Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Du saknar förmågan att läsa saker i sitt sammanhang. Jag har helt inte sagt det du påstår, så sluta ljuga.
Det sista demonstrera hur du saknar förmågan att läsa saker i sitt sammanhang, trots att du citera det. "blir extremväder värre och vanligare". Det var ju med utgångspunkten att de blir färre och mildare som jag skrev det, för det var ju med den utgångspunkten du sa att kostnaderna har gått upp. Notera att jag inte har påstått att de blir färre och mildare, utan att det var det som var utgångspunkten i diskussionen att de blir det, om du förstår skillnaden.
Varför ska man ha något som inte stämmer som "utgångspunkt"? Vad är meningen med det? Jag har inte utgått från att extremväder överlag blir mindre frekvent, eftersom det inte är så. Och inlägget jag citerade av Horfittan handlar om dödsfall relaterade till katastrofer, inte om extremväder blir vanligare eller ovanligare. (Tvärtom visar hens länk att extrema väderhändelser som värmeböljor, skogsbränder (bränd areal skog i USA för att vara noga) och extrem nederbörd blir vanligare.)
Du svarade angående att jag skrev att kostnader i USA för extremväder uppgick till omkring $180 miljarder och att kostnader för detta globalt bara ökar:
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Det är väl ganska så irrelevant, då byggnader etc blir dyrare så blir kostnaden högre. Det har inget med klimatförändringar att göra. (...)
Följt av:
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Må så vara, men kostnaderna har inget med extremväder att göra. De nominella kostnaderna av samma storm som för 100 år sedan må vara högre idag än vad det var för 100 år sedan, men det är knappast stormen som har gjort att det kostar mer. Det kostar mer att bygga upp en lyxvilla än vad det gör att bygga en ny hundkoja. Stormen har inte bestämt att vi ska bygga dyra hus på stranden.
Att förklara skenande kostnader för skador av extremväder, när vi vet att förekomsten och intensiteten ökar av bland annat av just de typer av extremväder som vanligen orsakar mycket stora materiella skador, som skyfall och stormar, med att typ byggkostnader och huspriserna har gått upp är kreativt och fantasifullt, för att uttrycka det milt. Att göra det och samtidigt säga:
Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
(...) men kostnaderna har inget med extremväder att göra. (...)
Då beger man sig ut på förnekarterritorium, eftersom det finns
ganska mycket som talar emot detta.