Citat:
Ursprungligen postat av
immenhusen
Bevisbördan ligger hos båda, även i ditt exempel. Det är t.ex. ett lika orimligt antagande att hävda att universum inte är planerat, som att hävda motsatsen. Din tro är således på intet sätt annorlunda än hos någon som väljer att tro på Gud.
/AI
Nej! Det är ingen som hävdar motsatsen och man gör det så är man lika korkad som den som påstår att det finns en gud, att denne planerat och byggt universum.
Utifrån din kommentar så verkar det dock som att du inte riktigt förstår hur vetenskap faktiskt fungerar.
Vetenskap, eller genom vetenskap, så påstår man aldrig att något är absolut sant eller falskt. Nu vet jag av erfarenhet att just många religösa har lite svårt för det konceptet eftersom man sedan barnsben fått lära sig att det finns en magisk bok som innehåller den enda, definitiva och slutliga ”sanningen”) och att man dessutom kommer att brinna i evighet om man inte köper det rakt av.
Men vetenskap är helt enkelt bara den hittills bästa och mest tillförlitliga metoden att förklara den kända verkligheten och alltså inte att säga vad som är sant eller falskt. Att då jämföra med religon som är absolut så ändrar vetenskapen (eller den kända verkligheten). Jorden var platt och blev sedan genom vetenskap rund. Atomen var ett tag den minsta partikeln, men sen upptäckte man att det fanns ännu mindre partiklar osv..
Så om du med andra ord påstår att det finns en gud, eller att universum har designats av en medveten kraft, så säger jag att det inte finns några som helts bevis för det och att det därför inte finns någon anledning att tro det.
Vad som däremot finns är mängder av vetenskapliga och falsiferbara bevis som pekar på den raka motsatsen dvs att universum
inte skulle vara planerat. Ny forskning kan såklart visa i morgon att det finns en Gud, men i ett läge där alla bevis pekar åt ett håll, och inga (och då menar jag verkligen inte ett endaste) pekar åt ett annat håll så är det vare sig rationellt eller logiskt att ändå hävda att det andra alternativet är det mest troliga.
Grunden är att man om kommer med ett påstående, så har man också bevisbördan och att säga att bevisen inte är övertygande, innebär inte att då som du gör, lägger över bevisbördan och menar att om man inte kan motbevisa din positiva utsaga så blir den sann. Det är bara löjligt och ohederligt.
Kan du motbevisa att inte Jultomten finns? Nej! Givetvis inte, men det betyder inte att jag har rätt att hända att det då är sant!