Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-20, 19:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag förklarade vari ditt missförstånd ligger.
Har du inga kommentarer på det?
Det finns inget ”missförstånd”. Varför tjafsar du såhär hela tiden?
Citera
2023-07-20, 20:02
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det finns inget ”missförstånd”. Varför tjafsar du såhär hela tiden?
Du behöver adressera det med argument. Och om det är något som är svårt kan du fråga så försöker vi andra förklara. Det du gör just nu är att fly kunskap, stoppa huvudet i sanden med hjälp av personangrepp.

Du kan ju börja med att motivera varför du brukar välja 100 i fältet för mean (samples) och i detta fall 1, när du ville jämföra väder mellan två olika år.

Och varför du finner den jämförelsen intressant i en tråd som rör antropogena klimatförändringar.
Senast redigerad av MrArtur 2023-07-20 kl. 20:05.
Citera
2023-07-20, 20:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du behöver adressera det med argument. Och om det är något som är svårt kan du fråga så försöker vi andra förklara. Det du gör just nu är att fly kunskap, stoppa huvudet i sanden med hjälp av personangrepp.

Du kan ju börja med att motivera varför du brukar välja 100 i fältet för mean (samples) och i detta fall 1, när du ville jämföra väder mellan två olika år.

Och varför du finner den jämförelsen intressant i en tråd som rör antropogena klimatförändringar.
Argumentet är givetvis tillgänglig data samt att dina inlägg i frågan är helt irrelevanta. Välj själv antalet månader för medelvärdesbildningen som du vill. Det ändrar inte det faktum att trenden är negativ. Varför tjafsar du såhär hela tiden?

Tråden handlar om ”global uppvärmning/växthuseffekten” i forumet för vetenskap. Då är givetvis data som gäller den globala uppvärmningen av intresse för alla som har ett vetenskapligt synsätt. Din fråga är mycket märklig.
Citera
2023-07-20, 20:47
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Argumentet är givetvis tillgänglig data samt att dina inlägg i frågan är helt irrelevanta. Välj själv antalet månader för medelvärdesbildningen som du vill. Det ändrar inte det faktum att trenden är negativ. Varför tjafsar du såhär hela tiden?

Trenden är ju inte negativ. Läser du inte vad jag skriver? Om det är svårt att förstå något, fråga så har du möjlighet att lära dig något nytt. Win.

Din tolkning av data är lika fel som alarmisterna som många förnekare ojar sig över när enstaka väderhändelser lyfts fram. Då brukar det påpekas att väder inte är klimat
Du gör precis samma misstag.

Data tolkar inte sig själv. Du tolkar data felaktigt eftersom du drar felaktiga slutsatser ifrån det. Som jag har förklarat för dig om du läser

Citat:

Tråden handlar om ”global uppvärmning/växthuseffekten” i forumet för vetenskap. Då är givetvis data som gäller den globala uppvärmningen av intresse för alla som har ett vetenskapligt synsätt. Din fråga är mycket märklig.
Ja, den handlar om klimatförändring som den globala uppvärmningen brukar syfta på.

Varför ville du inte svara på mina frågor?

Vill du prova igen? Utan personangrepp och andra irrelevanser?
Citera
2023-07-20, 20:52
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Trenden är ju inte negativ. Läser du inte vad jag skriver? Om det är svårt att förstå något, fråga så har du möjlighet att lära dig något nytt. Win.

Din tolkning av data är lika fel som alarmisterna som många förnekare ojar sig över när enstaka väderhändelser lyfts fram. Då brukar det påpekas att väder inte är klimat
Du gör precis samma misstag.

Data tolkar inte sig själv. Du tolkar data felaktigt eftersom du drar felaktiga slutsatser ifrån det. Som jag har förklarat för dig om du läser

Ja, den handlar om klimatförändring som den globala uppvärmningen brukar syfta på.

Varför ville du inte svara på mina frågor?

Vill du prova igen? Utan personangrepp och andra irrelevanser?
Men sluta nu. Alla kan se att trenden från 2016 är negativ. Nu svarar jag inte på fler inlägg av detta slag från dig.
Citera
2023-07-20, 21:09
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Men sluta nu. Alla kan se att trenden från 2016 är negativ.
Nej. Vi som förstår och försöker förklara vet att trenden från 2016 inte är negativ.

Såhär skriver exempelvis NASA:
NASA Says 2022 Fifth Warmest Year on Record,
Warming Trend Continues

Citat:

Nu svarar jag inte på fler inlägg av detta slag från dig.

Du har ju inte svarat på något jag skrivit. Du måste börja innan du kan sluta.

Du har ju själv yppat
Citat:
Till att börja med är det skillnad mellan väder och klimat
Är det bara en floskel du inte förstår innebörden av? Det verkar så.
Senast redigerad av MrArtur 2023-07-20 kl. 21:22.
Citera
2023-07-20, 21:32
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nej. Vi som förstår och försöker förklara vet att trenden från 2016 inte är negativ.

Såhär skriver exempelvis NASA:
NASA Says 2022 Fifth Warmest Year on Record,
Warming Trend Continues

Du har ju inte svarat på något jag skrivit. Du måste börja innan du kan sluta.

Du har ju själv yppat

Är det bara en floskel du inte förstår innebörden av? Det verkar så.
Trenden från lilla istiden är positiv. Har någon ifrågasatt det?
Citera
2023-07-20, 21:46
Medlem
Citat:
Din data från SMHI är till 2015. Efterföljande år kan ses i SMHI:s aktuella diagram:
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/klimatindikatorer/klimatindikator-temperatur-1.2430

Såvitt jag förstår så beror ökningen på slutet på att de kalla perioderna uteblivit. Det har alltså blivit mindre kallt snarare än mer varmt. Det styrks också av att gamla värmerekord ligger långt bak i tiden:
De allra högsta temperaturerna som uppmätts i Sverige är 38°C, dels i Målilla i juni 1947, dels i Ultuna i juli 1933. Målilla ligger i östra Småland där man ofta kan skryta med att vara varmast i landet.
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/svenska-temperaturrekord/svenska-temperaturrekord-1.5792

På sidan visas vidare ”Värmerekord för varje månad i de olika landsdelarna”. De är utspridda över tiden.

Det finns alltså ingenting som tyder på att det skulle bli varmare (om man inte väljer att kalla ”mindre kallt” för ”varmare” vilket man förstås kan göra).
Även om man kan notera en del förändringar så är de högst marginella, för att vara den här planeten är det en mycket stabilt.
Citera
2023-07-20, 21:52
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Trenden från lilla istiden är positiv. Har någon ifrågasatt det?
Ta din tid i lugn och ro och försök att förstå. Det är basal kunskap för att förstå klimat.

Nej, ingen har ifrågasatt din nya diskussionspunkt.

Du känner säkert igen det jag skrivit nedan. Att du läst det förr, menar jag.

Citat:
AR6 WG1

The likely range of human-induced warming in global-mean surface air temperature (GSAT) in 2010–2019 relative to 1850–1900 is 0.8°C–1.3°C, encompassing the observed warming of 0.9°C–1.2°C, while the change attributable to natural forcings is only −0.1°C to +0.1°C. The best estimate of human-induced warming is 1.07°C.
Citera
2023-07-20, 21:56
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Även om man kan notera en del förändringar så är de högst marginella, för att vara den här planeten är det en mycket stabilt.
Även om du ser en graf som är annorlunda fönstrad med skenbart brantare lutningar är det ju bara att flytta bilden längre från ögonen. Eller hålla in ctrl och scrolla ut i webbläsaren. Då försvinner också problemet med klimatförändringarna.
Citera
2023-07-20, 22:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du känner säkert igen det jag skrivit nedan. Att du läst det förr, menar jag.
Ja, du upprepar dig. Fakta visar dock, oavsett dina upprepningar, att temperaturen sjunkit sedan 2016 samtidigt som CO2-halten i atmosfären stadigt ökat:
https://www.woodfortrees.org/plot/esrl-co2/from:2016/to:2023/mean:12
Citera
2023-07-20, 22:36
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ja, du upprepar dig. Fakta visar dock, oavsett dina upprepningar, att temperaturen sjunkit sedan 2016 samtidigt som CO2-halten i atmosfären stadigt ökat:
https://www.woodfortrees.org/plot/esrl-co2/from:2016/to:2023/mean:12
Ja, variationer som ENSO gör att varje år inte nödvändigtvis är varmare än sitt föregående.
Men klimattrenden fortsätter och kommer att göra det under lång tid. Men, nästföljande år kommer också att bli kallare än sitt föregående. I synnerhet när vi går från en nino till la nina. ENSO är det väderfenomen som påverkar mest i år till år variationen. Även om det också finns andra oscillationer. Och vad som modellernas bäst som ren slump.

I klimatet är sådana slumpmässiga inslag bortfiltrerade med ett långpassfilter (se tidigare förklaring) som brukar kallas lowess smoothing. Det kommer också att hända. Båda dessa kan vara sanna samtidigt. Det är också detta som avses med "vädret är av slumpmässig natur, klimatet är det inte" om du hört det någon gång.

Hur detta fungerar har jag förklarat och även länkat till en jättebra bild som jag uppmanar dig att titta på. Här kommer den igen.
https://www.climatesignals.org/sites/default/files/resources/dvirsr1vqaanget_0.jpg

Säg till om du upplever den krånglig att förstå. Då kan jag skriva en liten figurtext åt dig.

Om du nu vill mena att koldioxid inte påverkar klimatet så måste jag tyvärr konstatera att du tagit ett par kliv tillbaka i din obefintliga utveckling

Kul att se att du använde mean (samples) 12
Senast redigerad av MrArtur 2023-07-20 kl. 22:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in