• 1
  • 2
2023-07-25, 22:23
Medlem
PippiDrengs avatar
Min fråga handlar kanske mer om hundÄGAREN än själva hunden, men tror nog jag får bäst svar här.

Svärföräldrarna har en ouppfostrad hund och varenda gång man kommer i närheten av den ska den hoppa upp med sina smutsiga tassar, verkar jätteglad och börjar slicka frenetiskt på benen och fötterna. Jag är inte hundrädd men det är en ganska stor hund och jag tycker det är för jävla äckligt att ha en hundjävel slicka på mig, speciellt när man vet att den brukar äta skit.
Andra hundar som är uppfostrade brukar gå bra att bara gå ner på deras nivå och låta dem komma och hälsa och lukta lite, sen är det bra, men inte denna.

De brukar dessutom ta med hunden när de hälsar på, med resultatet att vår katt blir livrädd och syns inte till på hela kvällen. Tycker det är jävligt respektlöst att göra så.
Ägarna vet mycket väl om vad jag tycker om hunden men lik förbannad händer inget.

Finns det något jag kan göra för att få hundfan att sluta? Vill inte säga upp bekantskapen eller göra mig ovän med dem.
Citera
2023-07-25, 22:26
Medlem
Klickiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Min fråga handlar kanske mer om hundÄGAREN än själva hunden, men tror nog jag får bäst svar här.

Svärföräldrarna har en ouppfostrad hund och varenda gång man kommer i närheten av den ska den hoppa upp med sina smutsiga tassar, verkar jätteglad och börjar slicka frenetiskt på benen och fötterna. Jag är inte hundrädd men det är en ganska stor hund och jag tycker det är för jävla äckligt att ha en hundjävel slicka på mig, speciellt när man vet att den brukar äta skit.
Andra hundar som är uppfostrade brukar gå bra att bara gå ner på deras nivå och låta dem komma och hälsa och lukta lite, sen är det bra, men inte denna.

De brukar dessutom ta med hunden när de hälsar på, med resultatet att vår katt blir livrädd och syns inte till på hela kvällen. Tycker det är jävligt respektlöst att göra så.
Ägarna vet mycket väl om vad jag tycker om hunden men lik förbannad händer inget.

Finns det något jag kan göra för att få hundfan att sluta? Vill inte säga upp bekantskapen eller göra mig ovän med dem.

Nonchalera hunden, det brukar fungera. Vad gäller katten så kanske den kan få eget rum under besöket. Annars lyft problemet och be dom hålla reda på sin hund.
Citera
2023-07-25, 22:27
Medlem
Behåll vänskapen men byt svärföräldrar?
Citera
2023-07-25, 22:32
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klickis
Nonchalera hunden, det brukar fungera. Vad gäller katten så kanske den kan få eget rum under besöket. Annars lyft problemet och be dom hålla reda på sin hund.
Nonchalera hunden funkar tyvärr inte. Tro mig. Det gör jag varenda gång.
De vet om att jag inte gillar hundens beteende men inget händer som sagt.
Citera
2023-07-25, 22:34
Medlem
Klickiss avatar
Citat:

Tragiskt att dom inte tar hänsyn till dig och ansvarar för att hunden sköter sig.
Citera
2023-07-25, 22:34
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slev
Behåll vänskapen men byt svärföräldrar?
Haha 😂 Får kanske bli så.
Citera
2023-07-25, 22:42
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klickis
Tragiskt att dom inte tar hänsyn till dig och ansvarar för att hunden sköter sig.
Angående katten, så ja det är ju en lösning att stänga in den. Samtidigt tycker jag att det inte ska behövas. Den bor här och har sitt revir här och ska kunna känna sig trygg. Hunden måste inte följa med överallt.
Det finns andra i släkten med hundar som går bra att ta med. Visst, katten gillar det inte, men den blir i alla fall inte jagad och uppskrämd.
Citera
2023-07-25, 22:46
Medlem
Conams avatar
Citat:
Trot eller ej, titta inte på jycken utan bara sparka undan den! Hundjäveln tappar intresset för dig samtidigt som svärföräldarna hatar dig ännu mer, men hunden slutar med sitt beteende, behövs kanske upprepas några ggr!
Citera
2023-07-25, 22:51
Medlem
Hoppas att du får några bra råd som jag kan ta del av. För det du känner angående dina svärföräldrars hund känner jag när det gäller mina svärföräldrars katter!

Avskyyyr katterna som hoppar upp på matbordet eller köksbänken där det står mat som vi ska äta. Eller när de envisas med att hoppa upp på en för att bli klappade och plötsligt trycker de sin äckliga rumpa rakt upp i ens ansikte. Förstår ärligt talat inte hur folk kan ha katter inomhus.

En hund som slickar lite på ens ben låter som rena drömmen jämfört med att plötsligt ha ett kattanus två centimeter från näsa och mun. Blä.
Citera
2023-07-25, 22:52
Medlem
Vattenpistol.
Citera
2023-07-25, 22:58
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:

Säg till ägaren att du inte vill att hunden rör dig för han skitade ner dig förra gången. Säg det som att du låter arg fast säg det med ett leende.
Citera
2023-07-25, 23:00
Medlem
Jag tycker att det är din sambos ansvar att välja mellan dig och sina föräldrars hund. I dagsläget har hon valt föräldrarnas hund. Om hon hade valt dig så hade hon upplyst föräldrarna om att deras hund inte är välkommen hemma hos er.
Din sambo måste välja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in