2023-07-26, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är systematiska fel som försvinner när man tar ett delta.
Ni bubbelpratare är generellt okunniga och blir hysteriska för att er kaffesump hamnat lite konstigt en gång.

I farten igen ser jag. Vad snackar du om.
Om försäljningarna idag skiljer sig i avseendena jag tar upp påverkar det självklart kvmpriserna.
Det förklarar varför så många objekt rakats 20-30%. Och inte säljs.
Citera
2023-07-26, 12:11
Medlem
Citat:
Vad du säger här är att bubblepratarna (vilka du själv tillhört) är ett gäng svammelmakare.
Nej tvärtom. i Sverige har priserna stigit ofantligt mycket mer. Ergo vi har en bubbla. Att priserna förr eller senare skulle gå ner var absolut väntat. Det kommer fortsätta. En korrigering är oundviklig. 'Historiens järnhårda lagar' du vet.
Citera
2023-07-26, 12:16
Medlem
Citat:
Mja, går ju inte tala om bostadsbrist då.

Talas om att det behöver byggas 65k bostäder per år. Och att det nu faller till 25k. Fattas 40k då.
Nästa år kanske det blir 27k bostäder till salu hos Booli då.

Går ju inte ner till 0. Lär konvergera mot att alla bostäder som omsätts är ute på hemnet kanske två veckor.
Är ingen bostadsbrist, dock är det brist på centrala HR till subventionerad hyra. Möjligtvis är det brist på 85% ränteavdrag som förr. Men då sneglar på som du på Kina, som du såg upp mot.
Enligt experterna ska de nominella priserna ned en bit till. Huruvida valutan och inflationen går en bra framtid till mötas kan du ju diskutera i små grupper med dina gelikar. Enligt marknaden har ju inte RB gjort tillräckligt för att stärka valutan varav nu 9% inflation
Citera
2023-07-26, 12:19
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Om du varit med så länge borde du veta att bostadspriserna på längre sikt inte stiger alls. Eller jo de stiger ju i takt med inflationen men inte mer. Detta gäller överallt där det finns tillförlitlig statistik. Från åtminstone 1800-talet och framåt, förmodlingen ännu längre, har detta gällt.

Sveriges avvikande trend de senaste 20 åren ändrar inte på detta. Det är faktiskt svårt att förstå att folk inte tar in detta enkla faktum. 'Bostäder går alltid upp, åtminstone på sikt' är ett så obildat sätt att tänka så man blir helt matt.

Fast jag har ju rätt och du har fel- se på prisutvecklingen senaste 25 åren.
Med ditt resonemang så skall tillväxten och utveckling gå bakåt istället eller stå helt stilla från nuvarande nivåer.
Folk behöver vettiga bostäder och svenskar med arbeten vill inte bo i HR - så enkelt är det.
Citera
2023-07-26, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Tycker du visar ett bra räkneexempel men jag VILL bo bra och rymligt - jag värdesätter detta. Pengar i sig har inget egenvärde om de inte omsätts.
Jag har även ett källarplan med två rum och kyl/frys/wc/vad som jag lätt kan hyra ut för 6k i månaden. Men jag vill inte ha folk inpå mig helt enkelt.

Ja vill man det så kan man. Mitt inlägg ville jag visa att det inte alltid är ekonomiskt bättre att bo kvar i sin villa i tron om att det är billigare boendekostnas jämfört med att sälja och flytta till hyresrätt.

Du kan även hyra ut rum i en central 140kvm lägenhet.
Citera
2023-07-26, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
Hur menar du och kommunistBoije att priserna stått emot bra när indexen inte är

Kvalitetsjusterade
Innehåller ej alla sålda objekt (selekterat material)
Och omsättningen är skitlåg?

Hur tar du höjd för detta när du slänger ur dig 13%?

SBABs egna index (som Boije lär prata om) är kvalitetsjusterat. De har även säsongsjusterade siffror i sin rapport de släpper varje månad.

Sen är det ju omöjligt att ta med bostäder som inte sålts. Du verkar mest veva mot väderkvarnar.
Senast redigerad av trickget 2023-07-26 kl. 12:28.
Citera
2023-07-26, 12:25
Medlem
Citat:
Med ditt resonemang så skall tillväxten och utveckling gå bakåt istället eller stå helt stilla från nuvarande nivåer.
Folk behöver vettiga bostäder och svenskar med arbeten vill inte bo i HR - så enkelt är det.
Senaste 25 åren är en anomali. Bostadspriser står i stort sett still över längre tidsperioder ja, det är ett historiskt faktum. Minnet är kort däremot.

Tillväxten är beroende av helt andra saker såsom innovation, export, företagande. Inte på att 'tjäna på att bo'
Citera
2023-07-26, 12:27
Medlem
Citat:
Genomgående för dig och övriga bubbelpratare i tråden är att ni är händelsestyrda över vad som sker just nu.
Lyft blicken och se vad som sker framöver och historiskt istället- pratar vi 5-10 år framåt så kommer priserna ökas på. Det finns nämligen inga alternativ till att priserna på sikt skulle minska:
-inflationen är neråtgående
-vi blir mer och mer människor i Sverige
-urbaniseringen fortsätter alla drar mot storstäderna och runt omkring dessa
-räntorna kommer gå ner kraftigt då bostadsbyggandet och ekonomin över tid alltid behöver ökad tillväxt
-billiga hyresrätter är snart ett minne blott då material och tjänster för att rusta upp och bygga har ökat med över 30% de 3 senaste åren i Sverige.

Jag kan fortsätta. Jag har varit med så länge och sett räntorna har gått upp och ner. Nu är det upp men snart går det ner igen.

Jag tror många har blicken framåt. Många är nog intresserade av vart bostadspriserna hamnar om något år eller två, och kanske har för avsikt att köpa inom en 5årsperiod.

Det är en stor skillnad att köpa en villa för 7miljoner jämfört med 4miljoner i dagens ränteläge.
Citera
2023-07-26, 12:29
Medlem
TeEsErs avatar
För de av er som kan ta till er danska så är här en inblick hur danskarna tänker:
https://ekstrabladet.dk/penge/chefstrateg-ikke-i-tvivl-forvent-maerkbart-lavere-renter/9876402
Citat:
Den økonomiske fremgang er dalet, og pengemængden er faldende i euroområdet, påpeger chefstrategen, der forventer, at vi også i Europa vil se rentefald.

Selvom vi måske skal vente til 2024, før centralbankerne sænker renten, så tror Jakob Vejlø på, at det fra det nye år vil gå stærkt med at få renten ned.

Han mener, at vi skal forvente 'mærkbart lavere renter' i de kommende seks til tolv måneder.
Citera
2023-07-26, 12:31
Medlem
Citat:

Detta är alltså svar på
Citat:
Sveriges avvikande trend de senaste 20 åren ändrar inte på detta. Det är faktiskt svårt att förstå att folk inte tar in detta enkla faktum.

Kanske dags att ta till sig varningen som alla fonder ger:

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonden kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet.
Citera
2023-07-26, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Skönt och tryggt för alla i HR. Inga hyresvärdar har ju lån att betala räntor på.
Här i Malmö har vi fem stora hyresbolag som kräver årets ANDRA hyreshöjning.

Vi kan nog se fram emot en blodig hyresförhandling inför 2024-25-26 och framåt där många värdar vill ta igen vad de förlorat 2023.

Samtidigt kämpar hyresgästföreningen för sin existens. De har levt bekvämt i många år med minimala ändringar på hyresmarknaden. Nu sitter de i en situation där hyresförhandlingar med både privata och allmänna hyresvärdar strandar och man tar avgörandet till Hyresnämnden och Hyresmarknadskommitten.

Visar det sig att domstolarna går värdarnas väg kommer det att bli en väldig elasticitet i hyresnivåerna de kommande åren och det kommer att utnyttjas å det grövsta.

En, populärt kallad, BLT har kanske tanken "Om jag köper min bostad så kan det på sikt bli en bra affär, har jag tur har jag bott gratis i längden. Vi får hoppas det går bra men jag kan inte göra mer än hoppas."
En hyresvärd har tanken "Jag har 35.000 aktieägare, jag SKA visa vinst och ge utdelning VARJE år. Går det inte ena året får jag höja hyrorna mer nästa år, stålarna SKA in."

Du verkar inte förstå att hyresvärden inte kan "chockhöja" hyrorna pga ökade ränteutgifter enligt svensk lagstiftning. Du kan höja hyran om du tillför något av värde till lägenheten, t ex renovera ett kök eller byta ytterdörren. Försök motivera något sådant i en lägenhet som är byggd 2020. Hyresökningarna i nyproducerade lägenheter är och kommer vara några då hundralappar de närmsta åren.

Kostar det för mycket för dom? Sälj fastigheten.

Känner du till SBBs historia? Varför löser dom inte sitt problem med att bara "höja hyrorna"? Förmodligen för dom inte skulle haft några hyresgäster kvar om dom höjde hyrorna för att "visa vinst och ge utdelning varje år". Rätt korkat resonemang.
Senast redigerad av Matipa 2023-07-26 kl. 12:41.
Citera
2023-07-26, 12:40
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Du verkar inte förstå att hyresvärden inte kan höja hyrorna pga ökade ränteutgifter enligt svensk lagstiftning. Du kan höja hyran om du tillför något av värde till lägenheten, t ex renovera ett kök eller byta ytterdörren. Försök motivera något sådant i en lägenhet som är byggd 2020. Hyresökningarna i nyproducerade läge heter är och kommer vara några då hundralappar de närmsta åren.

Kostar det för mycket för dom? Sälj fastigheten.

Känner du till SBBs historia? Varför löser dom inte sitt problem med att bara "höja hyrorna"? Förmodligen för dom inte skulle haft några hyresgäster kvar om dom höjde hyrorna för att "visa vinst och ge utdelning varje är". Rätt korkat resonemang.
Hej och välkommen till verkligheten och 2024 års hyresförhandlingar där vi töjer på gränserna mer än någonsin. Alla bostadsbolag sitter nu och har snorkoll på hyresnämnden och Bostadsmarknadskommittén och deras avgöranden. De kommer att lägga grunden för praxis de närmsta åren.
Går det hyresvärdarnas väg i år finns risken att 2024 års förhandlingar med sossarna i hyresgästföreningen strandar samma dag som de inleds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in