graven var tom, om Jesus inte hade uppstått. Frågan är varför Gud skickade änglar till jorden efter att Jesus hade uppstått (om han nu hade gjort det) och sedan inte lät änglarna berätta om Jesu uppståndelse för någon annan än en lite halvgalen kvinna (och kanske ett par väninnor till henne)?

I Johannesevangeliet visar sig Jesus själv för Maria, men hon ser inte att det är han - och hon får inte röra vid honom!

2) Lärjungen Petrus är det andra viktiga vittnet till Jesu uppståndelse. Precis som Maria Magdalena var han lite halvgalen. Det var Petrus som fick för sig att försöka gå på vattnet, till exempel. Och han såg syner:

Hur kunde Petrus se två män ihop med Jesus och veta att de två männen var Moses och profeten Elia, som båda hade varit döda i århundraden på Jesu tid?

Är det konstigt om en man som Petrus blir det främsta vittnet (förutom Maria Magdalena) som vittnar om Jesu uppståndelse?

Men sen får Petrus möta Jesus, när han tillsammans med några andra lärjungar går och fiskar och får möta en okänd man på stranden:

Kort sagt: Två halvgalna personer, Maria Magdalena och Petrus, vittnar om Jesu uppståndelse. Ska vi se dem som sanningsvittnen?

Men kristendomen handlar inte om den verkliga personen Jesus (Yeshua). Den handlar om de berättelser som skapades av Paulus, med lite insprängda muntliga traderade vittnesmål om vad Jesus hade sagt till människorna, kombinerat med diverse mer eller mindre orimliga mirakelberättelser. Lägg därtill ett lager av föreställningar från romarriket som klistrades på kristendomen. Ett utmärkt exempel på detta är att kroppen och själen kan skiljas åt, så att själen kan uppstå medan kroppen ligger kvar och ruttnar i graven. På Jesu tid tänkte man sig att kroppen och själen satt ihop, och att Jesus därför måste uppstå med kroppen om han skulle vara verkligt uppstånden.
Oavsett om det är onda andar eller sjukdomar så blev hon BOTAD när de drevs ut. Du måste vara odödligt dum för att dra sådana slutsatser, att hon måste vara sjuk trots att hon blev botad.
Citera
2023-07-28, 09:59
Medlem
Ballooonies avatar
Tack för hjälpen kära medmänniskor.

Är det tunga artilleriet som rullat in nu månne?

Om jag visste hur ni funkar.
Varför vill ni ge sken av att vara så primitiva människor?

Är det här nån slags simulering av nån verklighet som kan utspela sig i nåt mikrokosmos? Med oss..

Jag har trott att ni var verkliga människor hela tiden och jag har försökt hjälpa er.

Och ni är helt oförmögna att förstå nånting.

Hur kan det få tillåtas..
Citera
2023-07-28, 10:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Sluta larva dig nu. Du låtsas i ens stunden som att du tror på gud och vad som står i bibeln, och i inlägget efter så försöker du framställa dig som att du inte gör det.

Har nu frågat två gånger om du tror att det finns en gud eller inte men du klarar uppenbarligen inte av att svara rakt på den frågan? Eller?
Jag har svarat flera gånger men eftersom det är OT så har det rensats för tråden handlar inte om mig. Men jag tror inte på gud, nej, men kanske när jag blir gammal. Jag har aldrig läst bibeln, men eftersom den funnits överallt i samhället under alla mina levnadsår, även i ordförrådet bland ateister i tråden, så kan jag ändå mycket om den fantastiska boken. Precis som alla andra som läser här och är bibel-förnekare. Det är som att förneka lagboken för att man är brottsling.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-07-28 kl. 10:20.
Citera
2023-07-28, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har svarat flera gånger men eftersom det är OT så har det rensats för tråden handlar inte om mig. Men jag tror inte på gud, nej, men kanske när jag blir gammal. Jag har aldrig läst bibeln, men eftersom den funnits överallt i samhället under alla mina levnadsår, även i ordförrådet bland ateister i tråden, så kan jag ändå mycket om den fantastiska boken. Precis som alla andra som läser här och är bibel-förnekare. Det är som att förneka lagboken för att man inte tror på lagar.
Vad är fantastiskt med den fiktiva boken?
Citera
2023-07-28, 10:18
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av early.bird
Jag tror att Jesus var/är lika verklig som TS boobis.
Det som fascinerar är att du har lika rätt till din åsikt som en bibeltroende. Däremot kommer din lära inte att diskuteras om 2000 år i ett forum fullt med anti-boobis. Det är bara bibeln som har den makten och uthålligheten och kvaliteten.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-07-28 kl. 10:22.
Citera
2023-07-28, 10:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Vad är fantastiskt med den fiktiva boken?
Du kan söka svaret på den frågan i dig själv. Varför är du villig att skriva inlägg efter inlägg om den? Det framstår som hela ditt liv svävar kring boken. Det känns fint.
Citera
2023-07-28, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Googla ”Syllogism” och ”Omvänd Implikation” och återkom sedan. Det är bland de mest klassiska argumentationsfel vilket du gör i princip hela tiden.

Det är en sedan tusentals år tillbaka känd metod att att bedriva falsk argumentation på.

De är bara fel i fall några av premisserna är falska eller slutsatsen inte är giltig. Du har inte specificerat vilken premiss som är fel. För att hjälpa dig på traven så kan jag påpeka att den vanligaste kritiken mot ontologiska argumentet är att "existens" inte är ett predikat, det vill säga att det är ett a posteriori-fenomen. Detta framfördes av Immanuel Kant.
Citera
2023-07-28, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Tack för hjälpen kära medmänniskor.

Är det tunga artilleriet som rullat in nu månne?

Om jag visste hur ni funkar.
Varför vill ni ge sken av att vara så primitiva människor?

Är det här nån slags simulering av nån verklighet som kan utspela sig i nåt mikrokosmos? Med oss..

Jag har trott att ni var verkliga människor hela tiden och jag har försökt hjälpa er.

Och ni är helt oförmögna att förstå nånting.

Hur kan det få tillåtas..

Kom ihåg att Gud testar oss
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in