2023-07-24, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vladimir-Suckmeoff
Hmm, hon borde då ha nyttjat sina kunskaper i psykologi, och repeterat symptom som avund och psykopati, för att bättre kunna avvärja sina känslor om att ta kål på TT, kan man tänka sig. Läste hon naturprogrammet? Vad tänkte horan bli liksom? Vet du förresten, varför JJ inte finns på ratsit, men att negern MH gör det?
Adressändring: 2023-06-19
Johanna Tova Wilma Jansson (note: inte längre Leshem)
Citera
2023-07-24, 08:24
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Jag vet inte hur det är för just psykopater men antar det är ungefär som för oss med ADHD.
vi har lägre dopamin än normala folk så går vi obehandlade så får vi dopamin genom olika "kickar" så att säga belöningar.
De kickarna kan vara droger, spel, mat, alkohol tex.

För Johannas del så ger nog hennes "hämndtankar" henne sin dos av dopamin som hon behöver, och då behöver hon inte knarket tex.

Menar du inte att ni som har adhd har lägre halt serotonin i kroppen?
Citera
2023-07-24, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Du utgår från att mordet var planerat. Du kan tro men du vet ingenting. Ingen vet.

Min tro är att det skedde i stundens hetta. Johanna blir okontrollerat rasande och stryper helt på egen hand Tove i hastigt mod. Med oresonligt hat i bakgrunden.

Ville Johanna mörda Tove, vilket hon har sagt sig vilja, hade bättre tillfälle varit att föredra. För guds skull döda eller mörda aldrig hemma om du vill komma undan med det.

Maja var på fel plats vid fel tillfälle. Stackars lilla naiva dominerade Maja.
Hah hoppas du inte har sex på kommando.. någon tanke och planering fanns väl ?
Hatsångerna.

Sannolikt är häst-plåstret vid 7års åldern det som slutade fungera som kompensation för hennes primära problem. Hon vill men vet inte varför.. rå som en röd gris avund för vad andra har men inte hon.
Citera
2023-07-24, 08:28
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Om MH var med i badrummet när TT drog sin sista suck behöver hon inte ha sett/tittat på TTs ansikte (JJ satt väl lutad över henne vid strypningen).

Mördare eller ej, som jag har förstått det så är ansiktskontakt med ett BO efter ett mord något som undviks.

Tänker på vad MH sagt, TT släpas och MH säger att hon slog sitt huvud i något tydligen ganska hårt (eftersom hon hör det), kanske delar av skadorna i TT.s bakhuvud/rygg kommer därifrån + ev bärandet i trappen?
Jag minns nu inte vilka skador, men AL uppger om T fått dem medan hon fortfarande levde.
Citera
2023-07-24, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag minns nu inte vilka skador, men AL uppger om T fått dem medan hon fortfarande levde.

Som jag har förstått det hela är det inte helt klarlagt att ALLA TT.s skador måste ha uppkommit innan hennes död. (Har varit lite tankar om det i tråden de senaste dagarna också).

Ej heller sett någon fråga till AL om ev skador kan visa sig i förhållande före/efter döden, har du sett det?.

Vad jag mestadels ville påpeka till dig var att det inte är konstigt att en mördare (eller ej) inte vill se BO.s ansikte efteråt.
Senast redigerad av Kattentufsan 2023-07-24 kl. 09:36.
Citera
2023-07-24, 10:08
Medlem
sybels avatar
Citat:
Som jag har förstått det hela är det inte helt klarlagt att ALLA TT.s skador måste ha uppkommit innan hennes död. (Har varit lite tankar om det i tråden de senaste dagarna också).

Ej heller sett någon fråga till AL om ev skador kan visa sig i förhållande före/efter döden, har du sett det?.

Vad jag mestadels ville påpeka till dig var att det inte är konstigt att en mördare (eller ej) inte vill se BO.s ansikte efteråt.
RL kan avgöra om skador uppstått medan offret var vid liv, men AL angav inte vilket vid samtliga skador.

Jag tycker inte det är märkligt att GM inte vill se offrets ansikte, därför tror jag heller inte att M befann sig i badrummet, speciellt inte hållande Ts händer då hon avled.
Citera
2023-07-24, 10:10
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Adressändring: 2023-06-19
Johanna Tova Wilma Jansson (note: inte längre Leshem)

Roligt hur semiten försöker dölja sin judiska identitet nu den som hon varit så stolt över förut
Citera
2023-07-24, 10:23
Medlem
Citat:

Citat:
RL kan avgöra om skador uppstått medan offret var vid liv, men AL angav inte vilket vid samtliga skador.

Jag tycker inte det är märkligt att GM inte vill se offrets ansikte, därför tror jag heller inte att M befann sig i badrummet, speciellt inte hållande Ts händer då hon avled.

I sammanfattningen och tolkning av fynden i rapporten definierar hon inte om mjukdelsblödningar i bakhuvudet uppkom i livet eller inte. Och det troligen för att det inte går att avgöra. Det skulle betyda att den kan ha uppkommit under tumultet i badrummet eller under dumpningen.
Citera
2023-07-24, 10:24
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Menar du inte att ni som har adhd har lägre halt serotonin i kroppen?
hade aldrig ens hört talas om serotonin heh men googlade och det kunde också vara lägre tydligen, men dopamin är det som läkare och psykologer pratat med mig om och som nämns oftast i studier tex.

Hittade detta på RJL vad medicineringen hjälper för, så verkar som att vi har brist på Dopamin, Noradrenalin och Serotonin:

"Läkemedelsbehandling vid neuropsykiatriska tillstånd bygger på farmaka som främst påverkar dopamin-, noradrenalin- och serotoninsystemet. Genom att öka tillgängligheten av dopamin (DA) och noradrenalin (NA) kan t.ex. uppmärksamheten förbättras, genom att öka tillgängligheten av serotonin (5-HT) minskas tvångsimpulserna"

https://folkhalsaochsjukvard.rjl.se/dokument/evo/dcfd1466-c31a-445a-a3c4-8f25f805bad1?pageId=104115
Citera
2023-07-24, 10:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Som sagt, så är inte den medicinska biten min grej. Så jag får googla och tyda det andra skriver. Och då tolkar jag det svala intresset från åklagare och advokaterna som just att det troligen inte var någon allvarlig huvudskada. Både J och M s advokat har ju varsin anledning att trycka på just denna skada, om den hade gjort stor åverkan på henne. När RL får frågan om ögonskadan från Svegfors säger hon att hon blir glad, för hon tycker det är en anmärkningsvärd skada. Det säger hon inte om huvudskadan när Clea frågar om den.

Jag kopierar en avsnitt från ett av Reviews inlägg T hade fått en blödning mellan hjärnans innersta hinnor - en subaraknoidalblödning.

Den mycket sparsamma blödningen mellan hjärnhinnorna sågs vid den mikroskopiska undersökningen och ligger i det område baktill i huvudsvålen där 2 st mjukdelssvullnader iakttogs.
Dessa, dvs mjukdelsblödningen och subaraknoidalblödningen, har orsakats av: "trubbigt våld i form av slagmed/islagi/stöt av ytor eller föremål i omgivningen (t ex vägg, golv) i samband med fall när hon knuffats av annan person eller under delar av händelsen som utspelat sig på golvet är nästintill lika troligt."

Kollar jag då på 1177 https://www.1177.se/olyckor--skador/skador-pa-huvud-och-ogon/blodning-under-skallbenet--subduralblodning/

I ingressen står det
Blödning under skallbenet – subduralblödning

En subduralblödning är en blödning mellan hjärnan och skallbenet. Du kan få en sådan blödning efter ett slag mot huvudet. Blodet som samlas under skallbenet trycker mot hjärnan och kan leda till att du blir trött eller medvetslös.

När RL då skriver att blödningen var mycket sparsam gör jag tolkningen att det inte är en skada som påverkat henne nämnvärt. Sen kan givetvis inte RL utesluta nånting eftersom det faktiskt finns en skada där.

Att rätten bestämmer att kroppen legat i hallen är väl inget konstigt? J och M är ju samstämmiga om att den legat just där. Det finns heller ingen anledning att ljuga om den biten. Men att ljuga om hur långt stryptaget var, eller att man inte ens var delaktig i mordet finns det desto större anledning att ljuga om.

Edit. Verkar vara två olika typer av blödningar

Den här typen pratade Reviews om. https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/neurokirurgi/subaraknoidalblodning/

Under symptom står

Symtom

I det typiska fallet insjuknar patienten plötsligt, s k "vaskulärt insjuknande", med varierande grad av symtom:
Medvetandesänkning är en indikator på blödningens omfattning; vid mindre blödningar föreligger ingen medvetandepåverkan, vid mer omfattande blödningar stiger som regel det intrakraniella trycket och patienten sjunker i medvetande. En medvetslös patient ska intuberas akut och övervakas av anestesipersonal under den fortsatta handläggningen!

Om det var denna typ av blödning Tove hade borde inte hennes medvetande blivit påverkat, eftersom det var en mycket sparsam blödning, och det står då att ingen medvetandepåverkan föreligger vid mindre blödningar.

Precis, det är sk traumatisk subarachnoidalblödning det handlar om, dvs en blödning mellan de två innersta hjärnhinnorna, viket inte är lika vanligt som subduralblödning (som är mellan den yttersta hårda hjärnhinnan och den mellersta), vilken ter sig på annat sätt.

Ytterst är den hårda hjärnhinnan (dura mater), sedan kommer en tunn hjärnhinna som heter arachnoidea eller spindelväshinnan, och sist kommer pia mater som kallas den mjuka hjärnhinnan och som följer hjärnans alla vindlingar.

Mellan de två innersta hjärnhinorna cirkulerar också cerbrospinalvätskan (hjärn- ryggmärgsvätska), och det finns även hjärnans stora artärer och nervtrådar som binder ihop dom med varandra. Det är där Tove har en microblödning.

https://www.flashback.org/sp84518406

Från läkartidiningen:

"Blödningsutbredningen vid traumatisk subaraknoidalblödning skiljer sig från spontan subaraknoidalblödning och sker vanligen mera ytligt längs hjärnans hemisfärer. Subaraknoidalblödning orsakas av själva traumat, och annan blödningskälla brukar saknas, varför ingen vidare utredning är indicerad."

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/medicinens-abc/2019/01/aneurysmal-subaraknoidalblodning/#:~:text=Bl%C3%B6dningsutbredningen%20vid%20trauma tisk%20subaraknoidalbl%C3%B6dning%20skiljer,ingen% 20vidare%20utredning%20%C3%A4r%20indicerad.

Nu var det i Toves fall en microblödning, och inte på det sätt som sker med ett aneurysm som spricker, där blödningen blir omfattande och man får en plötslig fruktansvärd huvudvärk. Man får en stroke och man kan till och med dö av det.

Men, nu behöver en medvetenadesänkning inte enbart bero på denna blödning, utan pga av den smäll som orsakat blödningen, dvs av hjränskakningen. Man kan alltså få en medvetande sänkning utan skallfraktur och utan detetekterbara skaor på hjärnan (eller det är ju det som är hjärnskakning, vid skada är det inte längre hjärnskakning man pratar om)

https://www.flashback.org/p85144345#p85144345

Från hjärnskakningsguiden:

"En hjärnskakning avspeglar främst en funktionell snarare än en strukturell skada varför radiologiska undersökningar oftast inte visar något."
//
"En hjärnskakning kan, men behöver inte, innebära medvetandeförlust. Symptomen kan uppträda efter olika lång tid och ibland kan det ta minuter till timmar innan personen får sina första symptom. Det medför att det kan vara svårt att avgöra om en hjärnskakning har skett eller inte. "
//
"En hjärnskakning kan som tidigare nämnt uppstå både vid direkt och indirekt våld. Hjärnan kan skadas utan en direkt smäll mot huvudet. Vad som ger upphov till hjärnskakning är nämligen en kraftig rörelse av huvudet i form av en acceleration eller inbromsning av hjärnan, vilket får hjärnan att skaka runt som en geléklump. Hjärnans snabba rörelse medför att hjärncellerna sträcks ut. Detta ger upphov till en kaskad av cellulära händelser i hjärnan som innefattar bland annat frisättning av signalämnen, läckage av joner genom hjärncellernas cellmembran och övergående skador på hjärncellerna.
"

Jag håller fast vid min tidigare spekulation att jag tror att Tove absolut kan ha fått en påverkan på medvetandet, och därmed fått problem men att hinna försvara sig innan Johanna tog strypgreppet, som kom väldigt snabbt och mycket bestämt.
Citera
2023-07-24, 10:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Som sagt, så är inte den medicinska biten min grej. Så jag får googla och tyda det andra skriver. Och då tolkar jag det svala intresset från åklagare och advokaterna som just att det troligen inte var någon allvarlig huvudskada. Både J och M s advokat har ju varsin anledning att trycka på just denna skada, om den hade gjort stor åverkan på henne. När RL får frågan om ögonskadan från Svegfors säger hon att hon blir glad, för hon tycker det är en anmärkningsvärd skada. Det säger hon inte om huvudskadan när Clea frågar om den.

Jag kopierar en avsnitt från ett av Reviews inlägg T hade fått en blödning mellan hjärnans innersta hinnor - en subaraknoidalblödning.

Den mycket sparsamma blödningen mellan hjärnhinnorna sågs vid den mikroskopiska undersökningen och ligger i det område baktill i huvudsvålen där 2 st mjukdelssvullnader iakttogs.
Dessa, dvs mjukdelsblödningen och subaraknoidalblödningen, har orsakats av: "trubbigt våld i form av slagmed/islagi/stöt av ytor eller föremål i omgivningen (t ex vägg, golv) i samband med fall när hon knuffats av annan person eller under delar av händelsen som utspelat sig på golvet är nästintill lika troligt."

Kollar jag då på 1177 https://www.1177.se/olyckor--skador/skador-pa-huvud-och-ogon/blodning-under-skallbenet--subduralblodning/

I ingressen står det
Blödning under skallbenet – subduralblödning

En subduralblödning är en blödning mellan hjärnan och skallbenet. Du kan få en sådan blödning efter ett slag mot huvudet. Blodet som samlas under skallbenet trycker mot hjärnan och kan leda till att du blir trött eller medvetslös.

När RL då skriver att blödningen var mycket sparsam gör jag tolkningen att det inte är en skada som påverkat henne nämnvärt. Sen kan givetvis inte RL utesluta nånting eftersom det faktiskt finns en skada där.

Att rätten bestämmer att kroppen legat i hallen är väl inget konstigt? J och M är ju samstämmiga om att den legat just där. Det finns heller ingen anledning att ljuga om den biten. Men att ljuga om hur långt stryptaget var, eller att man inte ens var delaktig i mordet finns det desto större anledning att ljuga om.

Edit. Verkar vara två olika typer av blödningar

Den här typen pratade Reviews om. https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/neurokirurgi/subaraknoidalblodning/

Under symptom står

Symtom

I det typiska fallet insjuknar patienten plötsligt, s k "vaskulärt insjuknande", med varierande grad av symtom:
Medvetandesänkning är en indikator på blödningens omfattning; vid mindre blödningar föreligger ingen medvetandepåverkan, vid mer omfattande blödningar stiger som regel det intrakraniella trycket och patienten sjunker i medvetande. En medvetslös patient ska intuberas akut och övervakas av anestesipersonal under den fortsatta handläggningen!

Om det var denna typ av blödning Tove hade borde inte hennes medvetande blivit påverkat, eftersom det var en mycket sparsam blödning, och det står då att ingen medvetandepåverkan föreligger vid mindre blödningar.

Precis, det är sk traumatisk subarachnoidalblödning det handlar om, dvs en blödning mellan de två innersta hjärnhinnorna, viket inte är lika vanligt som subduralblödning (som är mellan den yttersta hårda hjärnhinnan och den mellersta), vilken ter sig på annat sätt.

Ytterst är den hårda hjärnhinnan (dura mater), sedan kommer en tunn hjärnhinna som heter arachnoidea eller spindelväshinnan, och sist kommer pia mater som kallas den mjuka hjärnhinnan och som följer hjärnans alla vindlingar.

Mellan de två innersta hjärnhinorna cirkulerar också cerbrospinalvätskan (hjärn- ryggmärgsvätska), och det finns även hjärnans stora artärer och nervtrådar som binder ihop dom med varandra. Det är där Tove har en microblödning.

https://www.flashback.org/sp84518406

Från läkartidiningen:

"Blödningsutbredningen vid traumatisk subaraknoidalblödning skiljer sig från spontan subaraknoidalblödning och sker vanligen mera ytligt längs hjärnans hemisfärer. Subaraknoidalblödning orsakas av själva traumat, och annan blödningskälla brukar saknas, varför ingen vidare utredning är indicerad."

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/medicinens-abc/2019/01/aneurysmal-subaraknoidalblodning/#:~:text=Bl%C3%B6dningsutbredningen%20vid%20trauma tisk%20subaraknoidalbl%C3%B6dning%20skiljer,ingen% 20vidare%20utredning%20%C3%A4r%20indicerad.

Nu var det i Toves fall en microblödning, och inte på det sätt som sker med ett aneurysm som spricker, där blödningen blir omfattande och man får en plötslig fruktansvärd huvudvärk. Man får en stroke och man kan till och med dö av det.

Men, nu behöver en medvetenadesänkning inte enbart bero på denna blödning, utan pga av den smäll som orsakat blödningen, dvs av hjränskakningen. Man kan alltså få en medvetande sänkning utan skallfraktur och utan detetekterbara skaor på hjärnan (eller det är ju det som är hjärnskakning, vid skada är det inte längre hjärnskakning man pratar om)

https://www.flashback.org/p85144345#p85144345

Från hjärnskakningsguiden:

"En hjärnskakning avspeglar främst en funktionell snarare än en strukturell skada varför radiologiska undersökningar oftast inte visar något."
//
"En hjärnskakning kan, men behöver inte, innebära medvetandeförlust. Symptomen kan uppträda efter olika lång tid och ibland kan det ta minuter till timmar innan personen får sina första symptom. Det medför att det kan vara svårt att avgöra om en hjärnskakning har skett eller inte. "
//
"En hjärnskakning kan som tidigare nämnt uppstå både vid direkt och indirekt våld. Hjärnan kan skadas utan en direkt smäll mot huvudet. Vad som ger upphov till hjärnskakning är nämligen en kraftig rörelse av huvudet i form av en acceleration eller inbromsning av hjärnan, vilket får hjärnan att skaka runt som en geléklump. Hjärnans snabba rörelse medför att hjärncellerna sträcks ut. Detta ger upphov till en kaskad av cellulära händelser i hjärnan som innefattar bland annat frisättning av signalämnen, läckage av joner genom hjärncellernas cellmembran och övergående skador på hjärncellerna.
"

Jag håller fast vid min tidigare spekulation att jag tror att Tove absolut kan ha fått en påverkan på medvetandet, och därmed fått problem men att hinna försvara sig innan Johanna tog strypgreppet, som kom väldigt snabbt och mycket bestämt.
Citera
2023-07-24, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Citerat av en journalist som närvarade vid rättegången.
Vi låter J själv få svara:
BF: Var var Toves händer när Maja höll i dem?
J: Mot golvet men jag kommer inte exakt ihåg men är ganska säker på att det var mot golvet.
BF: Mot golvet.
J: Att Maja höll ner Toves händer då.
BF: Men alltså man har ju en hand på var sida så att säga av kroppen.
J: Ja, jag alltså jag kommer inte ihåg exakt vart händerna var faktiskt.

M sitter alltså på sidan om T enligt J och håller ner händerna mot golvet. När FL blir mera specifik, då ser J till att gardera sig i vanlig ordning och kommer faktiskt inte ihåg. Ordet "faktiskt" använder hon sig av i flera sammanhang där hon vill verka trovärdig, men ljuger; - jag minns faktiskt inte.
Just detta med M:s placering i förhållande till både T och J, borde FL ha utrett mera ingående, och framförallt försvaret. För faktum är att det är praktiskt ogenomförbart att sitta på sidan och hålla ner T:s händer. I sådana fall har hon suttit bakom J - förstår du hur jag menar?

Vidare så ger ett handledshållande knappast mjukdelsskador på leden ovanför; armbågsleden - hur skulle det gå till med ett fast tryck över lederna och med handflatorna uppåt?
- Varför saknas mjukdelsskador över handlederna?
- Om M har hållit fast T - i vilken position och hur?

"18-åringens advokat Mikael Svegfors frågar också om skadorna kan ha uppstått om 20-åringen själv klämt fast Toves armar med benen, när hon satt grensle över henne. Det är möjligt, enligt rättsläkaren."

MS är mera inne på att T fick sina armbågsskador på det sätt RL har beskrivit det i protokollet; att de har tryckts mot ett hårt underlag.

Då skulle det vara som J påstår, att T aldrig hann ta emot sig utan landade med ett pladask på golvet och slog i rygg och huvud rejält; blödande sår nr. 44? Eller som @notknapparen föreslog; mjukdelsblödningar som ett resultat av kombinationen fall och nertryckta armbågar.

M föll på sidan, på axeln som J också hävdade i många förhör; jämför med T:s skada på höger skulderblad: "i den högra skulderbladsregionen ses i underhudsfettet och muskelvävnaden en ca 6 x 5 cm stor oregelbunden mörk brunröd mjukdelsblödning."

Ja, jag förstår vad du menar. Men jag delar inte uppfattningen att det skulle vara praktiskt ogenomförbart för M att hålla i T s händer om hon satt vid sidan. Själv tror jag hon satt bakom T s huvud. Men jag ser många möjliga alternativa positioner. Det är ju bara badrummets storlek och deras positioner som begränsar dom olika alternativen. Vi vet inte ens vilken position T låg i till att börja med.

Håller man i någons handled tror jag inte det behöver ge mjukdelsskador. Det är nog snarare huden som sträcks. Testa själv att håll runt din handled och dra i armen. Behöver inte trycka särskilt hårt för att hålla fast greppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in