2023-07-26, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Därav skrev jag att scientism kanske är en lämpligare term, men jag vidhåller att ateism är en form av livsåskådning, som drar upp ett ramverk för världens beskaffenhet, med en helhetssyn på verkligheten till följd.
Det där att du inte tror att det finns rosa elefanter på månen, känner du att det på något sätt är en livsåskådning?

Liksom att inte tro att något finns är inte så viktigt i andras liv, det är nog bara viktigt i ditt, när du inte förstår varför andra inte förstår. Lite som att jag inte fattar varför alla inte älskar kött stekt som medium rare.

Men det är inte en livsåskådning. Det är liksom bara jaha, näe, jag tror inte det finns rosa elefanter på månen.
Citera
2023-07-26, 21:04
Medlem
Citat:
Den senare skapelseberättelsen är den som kommer först i Bibeln. Läs gärna vad det är jag skriver, innan du kommenterar. Tror att vi får ett bättre meningsutbyte då.

/AI

Okej!

Här kommer Wikipedias beskrivning av Big Bang:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Big_bang

Du får gärna beskriva hur bibelns skapelseberättelse hänger ihop med Big Bang, eller följer efter Big Bang. Jag förutsätter att du beskriver Big Bang tillräckligt noga för att visa att du har ett hum om vad astronomerna faktiskt menar med själva termen. Och sen kan du förklara hur du går från vilken del av Big Bang till skapelseberättelsen.

Förklara gärna. Jag lyssnar.
Citera
2023-07-26, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Det är ett historiskt faktum bortom rimlig tvivel. Om du tvivlar på Jesus historiska existens så bör du även tvivla på Alexander den store, Julius Caesar m.m.

Nej? Det är just den här typen av ohederliga argument som är det endast religösa kan hitta på.

Till att börja med så finns det inga som idag påstår eller startar FB-trådar om att vare sig Alexander den store och Julius Cesar var gudomliga eller hade några superkrafter annat än vad vilken människa som helt har. För det är ju dit du vill komma? Eller hur? Så din liknelse är felaktig och förljugen redan från början. Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis och det är ingen som påstår att Alexander den store kunde gå på vatten, eller att Julius Cesar idag lever i himmeln.

För det andra så omnämns och beskrivs både Alexander och Julius av många skilda källor, så vilka vilka källor utöver Bibeln kan du presentera som stödjer det påståendet till att börja med?

Än viktigare, och låt oss för diskussionens skull säga (vi bjussar på det) att det faktiskt fanns några bevis för att någon Jesus skulle ha existerat vid denna tid. Vad säger det annat än att det fanns en snubbe som kallandes Jahve i Jerusalem för 2000 år sedan?

Helt säkert så bevisar det i alla fall inte existens att vare sig historien om någon Gud att något annat som står i bibeln skulle vara sant. Lika lite som att om någon om 2000 år skulle hitta bevis för att det i slutet av 1900-talet faktist levde en Peter Parker i New York att historien om Spindelmannen är sann.

Sorry! Jag var starkt (kristen) troende i många år och uppväxt i en strakt troende familj men när jag blev vuxen och börjande tänka lite logiskt och rationellt på alla dessa historier och ”sanningar” jag växt upp med så insåg jag att det bara är nonsens och bara vuxna som inte slutat tro på Tomten.
Citera
2023-07-26, 21:18
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Därav skrev jag att scientism kanske är en lämpligare term, men jag vidhåller att ateism är en form av livsåskådning, som drar upp ett ramverk för världens beskaffenhet, med en helhetssyn på verkligheten till följd.

/AI

Visst, du kan vidhålla vad du vill, men det blir inte mer korrekt för det.
Citera
2023-07-26, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Det är ett historiskt faktum bortom rimlig tvivel. Om du tvivlar på Jesus historiska existens så bör du även tvivla på Alexander den store, Julius Caesar m.m.

Jag håller helt med dig om att personen Jesus (Yeshua) var en historisk gestalt.

Att han sen inte var son till någon gud är en helt annan sak. (Inte heller gjorde han några mirakler under sitt ganska korta liv på jorden, och inte heller uppstod han från de döda.)

Lika lite som Alexander den store och Julius Ceasar för övrigt.
Citera
2023-07-26, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
En kille återuppstod från de döda år 1932, jag och 10 kompisar kan vittna om detta. Tror du mig?

Hur kommer det sig att platsen för graven glömdes bort om det verkligen var sant? Varför vet vi inte var Jesus begravdes?

Om hans kropp placerades i en massgrav, vilket mig veterligen var praxis, så borde detta vara ganska svårt, inte sant? Kristendomen tog dessutom inte ordentligt fäste förrän långt senare när ingen inte hade en susning om var liket fanns.

Jesus ruttnade i en massgrav och folk som trott sig se honom efter döden hittade på en rövarhistoria om en tom grav. Så.

Enligt kristendomen begravdes Jesus inte i någon massgrav utan i sin anhängare Josef från Arimataias familjegrav.

De flesta kristna tror väl platsen för graven är känd, och att den finns inne i Den heliga gravens kyrka i Jerusalem.
Citera
2023-07-26, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Enligt kristendomen begravdes Jesus inte i någon massgrav utan i sin anhängare Josef från Arimataias familjegrav.

De flesta kristna tror väl platsen för graven är känd, och att den finns inne i Den heliga gravens kyrka i Jerusalem.
Var det inte i en grotta enligt Bibeln?
Citera
2023-07-26, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Var det inte i en grotta enligt Bibeln?

Jo, men det ena utesluter inte det andra. Gravar på den tiden var ofta en sorts grottor, och den här grott-graven tillhörde Josef och hans familj.

Men när det hade blivit afton, kom en rik man från Arimatea, vid namn Josef, som ock hade blivit en Jesu lärjunge; denne gick till Pilatus och utbad sig att få Jesu kropp. Då bjöd Pilatus att man skulle lämna ut den åt honom.

Och Josef tog hans kropp och svepte den i en ren linneduk och lade den i den nya grav som han hade låtit hugga ut åt sig i klippan; och sedan han hade vältrat en stor sten för ingången till graven, gick han därifrån
. Matteus 27: 57-60
Citera
2023-07-26, 21:42
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux

Och?

Citat:

Det var minsann nyheter för mig. Vad baserar du detta på?
Citera
2023-07-26, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och?

Det var minsann nyheter för mig. Vad baserar du detta på?

Trodde det var allmänt känt. Förekommer ibland i reportage från Jerusalem mm.

Här är wikipedia artikeln om kyrkan:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Heliga_gravens_kyrka
Citera
2023-07-26, 21:45
Avslutad
Jesus är den första riktigt framgångsrika sektledaren.
Manipulativ som han var fick han sina hjärntvättade riksmongon till följeslagare att sno hans kropp efter döden.
Svårare än så behöver det inte vara.
Hans morsa kullade med någon granne eller förbipasserande som gjorde henne gravid.
Josef kommer hem till sin nu gravid kärring.
Han frågade såklart men iom att han var något retarderad så går han på den med mesta korkade jävla bortförklaring en människa kan komma på i dagsläget.
Men på den tiden visste inte folk ett jävla skit så för den karln och grannarna lät det tydligen helt trovärdigt...

Flera tusen år senare med all fakta om universum, livet och all tänkbar information vid sin hand så finns det fortfarande korkade och förvirrade människor som tror på spöken, jesus kan gå vatten och att nån jävla brud käkade ett äpple så därför är vi här nu.
Citera
2023-07-26, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Vad gjorde Jesus i Frankrike? Vet att han var i Italien och troligen åt pizza, men Frankrike?
Jesus farbror hade ett sommarhus där, så därför smugglades Jesus dit.
Det påstås finnas en blodlinje där som härstammar direkt från Jesus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in