Citat:
Ursprungligen postat av
PippiDreng
Både partner och svärföräldrar vet vad jag tycker om hunden. Jag har sagt att jag inte gillar när de tar med den hem till oss. Det hjälpte ett tag, för att sen plötsligt en dag när de hälsar på så är äcklet med igen. Det brukar komma en kommentar i stil med "Höhö, nu är hunden på dig igen. Den gillar nog dig." Sen skriker de och drar bort den, men efter 10 minuter kan den komma igen.
Det hade varit ok om den kommit och hälsat som normala hundar gör, för att sen låta mig vara.
Jag fattar att det inte går att trolla bort ett sådant beteende, men jag undrar om jag kan göra något för att helt enkelt få den ointresserad av mig.
Jag har fått några tips i tråden som jag ska prova, tack för det.
Även om det är irriterande när de tar med hunden hem till oss så sker det som väl är inte jätteofta, men eftersom det är svärföräldrarna det handlar om så besöker ju även vi dem ibland. Då känns det lite olustigt om jag stannar hemma för att de inte har pli på sin hund. Jag kan ju knappast tvinga dem att stänga in hunden när vi hälsar på dem.
Jag är inte ute efter att såga dig, trots att jag är "ännu en som inte är läskunnig". Men du ställer en fråga på Flashback som egentligen ingen kan ge dig ett specifikt svar på. Givetvis kan du få tips och råd för hur du eventuellt kan lösa situationen, men då bör du också ta till dig av de råd du får utan att ge spydiga svar tillbaka.
Jag älskar hundar, alla hundar. Egentligen alla djur men hundar i synnerhet och det är hundar jag har över tjugo års erfarenhet av. Under arton av de tjugo åren har 90% av mina erfarenheter gällt Engelsk staff och Pitbulls, vilka båda är raser som oftare beter sig på det vis du beskriver än inte. Det är hundar som skulle hoppa runt i cirklar av lycka ifall de var ensamma hemma och det kom en inbrottstjuv. Världens sämsta vakthundar.
Engelska Staffar, den ras jag haft som familjehund i nästan tjugo år, är en mycket energisk ras som det krävs enormt mycket träning för att få att inte kasta sig över nya människor för att "pussas" för att de vill visa hur mycket de tycker om dig/den de kastar sig över. Det går, men det är svårt. Min hund är relativt lydig (dvs det finns mer lydiga och många som är mindre lydiga) men när jag introducerar honom för en ny person på en instängd yta (lägenhet, hus, rum) blir han lika hyper varje gång och det enda jag kan göra är att låta kopplet vara på, hålla honom kort och enbart låta honom "kasta sig över" den nya personen. Jag håller därmed kopplet kort och skulle aldrig helt släppa honom om inte den nya personen gjort helt klart att det är okej. I de flesta fall säger folk att de tycker att det är okej, men även då är jag uppmärksam på när det går överstyr och jag utbildar då personen om vad de ska göra för att få hunden att släppa hyper-stadiet för att övergå till ett mindre stressigt stadium, det mår även hunden själv bäst av i längden.
Det är omöjligt att ge dig några specifika tips för hur du ska lösa situationen med just den här hunden eftersom alla hundar reagerar olika på olika saker, och det är hur ägarna till hunden, i ditt fall svärföräldrarna, som vet bäst vad deras hund reagerar på. Har inte orkar läsa tråden, men såg i förbifarten att någon skrev att du skulle skrika åt hunden. Den och alla andra specifika idéer kan du glömma för de kommer inte göra dig något gott, särskilt inte i relation till din killes föräldrar.
Jag vet inte om och i så fall hur mycket mental träning den här hunden får, men det brukar alltid vara något även om det inte skulle vara i närheten till att vara tillräckligt. Prata med din kille, prata med svärföräldrarna. Fråga dem vad som normalt sett fungerar för att fånga hundens intresse. Min hund reagerar kraftigt på "Tjch"-ljud. Som "tj" delen av ordet "tjena", och så kan man hålla ut det eller ännu bättre gör man det ljudet stötvis och högt. Hundarnas hörsel fångar upp det långt mycket mer än vad vår gör. När du vet vad hunden reagerar på så gör du den saken nästa gång han/hon börjar en "attack" med slick och hopp mot dig. När du märker att hunden reagerar och slutar så beröm hunden så mycket du orkar, i bästa fall ger du en hundgodisbit när den avbryter sin slickattack. Det lär hunden att den får ut mer av att vara lydig mot dig än att överösa dig med kärlek.
Läs på om klickerträning. Jag förväntar mig inte att du ska börja klickerträna hunden, det är dina svärföräldrars jobb. Men om du inte har kulor nog att säga åt dem att de antingen inte får komma alls med hunden eller att de måste lösa det som du stör dig på innan de får komma så kommer det krävas lite mer jobb. Klickerträning är hundens motsvarighet till KBT-terapi. Mycket effektiv i de flesta fall men det krävs kontinuerlig träning. Skulle du ta initiativet och säga till svärföräldrarna att de borde försöka med det samtidigt som du lovar att stötta den träningen när de hälsar på så borde de vara tacksamma för din uppoffring och vilja att göra deras hund till en bättre humd. Det skulle också stärka din kontakt med svärföräldrarna oavsett hur god relation ni har nu (vilken jag tolkat som inte den allra bästa i världen). Kan de inte ställa upp på det eller hitta en annan lösning så hade jag sagt att de inte var välkomna hem till dig och din kille om hunden var med.
Pfhiu! Det blev långt. Men sammanfattningsvis säger jag samma som innan, ta tjuren vid hornen och lyssna inte på några quick-fix lösningar för de fungerar inte i längden utan kan snarare skapa en värre eller farlig hund. Men första steget är att prata med din kille så ofta och många gånger det krävs för att det ska bli en förändring.
Lycka till!