2023-07-27, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Islam är mer Hockeypuck med lakrits. God i några säsonger, sedan helt ute.
Synd att islams säsonger är 1400+ år långa...
Citera
2023-07-27, 17:00
Medlem
Citat:
Frågan är istället vem som gett dig rätten att avgöra vad jag ska tycka.

Jag har inte läst en rad i bibeln. Inte du heller. Din fråga är bara barnslig.

F.ö. är det inte "fel" av bibeln att föreslå dödsstraff för otukt. Det är bara en tidsbunden åsikt nu, att dödsstraff är fel, som kan vara helt ute om 10 eller 100 år. Du verkar inte fatta hur lång tid 2000 år är.

Jag har var troende kristen i en stor del av mitt liv och uppväxt i en ganska religös familj så jag har läst bibeln fler gånger än du kan räkna men varför diskuterar du och refererar till bibeln om du inte ens öppnat den och läst den?
Citera
2023-07-27, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det kan jag förstå. Men varför står det då fortfarande i bibeln att vi inte ska äta kräftor och att vi ska döda homosexuella?

Och så den där grejen, om nu Gud var fullkomlig, varför ska han då ändra sig varefter? Han kanske aldrig var fullkomlig, eller?

Den frågan får du ställa till någon i tråden som tror på att det finns en gud och att det som står i bibeln skulle vara sannare än Harry Potter. Jag vet inte!
Citera
2023-07-27, 17:09
Medlem
Citat:
Då är det ju konstigt om det i Bibeln står att de inte ska äta kräftor. Men kul med en lag som säger att lagen inte gäller för de som ska följa lagen.
Moses instiftade ett lagförbund med folket. Kristus ingick ett förbund med apostlarna. Olika förbund, olika upphovsmän, olika regler. Svårare än så är det inte. Att du inte förstår det säger allt om dig.
Citera
2023-07-27, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YolotheistDelusion
Självklart. Jag är en dödlig demon av ultimat visdom som slaktar alla kristna töntar i hela universum för att skydda sanningen om livet och rätten att kunna uttrycka den. Ungefär som Dalai Lama som blir en horn och huggtandsdemon som äter upp alla syndare ibland. Han har sina fienders bäbisar skinnflådda och upphängda på väggen som prydnad och tantrisk segergest över er totalt.

Du har tagit en världslig heroinsmörgås av falska gudars tillverkning och när du dör så faller du ner i värre och hårdare helveten än kristendomen vet finns ens. Det är ingen idé att ens prata med kristna innan man hugger ner dem. Även om ni följde reglerna perfekt och uppnådde dess riktiga mål så skulle ni bara stå där med två tomma händer och vara lika andefattiga som innan. För eran högsta varelse är bara en liten lögnare som egentligen är olycklig och rädd.
Du förstår inte ens hur patetiskt du låter.
Citera
2023-07-27, 17:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Jag har var troende kristen i en stor del av mitt liv och uppväxt i en ganska religös familj så jag har läst bibeln fler gånger än du kan räkna men varför diskuterar du och refererar till bibeln om du inte ens öppnat den och läst den?
Jag behöver inte heller ha läst koranen för att kommentera muslimer.

Bibeln är väl inkörd i Sverige, även vi som inte läst den kan 100 citat därifrån och förstå dess betydelse i världen och för vår nuvarande svenska moral t.ex.
Citera
2023-07-27, 17:19
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Moses instiftade ett lagförbund med folket. Kristus ingick ett förbund med apostlarna. Olika förbund, olika upphovsmän, olika regler. Svårare än så är det inte. Att du inte förstår det säger allt om dig.
Det är ändå rätt kul att diskutera med någon som inte ens vet skillnaden mellan Gamla och Nya testamentet. Men som ändå tror han styr tråden.
Citera
2023-07-27, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Det förklarar hur moraluppfattningar överförs. Inte hur den verkliga morallagen berättigas eller varifrån den kommer.
Näe. Det förklarar hur vi får moral. Den skrivs inte i någon bok, det får vi av att vi förstår hur vårt beteende uppfattas.

Om du är en skit så kommer du att behandlas som en skit. Oavsett vad det står i din bok.
Citera
2023-07-27, 17:21
Medlem
Citat:
Det är ändå rätt kul att diskutera med någon som inte ens vet skillnaden mellan Gamla och Nya testamentet. Men som ändå tror han styr tråden.
Du tycker verkligen att det är jättejobbigt när någon ifrågasätter din tro. Men du har fan inte kommit med minsta argument som stödjer det du påstår.
Citera
2023-07-27, 17:22
Medlem
Citat:
Näe. Det förklarar hur vi får moral. Den skrivs inte i någon bok, det får vi av att vi förstår hur vårt beteende uppfattas.

Om du är en skit så kommer du att behandlas som en skit. Oavsett vad det står i din bok.

Det förklarar hur moraluppfattningar överförs, inte hur de berättigas. Det finns väldigt många i historien och nutiden som behandlas som skit. Det du verkar antyda är att det finns en slags Karma i världen - att man får vad man ger. Det kunde inte vara längre från sanningen. Oskyldiga drabbas hela tiden.

För att återgå till exemplet med Spartacus. En slav som har behandlats som en slav sedan födseln. Han har inte kunnat göra något för att förtjäna det. Kriget som han startade kallades av Voltaire "det enda berättigade kriget i historien", en slavrevolt mot det romerska imperiet. Gjorde Spartacus fel eftersom romarna inte gillade hans beteende? Gjorde han fel eftersom han förlorade? Nej.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-07-27 kl. 17:25.
Citera
2023-07-27, 17:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:

Just bibeln säger att du ska vända andra kinden till. Och att alla är lika mycket värda. Och att du ska behandla andra som du vill bli behandlad själv. Nya testamentet är kanske den mest toleranta religiösa skrift som finns, 2000 år före sin tid.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-07-27 kl. 17:26.
Citera
2023-07-27, 17:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du tycker verkligen att det är jättejobbigt när någon ifrågasätter din tro. Men du har fan inte kommit med minsta argument som stödjer det du påstår.
Så lustigt att du använder det religiösa ordet Fan. Bibeln slår i hela samhället.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-07-27 kl. 17:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in