Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
Som sagt, så är inte den medicinska biten min grej. Så jag får googla och tyda det andra skriver. Och då tolkar jag det svala intresset från åklagare och advokaterna som just att det troligen inte var någon allvarlig huvudskada. Både J och M s advokat har ju varsin anledning att trycka på just denna skada, om den hade gjort stor åverkan på henne. När RL får frågan om ögonskadan från Svegfors säger hon att hon blir glad, för hon tycker det är en anmärkningsvärd skada. Det säger hon inte om huvudskadan när Clea frågar om den.
Jag kopierar en avsnitt från ett av Reviews inlägg
T hade fått en blödning mellan hjärnans innersta hinnor - en subaraknoidalblödning.
Den mycket sparsamma blödningen mellan hjärnhinnorna sågs vid den mikroskopiska undersökningen och ligger i det område baktill i huvudsvålen där 2 st mjukdelssvullnader iakttogs.
Dessa, dvs mjukdelsblödningen och subaraknoidalblödningen, har orsakats av: "trubbigt våld i form av slagmed/islagi/stöt av ytor eller föremål i omgivningen (t ex vägg, golv) i samband med fall när hon knuffats av annan person eller under delar av händelsen som utspelat sig på golvet är nästintill lika troligt."
Kollar jag då på 1177
https://www.1177.se/olyckor--skador/skador-pa-huvud-och-ogon/blodning-under-skallbenet--subduralblodning/
I ingressen står det
Blödning under skallbenet – subduralblödning
En subduralblödning är en blödning mellan hjärnan och skallbenet. Du kan få en sådan blödning efter ett slag mot huvudet. Blodet som samlas under skallbenet trycker mot hjärnan och kan leda till att du blir trött eller medvetslös.
När RL då skriver att blödningen var mycket sparsam gör jag tolkningen att det inte är en skada som påverkat henne nämnvärt. Sen kan givetvis inte RL utesluta nånting eftersom det faktiskt finns en skada där.
Att rätten bestämmer att kroppen legat i hallen är väl inget konstigt? J och M är ju samstämmiga om att den legat just där. Det finns heller ingen anledning att ljuga om den biten. Men att ljuga om hur långt stryptaget var, eller att man inte ens var delaktig i mordet finns det desto större anledning att ljuga om.
Edit. Verkar vara två olika typer av blödningar
Den här typen pratade Reviews om.
https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/neurokirurgi/subaraknoidalblodning/
Under symptom står
Symtom
I det typiska fallet insjuknar patienten plötsligt, s k "vaskulärt insjuknande", med varierande grad av symtom:
Medvetandesänkning är en indikator på blödningens omfattning; vid mindre blödningar föreligger ingen medvetandepåverkan, vid mer omfattande blödningar stiger som regel det intrakraniella trycket och patienten sjunker i medvetande. En medvetslös patient ska intuberas akut och övervakas av anestesipersonal under den fortsatta handläggningen!
Om det var denna typ av blödning Tove hade borde inte hennes medvetande blivit påverkat, eftersom det var en mycket sparsam blödning, och det står då att ingen medvetandepåverkan föreligger vid mindre blödningar.
Precis, det är sk
traumatisk subarachnoidalblödning det handlar om, dvs en blödning mellan de två innersta hjärnhinnorna, viket inte är lika vanligt som subduralblödning (som är mellan den yttersta hårda hjärnhinnan och den mellersta), vilken ter sig på annat sätt.
Ytterst är den hårda hjärnhinnan (dura mater), sedan kommer en tunn hjärnhinna som heter arachnoidea eller spindelväshinnan, och sist kommer pia mater som kallas den mjuka hjärnhinnan och som följer hjärnans alla vindlingar.
Mellan de två innersta hjärnhinorna cirkulerar också cerbrospinalvätskan (hjärn- ryggmärgsvätska), och det finns även hjärnans stora artärer och nervtrådar som binder ihop dom med varandra. Det är där Tove har en microblödning.
https://www.flashback.org/sp84518406
Från läkartidiningen:
"
Blödningsutbredningen vid traumatisk subaraknoidalblödning skiljer sig från spontan subaraknoidalblödning och sker vanligen mera ytligt längs hjärnans hemisfärer. Subaraknoidalblödning orsakas av själva traumat, och annan blödningskälla brukar saknas, varför ingen vidare utredning är indicerad."
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/medicinens-abc/2019/01/aneurysmal-subaraknoidalblodning/#:~:text=Bl%C3%B6dningsutbredningen%20vid%20trauma tisk%20subaraknoidalbl%C3%B6dning%20skiljer,ingen% 20vidare%20utredning%20%C3%A4r%20indicerad.
Nu var det i Toves fall en microblödning, och inte på det sätt som sker med ett aneurysm som spricker, där blödningen blir omfattande och man får en plötslig fruktansvärd huvudvärk. Man får en stroke och man kan till och med dö av det.
Men, nu behöver en medvetenadesänkning inte enbart bero på denna blödning, utan pga av den smäll som orsakat blödningen, dvs av hjränskakningen. Man kan alltså få en medvetande sänkning utan skallfraktur och utan detetekterbara skaor på hjärnan (eller det är ju det som är hjärnskakning, vid skada är det inte längre hjärnskakning man pratar om)
https://www.flashback.org/p85144345#p85144345
Från hjärnskakningsguiden:
"
En hjärnskakning avspeglar främst en funktionell snarare än en strukturell skada varför radiologiska undersökningar oftast inte visar något."
//
"En hjärnskakning kan, men behöver inte, innebära medvetandeförlust. Symptomen kan uppträda efter olika lång tid och ibland kan det ta minuter till timmar innan personen får sina första symptom. Det medför att det kan vara svårt att avgöra om en hjärnskakning har skett eller inte. "
//
"En hjärnskakning kan som tidigare nämnt uppstå både vid direkt och indirekt våld. Hjärnan kan skadas utan en direkt smäll mot huvudet. Vad som ger upphov till hjärnskakning är nämligen en kraftig rörelse av huvudet i form av en acceleration eller inbromsning av hjärnan, vilket får hjärnan att skaka runt som en geléklump. Hjärnans snabba rörelse medför att hjärncellerna sträcks ut. Detta ger upphov till en kaskad av cellulära händelser i hjärnan som innefattar bland annat frisättning av signalämnen, läckage av joner genom hjärncellernas cellmembran och övergående skador på hjärncellerna."
Jag håller fast vid min tidigare spekulation att jag tror att Tove absolut kan ha fått en påverkan på medvetandet, och därmed fått problem men att hinna försvara sig innan Johanna tog strypgreppet, som kom väldigt snabbt och mycket bestämt.