Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Alla BLT har haft gott om tid att binda lånen <4% de senaste året så de som ligger kvar rörligt har ju helt klart tagit en höjd risk.
Skönt och tryggt för alla i HR. Inga hyresvärdar har ju lån att betala räntor på.
Här i Malmö har vi fem stora hyresbolag som kräver årets ANDRA hyreshöjning.
Vi kan nog se fram emot en blodig hyresförhandling inför 2024-25-26 och framåt där många värdar vill ta igen vad de förlorat 2023.
Samtidigt kämpar hyresgästföreningen för sin existens. De har levt bekvämt i många år med minimala ändringar på hyresmarknaden. Nu sitter de i en situation där hyresförhandlingar med både privata och allmänna hyresvärdar strandar och man tar avgörandet till Hyresnämnden och Hyresmarknadskommitten.
Visar det sig att domstolarna går värdarnas väg kommer det att bli en väldig elasticitet i hyresnivåerna de kommande åren och det kommer att utnyttjas å det grövsta.
En, populärt kallad, BLT har kanske tanken "Om jag köper min bostad så kan det på sikt bli en bra affär, har jag tur har jag bott gratis i längden. Vi får hoppas det går bra men jag kan inte göra mer än hoppas."
En hyresvärd har tanken "Jag har 35.000 aktieägare, jag SKA visa vinst och ge utdelning VARJE år. Går det inte ena året får jag höja hyrorna mer nästa år, stålarna SKA in."