2023-07-20, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Vad menar du med det? SE har hört av sig. Men han påstår sig inte vara grandmannen.

Grandmannen har inte hört av sig.

Jag skrev att Grandmannen kan vara GM...Men höra av sig ändå...
Citera
2023-07-20, 14:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ja det är ju så jag också såg värdet i det..

Men om man inte misstänker Engström så har det ett litet värde ...

Att han inte gick till sitt rum har stort värde för mig. För en GM hade definitivt försökt dumpa vapnet på Skandia om han varit in där.

Om du fortfarande tror SE är mördaren så kan det va värt leta mordvapnet på den runda dum menar SE tog innan återbesöket på skandia
Citera
2023-07-20, 14:11
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Han skapar ju förvirring...

Än idag vet vi inte nör han är på brottsplatsen...

Han nämner ju även bara 1 skott och ev avgasknall

Så då bollar jag över frågan till dig...

Placererar han sig då så närma paret Palme eg ?

Han är inte så dum...

Han skyddar sig lite mot två saker om något vittne pekar ut honom som gående bakom Olof så har han ju hela tiden sagt det....

Om Hage och Glantz säger att vi såg fan inte Engström vara framme 6-7 sekunder vid mordplatsen så har det plötsligt bara varit avgasknall och Engström är framme 45sek efter riktiga skottet

Engström skyddar sig mot allt...

I första förhöret smäller det väl när han kommer ut på gatan. Men det är mycket summariskt. I det uppföljande förhöret placerar han sig 20 meter och 5-6 sekunder från händelsen, och det kan väl rimligen betraktas som ”intill”.

Ja, jo, det blir komplicerade antaganden om att han håller på och förekommer varjehanda eventualiteter på olika vis.

Men de förklarar långt ifrån allt gällande utstämplingsgrejen. Resterande får sin förklaring av att han vill skapa förvirring?
Citera
2023-07-20, 14:12
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag skrev att Grandmannen kan vara GM...Men höra av sig ändå...
Ja, det kunde han ju ha gjort. Men nu har han ju inte hört av sig

Vad är din poäng?
Citera
2023-07-20, 14:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men eftersom inget tyder på att han gick till sitt rum så kan ju det tolkas som att han inte är GM. Vilken GM hade i det läget gått ut tillbaka på stan med mordvapnet...

Vadå inget? Vad har det med saken att göra öht?

SE kan givetvis ha gått en trappa upp, satt sig på kontoret och ringt hem? Det finns mig veterligen ingenting som pekar på att SE inte gå upp på sitt rum. Att han skulle ringa från receptionen är ju bara ett antagande som vissa har gjort (mig inkluderad).
Citera
2023-07-20, 14:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nu har jag hittat en källa. RB:

"Och jag trodde att han hade stannat ute hos vakterna när han kom tillbaka. Men jag har fått information här av vårt folk, säkerhetsfolk att han har gått in genom skjutdörrarna men inte ens dom har han öppnat med vårt kort utan det tyder på att vakterna skulle öppnat den dörren åt honom också. [...] han har tydligen gått in i lokalerna och druckit kaffe säger dom."

Hörsägen i juni? Svagt. Rent tekniskt tillhör väl receptionen och vaktpentryt lokalerna.
Citera
2023-07-20, 14:21
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Hörsägen i juni? Svagt. Rent tekniskt tillhör väl receptionen och vaktpentryt lokalerna.
Framför allt så stöder det där uttalandet från RB din tes. Skilj på hörsägen och teknisk bevisning. Han medger här ju att SEs kort faktiskt inte använts, han antar bara att någon av väktarna då öppnat åt honom. Men det är bara pga att han har hört att SE gick in och drack kaffe.

Säger någon av väktarna att de släppt in SE längre in i lokalerna?
Citera
2023-07-20, 14:25
Medlem
Citat:
Att han inte gick till sitt rum har stort värde för mig. För en GM hade definitivt försökt dumpa vapnet på Skandia om han varit in där.

Om du fortfarande tror SE är mördaren så kan det va värt leta mordvapnet på den runda dum menar SE tog innan återbesöket på skandia

Dalulven hittade en källa i tråden..
Citera
2023-07-20, 14:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Detta är återkommande med SE. Han tycks aldrig ha en baktanke med vad han säger, för han motsäger sig själv hela tiden och ändrar och har sig. Rena lögner brukar vara med välstrukturerade och koncisa. Det ger snarare intrycket av någon som pratar innan han tänker.

Nej, det är en strategi inom retoriken, beskriven redan av de gamla romarna för 2000 år sedan: Genus judiciale.

Där handlar det om att bemöta anklagelser, och där kan man ändra position beroende på läge.

Anklagelse: Det signalement som gick ut i media vad gäller gärningsmannen i MOP, stämmer in på dig!

Position 1:

Nej, jag var inte ens där utan hade passerat Kungsgatan.

Men SE räknade uppenbarligen med att han hade blivit sedd, och intog två svagare positioner:

Position 2:

Ja, jag var där, men mördaren måste ha varit mannen i gränden. En ung man med mörkblå täckjacka.

Position 3:

A. Ja, jag sprang i gränden, men det var efter poliserna. Inte före!

B. Ja, jag var klädd på ett liknande sätt, men det kan ju inte vara jag som är GM.

Varför inte? Jo, för att efter språngmarschen stod jag mitt framför en polis och ett vittne. De regerade inte!
Senast redigerad av Dalulven 2023-07-20 kl. 14:33.
Citera
2023-07-20, 14:33
Avslutad
Citat:
Var det upp till 6, eller vad det nu är, olika män med liknande signalement som hängde utanför grand och betedde sig misstänkt? varav ingen har hört av sig till utredningen.

Känns det som en trolig teori?

De hade inte samma, liknande signalement- de hade olika. Personen som Anneli K och Margareta S såg hade inte samma signalement som den man Lars Erik E (flygledaren) och Mårten P såg. Och Birgitta W som såg en man vid 21-tiden utanför Grand. Gm kanske i.o.f.s aldrig var utanför Grand på mordkvällen. SE kanske såg Palme första gången utanför Skandiahuset. Vi vet inte, men ni vet inte heller när det gäller era favoritteorier som CP och CA med flera. SE är mer sannolik gm än dem i.a.f.
Citera
2023-07-20, 14:37
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

RB pratar om skjutdörrarna, d.v.s. de inre dörrarna. Svag läsförståelse, som vanligt.
Citera
2023-07-20, 14:39
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Komplikationsgrad kan exempelvis handla om det här med att anta onödigt mycket om tillvaron för att förklara något förhållande.

Men det här handlar om rimlighetsbedömningar och dylikt som jag diskuterat flera gånger förut och menar att det är självklart och ofrånkomligt att använda sig av. Och också det som hela tiden görs och diskuteras, exempelvis här.

Vad du menar med att man måste ha ett index för att kunna bedöma om något är rimligt eller sannolikt (i betydelsen troligt), kanske kan klargöras om du kommenterar följande exempel som jag använt förut.

Anta att någon menar att GM-SE tog upp några bollar och började jonglera uppe på åsen. Detta kan enkelt rimlighetsbedömas. Det vore ytterst märkligt om GM skulle förfara så (orimligt och osannolikt), SE hade väl inga bollar med sig, SE brukade inte jonglera osv osv.

Så skulle nog de flesta resonera. Någon kanske invänder att det är visst rimligt, för SE kunde göra så i stressade situationer, det vet vi från det och det, det är vanligare än man tror att folk gör så osv.

Hur skulle du resonera i detta exempel? Jag antar att du skulle komma fram till att påståendet är orimligt/osannolikt. Och då är frågan, enligt vilken skala eller vilket index gör du i sådana fall den rimlighets-/sannolikhetsbedömningen?

Självklart har jag inga invändningar mot det smått övertydliga exemplet om en GM som jonglerar.

Men i “verkligheten” är det inte riktigt så enkelt och jag bibehåller att ganska ofta florerar det “sannolikhetsuppskattningar” som uppenbarligen baseras på subjektiva åsikter gällande hur man ska/bör bete sig i situation X.

Det hela kokar ner till att jag inte förstår hur man gör en sannolikhetsbedömning på om Engströms galenskap beror på ett totalt urspårat uppmärksamhetsbehov (till den grad att han ljuger i förhör, i rätten och verkar vilja bli förväxlad med GM) eller om han jobbar med ett ganska illa genomtänkt proaktivt försvarsarbete.

Jag blir inte klok på någon GM-hypotes. Men jag blir precis lika lite klok på "det tokiga vittnen" också.
Om han bara är ett vittne (eller varande som folk tenderar att kalla det för) varför denna förväxling/spegling? Håller verkligen Lampers hypotes? Att Engström anpassade sin utsaga efter vilken grad av uppmärksamhet han fick? Jag vet inte.

Båda förklaringarna är ungefär lika galna för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in