Citat:
Ursprungligen postat av
Moscow-Mule
Nej? Det är just den här typen av ohederliga argument som är det endast religösa kan hitta på.
Till att börja med så finns det inga som idag påstår eller startar FB-trådar om att vare sig Alexander den store och Julius Cesar var gudomliga eller hade några superkrafter annat än vad vilken människa som helt har. För det är ju dit du vill komma? Eller hur? Så din liknelse är felaktig och förljugen redan från början. Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis och det är ingen som påstår att Alexander den store kunde gå på vatten, eller att Julius Cesar idag lever i himmeln.
För det andra så omnämns och beskrivs både Alexander och Julius av många skilda källor, så vilka vilka källor utöver Bibeln kan du presentera som stödjer det påståendet till att börja med?
Än viktigare, och låt oss för diskussionens skull säga (vi bjussar på det) att det faktiskt fanns några bevis för att någon Jesus skulle ha existerat vid denna tid. Vad säger det annat än att det fanns en snubbe som kallandes Jahve i Jerusalem för 2000 år sedan?
Helt säkert så bevisar det i alla fall inte existens att vare sig historien om någon Gud att något annat som står i bibeln skulle vara sant. Lika lite som att om någon om 2000 år skulle hitta bevis för att det i slutet av 1900-talet faktist levde en Peter Parker i New York att historien om Spindelmannen är sann.
Sorry! Jag var starkt (kristen) troende i många år och uppväxt i en strakt troende familj men när jag blev vuxen och börjande tänka lite logiskt och rationellt på alla dessa historier och ”sanningar” jag växt upp med så insåg jag att det bara är nonsens och bara vuxna som inte slutat tro på Tomten.
Buddha, Sun Tzu, Lao Tzu, Zarathustra, Sokrates. Dessa omnämns, i sin samtid (om ens det), främst av källor från deras egna stam/grupp. Till och med för Alexander och Caesar är det främst greker och romare som skriver om dem. Så din skeptiska standard för Jesus verkar vara orimlig. Om du tvivlar på Jesus existens pga oneutrala källor så lär du även tvivla på åtminstone de jag nämnde först här.
När det gäller Caesar så skrev väl Caesar egna verk, lät göra byster av sig och fick mynt inpräglade i sin bild. Men alla historiska figurer kan knappast förväntas efterlämna lika mycket som en kejsare.