2023-07-25, 22:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Finns många saker som blir både billigare och bättre genom ökad produktivitet, innovation och ny teknik/material. Just bostadsbyggande har länge lidit brist på just det men vem vet vad som händer om 10 eller 50 år?

För övrigt finns det gott om bostäder och mark både i Sverige och globalt som fallit kraftigt i värde/pris.

Det finns mycke bostäder men läget är fel på många. Hur många barnfamiljer vill köpa sig ett hus i eller i närheten av ett ghettoområde?
Områdena där vi svenskar vill bo blir färre och färre och då blir även bostäderna färre och priserna på dessa ökar. Som mäklaren alltid säger, location, location, location.

Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Bästa hade varit om lånet tidsbestäms att tillexempel senast inom 20-30 år ska det vara betalt. Så man pyntar till sig själv istället för bankerna. Då hade inte priserna skenat på samma sätt heller.

Håller med. Att vi tog bort fastighetsskatten, sänkte räntorna och behöll ränteavdragen har inte varit det bästa för bostadspriserna direkt.
Citera
2023-07-25, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Vilket bra inspel du kommer med! Tack för att du berikar tråden

Tack. Du verkar behöva en del berikning.
Citera
2023-07-25, 22:36
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Fem pers i hushållet. Bergvärme och väl isolerat. Driften landar på ca 800 kWh/månaden under vår/sommar/höst. Vinter och tidig vår ungefär 1500kwh. Inte så farligt. Givet kör man rörligt elpris och optimerar driften baserat på driften. 2kr/kWh vem fasen betalar så mycket ? Du kan binda på 125 öre/kWh på fastprisavtal så du har feltänkt vad gäller kostnaden.

Du köper kring 12400 kWh/år.

2000 kWh/år för fläktel, 300kWh/år för pumpel, varmvatten 2400 kWh/år, hushållsel 6000 kWh/år, kvar för uppvärmning blir 1700 kWh/år. Knappast troligt.
Inte illa, bättre än passivhus. Bra, du har viftat färdigt med kuken.

Citat:
Ursprungligen postat av Konsumenternas Energimarknadsbyrå
Statistiska centralbyrån har tagit fram olika typkunder för el, normal energiförbrukning för en villa är ca 20.000 kWh/år. Om du har fjärrvärme eller värmer huset och vatten på annat sätt än med el är en normal elanvändning ca 5000 kWh/år.

Totalkostnaden för el per kWh var i snitt ca 248 öre/kWh under 2022 för en vanlig villa i Sverige, med en årlig elförbrukning på ca 20.000 kWh/år, enligt Statistiska centralbyrån. Då inkluderas alla kostnader som elnätsavgifter, energiskatter, elpris och moms.

Den totala elkostnaden per år är med dessa förutsättningar ca 49 600 kr/år.

https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/elkostnader/elforbrukning/normal-elforbrukning-och-elkostnad-for-villa/

Driftkostnaderna är alltid högre för småhus än för hyresrätter för samma energiprestanda, det kan du inte smussla bort med en sköntaxerad budget.
Jämför rätt, räkna med alla kostnader för boendet vid jämförelser av olika boendeformer.

Blir kostnaderna småhusen och bostadsrätterna för höga relativt alternativkostnaden för hyresrätter justeras priset ner.
18000kr/mån för 138m² i Götet är inget märkvärdigt, för 24000kr/mån får du 170m² vid Fridhem i Malmö, alternativkostnaden för en villa i samma område är mycket högre än så.
Citera
2023-07-25, 22:44
Medlem
Citat:
Står i kön på Boplats Göteborg sedan ett antal år- mest som en försäkran ifall livet skulle gå åt helvete.
Fick erbjudande om visning på en HR om 138kvm centrala Göteborg- kommunal värd. Hyran ungefär 18000kr/månad.
Jag betalar ungefär 18K i månaden efter ränteavdrag.
Bor i en helrenoverad lyxkåk där man inte behöver lyfta ett finger på antal år. 300kvm boyta.
Jag skall alltså betala 2,160mkr under en 10-års period. Säg att hyran indexeras upp +15 % totalt på denna perioden så stiger siffran till 2.5mkr. Dessa pengarna är alltså förskjutna till ägaren av fastigheten.
Nu är detta en billig HR om man behöver större bostad.
Jag påstår att man kan nog räkna uppemot 4mkr på 10 års hyra- pengar man aldrig får igen.
Hur kan man vara så dum att man hyr istället för att köpa i en storstad om man har kontantinsatsen?
Jag har allt rörligt 3-månaders med bra rabatter.
Jag har flera miljoner i bolån. Tycker det är bättre så att min skatt blir lägre och jag kan få tillbaka maximalt på ränteavdragen. Det är jag värd som betalar så hiskeliga marginalskatter.

Säg att du väljer att sälja din villa och hyra lägenheten för 18tusen I månaden. Vi antar att du säljer din villan och får ut 5miljoner att investera i andra tillgångar.

Du investerar 5miljoner i börsen och har en genomsnittlig avkastning på 8% per år, då får du drygt 33tusen i månaden.

Slår du av det mot hyran du har i hyresrätten för 18tusen så ligger din boendekostnad på -15tusen I månaden (du får 15tusen för att bo där). Jämfört med din villa där du kanske betalar 3-5tusen i månaden.

Om du har några miljoner lån på villan så har du allt som oftast kostnader som överstiger 18tusen I månaden I dagens marknad.
Citera
2023-07-25, 22:52
Medlem
Utbud per tidsenhet för alla bostadsslag och storlekar är enligt hemnet nu uppe på högsta nivån typ någonsin (dataserien sträcker sig enbart till 2014.

Köpläge för den som enbart skall köpa. Jag tror priserna kommer ned ytterligare under hela 2023 då varslen kommer i större utsträckning. Kanske inte så i storstäderna i samma utsträckning.
Citera
2023-07-25, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Utbud per tidsenhet för alla bostadsslag och storlekar är enligt hemnet nu uppe på högsta nivån typ någonsin (dataserien sträcker sig enbart till 2014.

Köpläge för den som enbart skall köpa. Jag tror priserna kommer ned ytterligare under hela 2023 då varslen kommer i större utsträckning. Kanske inte så i storstäderna i samma utsträckning.

Ge det till första-andra veckan i augusti. Då vräks annonserna ut.
Citera
2023-07-25, 23:54
Medlem
Utbud på Hemnet.

Juni 2018: 44 552 objekt
Juni 2019: 44 454 objekt
Juni 2020: 43 105 objekt
Juni 2021: 41 673 objekt
Juni 2022: 48 361 objekt
Juni 2023: 55 001 objekt

Genomsnitt 2018-2022: 44 429.

24% högre utbud i år än medel.
Och hösten kommer bli brutal.

Och omsättningen är rekordlåg. Aldrig har utbudet varit såhär högt. Vräks ut bostäder. Som ingen vill ha, eller behöver köpa för den delen. De som inte äger bostad verkar trygga i boendesituationen just nu, i och med att inga avslut görs. Så bostadsbrist och sånt är bara en myt. Nyproduktion är helt överflödigt.

-10% nominellt -15% realt igen till nyår?
Senast redigerad av horochhapna 2023-07-25 kl. 23:56.
Citera
2023-07-26, 00:09
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det finns mycke bostäder men läget är fel på många. Hur många barnfamiljer vill köpa sig ett hus i eller i närheten av ett ghettoområde?
Områdena där vi svenskar vill bo blir färre och färre och då blir även bostäderna färre och priserna på dessa ökar. Som mäklaren alltid säger, location, location, location.

Så om man bor i ett icke-ghetto idag så finns det en risk att det blir ett ghetto och priserna därför faller? Låter ju läskigt om man lånat 5 mille för ett hus och sen flyttar Ali-Baba in som granne, gör kaoz och priserna faller till hälften.

Eller sker ghettofieringen enbart bland HR?
Citera
2023-07-26, 00:20
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Utbud på Hemnet.

Juni 2018: 44 552 objekt
Juni 2019: 44 454 objekt
Juni 2020: 43 105 objekt
Juni 2021: 41 673 objekt
Juni 2022: 48 361 objekt
Juni 2023: 55 001 objekt

Genomsnitt 2018-2022: 44 429.

24% högre utbud i år än medel.
Och hösten kommer bli brutal.

Och omsättningen är rekordlåg. Aldrig har utbudet varit såhär högt. Vräks ut bostäder. Som ingen vill ha, eller behöver köpa för den delen. De som inte äger bostad verkar trygga i boendesituationen just nu, i och med att inga avslut görs. Så bostadsbrist och sånt är bara en myt. Nyproduktion är helt överflödigt.

-10% nominellt -15% realt igen till nyår?

Fast hur rättvis bild ger det där egentligen. Ligger ungefär 4-5 gånger så många lägenheter ute på Booli i de områden jag kollat på.

Nu vet jag inte hur utbudet sett ur på Booli tidigare år men misstänker att det totala utbudet i år är brutalt mycket större än tidigare år.
Citera
2023-07-26, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Fast hur rättvis bild ger det där egentligen. Ligger ungefär 4-5 gånger så många lägenheter ute på Booli i de områden jag kollat på.

Nu vet jag inte hur utbudet sett ur på Booli tidigare år men misstänker att det totala utbudet i år är brutalt mycket större än tidigare år.

Min generella känsla är också att det ligger ovanligt många objekt ute på de områden jag spanar. För de objekt jag följer så är trenden

Bra objekt på populära addresser säljer, oftast för betydligt lägre priser.

Sämre objekt säljer inte alls, det kommer inte in några bud och objekten tas bort från hemnet och kommer upp igen efter en vecka/ månad.

Rörligheten i marknaden verkar otroligt trög. Jag tror det beror på att köpare och säljare inte hittar varandra och det beror på att prisbilden inte är rätt för vissa objekt.

T ex Tidigare fanns det en-två köpare som var villiga att betala 4-5miljoner för en brf parhus, idag finns det ingen. Det står osålda nybyggnadsprojekt säger en hel del om prissättningen.
Citera
2023-07-26, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare

Ja, hemnet indikerar ju högsta nivån sedan de började mätningarna (2014). Så, högst. De har ju inte lagt ut så många olika mätvärden utan dessa verkar de hålla för sig själva.

Det har ju byggts en j-a massa nytt och nu kör de in i väggen.

Konsolideringen bland bostadsutvecklarna kan bli intressant att följa. De stora står nog och gnuggar händerna för att köpa upp intressanta när konkursen närmar sig. Hela grejen är ju att om folk inte köper så måste utvecklarna/byggarna vara bank längre (jobbigt!) och sedan även sänka priset (också jobbigt). Sänka avgiften går ju inte (brf:er) eftersom föreningen måste betala banklånen.

Ärligt talat så hade jag varit riktigt orolig. Men häromdagen såg jag på när en helt ordinär 1 1/2 plans villa på 100 kvm såldes för över sju miljoner i Sotenäs typ. Havsutsikt. Gick upp med över två miljoner. Finns fler exempel. Inte statistik men…

Det kan kanske vara så att det är jäkla gott ställt i Sverige så att OM uppsägningarna inte kommer i någon större skala så fixar vi detta utan problem. Kolla din granne vad han kör för bil! Helt sjukt vad folk kör för bilar nuförtiden och hur ofta de byter den.

Jag har alltid gått efter devisen att ha j-a låga kostnader. (Igår köpte jag kläder och jag kan f-n inte ens komma ihåg när jag köpte kläder innan det). Tror många i generation X tänker likadant. Snåla jävlar. Åtminstone jämfört med senare generationer.
Citera
2023-07-26, 06:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Så om man bor i ett icke-ghetto idag så finns det en risk att det blir ett ghetto och priserna därför faller? Låter ju läskigt om man lånat 5 mille för ett hus och sen flyttar Ali-Baba in som granne, gör kaoz och priserna faller till hälften.

Eller sker ghettofieringen enbart bland HR?

Japp, exakt så är det. Jag älskar de på FB som verkligen drar allt till sin spets och måste vända på varje ord.

Nej, det är inte så det funkar men även du vet att priserna i ghettoområden är lägre än på andra ställen. Här i stan där jag bor skulle jag säga att skillnaden är ca 2 miljoner på två liknande hus i ett bra område och ett i ghettoområdena.
Nu är sällan antalet villor så stort i just dessa områden.

En barnfamilj belånar sig gärna mer för att sitt barn ska kunna bo i ett ok område. I större städer så åker gärna föräldrarna gärna en extra sväng med bilen bara för att barnet ska gå i en bra skola som inte är överöst med blattar om de nu inte haft möjlighet att bosätta sig tillräckligt långt bort från problemen. Givetvis fortsätter de ändå att rösta för mer invandring för allt annat är ju rasistiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in