2023-07-26, 02:43
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Min fråga handlar kanske mer om hundÄGAREN än själva hunden, men tror nog jag får bäst svar här.

Svärföräldrarna har en ouppfostrad hund och varenda gång man kommer i närheten av den ska den hoppa upp med sina smutsiga tassar, verkar jätteglad och börjar slicka frenetiskt på benen och fötterna. Jag är inte hundrädd men det är en ganska stor hund och jag tycker det är för jävla äckligt att ha en hundjävel slicka på mig, speciellt när man vet att den brukar äta skit.
Andra hundar som är uppfostrade brukar gå bra att bara gå ner på deras nivå och låta dem komma och hälsa och lukta lite, sen är det bra, men inte denna.

De brukar dessutom ta med hunden när de hälsar på, med resultatet att vår katt blir livrädd och syns inte till på hela kvällen. Tycker det är jävligt respektlöst att göra så.
Ägarna vet mycket väl om vad jag tycker om hunden men lik förbannad händer inget.

Finns det något jag kan göra för att få hundfan att sluta? Vill inte säga upp bekantskapen eller göra mig ovän med dem.
Dags att hämnas på hundfan. Börja äta skit du också och börja slicka på hunden efteråt.
Eller så säger du till ägarna att du inte besöker de mer och anledningen till varför. Så kan de båda tycka du verkar dum i huvudet och så behöver du inte träffa hunden mera.
Citera
2023-07-26, 08:55
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Smula ner ett par Carolin reaper för livslång vänskap i en burk i köket.
Glöm bort att tvätta händerna.
Gör det efter hund påhälsningen.
Kanske kan det fungera om man smörjer in sig med nåt som är riktigt starkt innan bajsätaren påbörjar sin slickattack?
Den är dock inte så smart så räknar inte med att den ska förstå varför det plötsligt börjar brinna i munnen.
Senast redigerad av PippiDreng 2023-07-26 kl. 09:08.
Citera
2023-07-26, 10:18
Medlem
Du säger att du inte vill att de har med sin hund till dig eftersom katten blir rädd och hunden smutsar ned. Svårare än så är det väl inte? Din partner bör kunna hjälpa till att framföra det också. Visar de inte respekt är det bara att avbryta bekantskapen.
Citera
2023-07-26, 10:25
Medlem
Jag förstår dig TS.

Är hundägare själv och håller på som fan att försöka träna bort hans beteende att han rusar fram, skäller och hoppar när det kommer främmande.

Han är inte aggressiv eller arg, han vill bara hälsa men han ska självklart inte rusa fram och hoppa upp på folk.

Har full förståelse för att folk inte vill bli "påhoppade" av andras hundar.

Brukar också avstyra hälsning av främlingar utomhus genom att säga att hunden är rädd för folk han inte känner och bara gå vidare.
Citera
2023-07-26, 10:34
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Jag tycker att det är din sambos ansvar att välja mellan dig och sina föräldrars hund. I dagsläget har hon valt föräldrarnas hund. Om hon hade valt dig så hade hon upplyst föräldrarna om att deras hund inte är välkommen hemma hos er.
Din sambo måste välja.
Såja, äntligen en som har hittat rätt i orienteringsbanan.
Du har valt sambon, inte svärföräldrar eller en ouppfostrad hundjävel.
Hon får reda ut det hela och enklast är att sätta ned foten. Om hunden ska vara med så får den stanna i hallen. Är inte det ok så lämna den hemma. Det dör den inte av.
Citera
2023-07-26, 10:48
Medlem
hydrols avatar
Ta med dig ett paraply och peta hunden i bröstet och magen när du träffar den.

Om hunden är socialt missanpassade kan du vara det med
Citera
2023-07-26, 10:52
Medlem
Doodis avatar
Citat:
Ytterligare en som inte är läskunnig. De verkar inte bry sig om att andra inte gillar deras bajsätare.
”Verkar”

Har du sagt till dem hur du känner? För det låter som att du inte har det utan endast tar för givet att de inte skulle bry sig även efter du eller din pojkvän sagt åt dem att du inte alls uppskattar hur hunden beter sig i ert hem. Vad är det du hoppas på få för svar i en tråd på Flashback som skulle vara mer effektivt än att ta tag i roten av problemet, dvs din pojkväns föräldrar?
Det finns ingen magisk trollformel som gör att hunden ändrar sitt beteende, om det är vad du hoppas på.

Varför inte säga till din pojkvän att du inte vill ha hem hans föräldrar till er ifall de a) inte kan hålla hunden i styr på ett sätt du anser acceptabelt eller b) tar med sig hunden överhuvudtaget? Slår din kille dig eller vad gör att du inte verkar ta upp det med honom?
Citera
2023-07-26, 10:59
Det är hundägaren som inte har uppfostrat sin hund korrekt. Min morsas hundar är likadana, de ska hoppa upp med tassarna på benen och klia med sina klor samt bita en på händerna. Det är givetvis inte ok, men många hundägare verkar inte bry sig. En del hundar kan ju morra och skälla på en när man möter dem i t.ex. lägenhetshuset, det är inte så jäkla trevligt.
Senast redigerad av countolaf 2023-07-26 kl. 11:16.
Citera
2023-07-26, 11:36
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Min fråga handlar kanske mer om hundÄGAREN än själva hunden, men tror nog jag får bäst svar här.

Svärföräldrarna har en ouppfostrad hund och varenda gång man kommer i närheten av den ska den hoppa upp med sina smutsiga tassar, verkar jätteglad och börjar slicka frenetiskt på benen och fötterna. Jag är inte hundrädd men det är en ganska stor hund och jag tycker det är för jävla äckligt att ha en hundjävel slicka på mig, speciellt när man vet att den brukar äta skit.
Andra hundar som är uppfostrade brukar gå bra att bara gå ner på deras nivå och låta dem komma och hälsa och lukta lite, sen är det bra, men inte denna.

De brukar dessutom ta med hunden när de hälsar på, med resultatet att vår katt blir livrädd och syns inte till på hela kvällen. Tycker det är jävligt respektlöst att göra så.
Ägarna vet mycket väl om vad jag tycker om hunden men lik förbannad händer inget.

Finns det något jag kan göra för att få hundfan att sluta? Vill inte säga upp bekantskapen eller göra mig ovän med dem.

Säg till på skarpen.
Att katten blir rädd att fan skäl nog!!
Du värnar om din katt och så länge katten blir skrämd så får de lämna hunden nån annanstans när de hälsar på.
Citera
2023-07-26, 11:42
Medlem
Du kan väl testa sådan där fyspray för hundar för att se om det hjälper, men i annat fall så lär det finnas någon knock-out spray också!
Citera
2023-07-26, 12:11
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
”Verkar”

Har du sagt till dem hur du känner? För det låter som att du inte har det utan endast tar för givet att de inte skulle bry sig även efter du eller din pojkvän sagt åt dem att du inte alls uppskattar hur hunden beter sig i ert hem. Vad är det du hoppas på få för svar i en tråd på Flashback som skulle vara mer effektivt än att ta tag i roten av problemet, dvs din pojkväns föräldrar?
Det finns ingen magisk trollformel som gör att hunden ändrar sitt beteende, om det är vad du hoppas på.

Varför inte säga till din pojkvän att du inte vill ha hem hans föräldrar till er ifall de a) inte kan hålla hunden i styr på ett sätt du anser acceptabelt eller b) tar med sig hunden överhuvudtaget? Slår din kille dig eller vad gör att du inte verkar ta upp det med honom?
Både partner och svärföräldrar vet vad jag tycker om hunden. Jag har sagt att jag inte gillar när de tar med den hem till oss. Det hjälpte ett tag, för att sen plötsligt en dag när de hälsar på så är äcklet med igen. Det brukar komma en kommentar i stil med "Höhö, nu är hunden på dig igen. Den gillar nog dig." Sen skriker de och drar bort den, men efter 10 minuter kan den komma igen.
Det hade varit ok om den kommit och hälsat som normala hundar gör, för att sen låta mig vara.
Jag fattar att det inte går att trolla bort ett sådant beteende, men jag undrar om jag kan göra något för att helt enkelt få den ointresserad av mig.
Jag har fått några tips i tråden som jag ska prova, tack för det.

Även om det är irriterande när de tar med hunden hem till oss så sker det som väl är inte jätteofta, men eftersom det är svärföräldrarna det handlar om så besöker ju även vi dem ibland. Då känns det lite olustigt om jag stannar hemma för att de inte har pli på sin hund. Jag kan ju knappast tvinga dem att stänga in hunden när vi hälsar på dem.
Senast redigerad av PippiDreng 2023-07-26 kl. 12:16.
Citera
2023-07-26, 12:17
Medlem
Citat:
Både sambo och svärföräldrar vet vad jag tycker om hunden. Jag har sagt att jag inte gillar när de tar med den hem till oss. Det hjälpte ett tag, för att sen plötsligt en dag när de hälsar på så är äcklet med igen. Det brukar komma en kommentar i stil med "Höhö, nu är hunden på dig igen. Den gillar nog dig." Sen skriker de och drar bort den, men efter 10 minuter kan den komma igen.
Det hade varit ok om den kommit och hälsat som normala hundar gör, för att sen låta mig vara.
Jag fattar att det inte går att trolla bort ett sådant beteende, men jag undrar om jag kan göra något för att helt enkelt få den ointresserad av mig.
Jag har fått några tips i tråden som jag ska prova, tack för det.

Även om det är irriterande när de tar med hunden hem till oss så sker det som väl är inte jätteofta, men eftersom det är svärföräldrarna det handlar om så besöker ju även vi dem ibland. Då känns det lite olustigt om jag stannar hemma för att de inte har pli på sin hund. Jag kan ju knappast tvinga dem att stänga in hunden när vi hälsar på dem.
Då hade jag stängt och låst dörren den dagen som hunden helt plötsligt var med igen. Sedan hade jag diskuterat saken med min sambo.
Dina svärföräldrar är som ouppfostrade barn som bara tänker på sig själva.
Sedan hade jag tänkt på framtiden och eventuella barn. Ska dina barn ha de där som mormor och morfar? Kommer de att kunna lyssna på dina barn eller kommer de låta hunden köra över barnen också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in