2023-07-19, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Jag vill se källan först innan jag bedömer det. Det är ju ganska viktigt vad som är spekulation, rykte eller sanning eller hur?

Ja det är såklart viktigt..

Men om någon orkar leta upp en källa till någon som ändå bara kommer ryka på axlarna och säga: jaha då var han på sitt rum men det betyder ingenting...

Då är det slöseri med tid att leta upp källan igen..
Citera
2023-07-19, 19:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Han dök upp när AK var på väg ner i hissen, eller strax därefter, vilket torde vara runt 23:35-23:40 ...

Okej, ja det kanske stämmer, närmare 23:40 då kanske.

Längesedan jag läste HOs förhör/samtal, säger han att det var han som hämtade kaffe åt SE?
Citera
2023-07-19, 19:51
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag vill se källan först innan jag bedömer det. Det är ju ganska viktigt vad som är spekulation, rykte eller sanning eller hur?

Nu har jag hittat en källa. RB:

"Och jag trodde att han hade stannat ute hos vakterna när han kom tillbaka. Men jag har fått information här av vårt folk, säkerhetsfolk att han har gått in genom skjutdörrarna men inte ens dom har han öppnat med vårt kort utan det tyder på att vakterna skulle öppnat den dörren åt honom också. [...] han har tydligen gått in i lokalerna och druckit kaffe säger dom."
Citera
2023-07-19, 19:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ja det är såklart viktigt..

Men om någon orkar leta upp en källa till någon som ändå bara kommer ryka på axlarna och säga: jaha då var han på sitt rum men det betyder ingenting...

Då är det slöseri med tid att leta upp källan igen..

Jag noterade att SEs besök efter mordet inte loggades i listan av väktarna enligt gällande rutin. Jag trodde först att detta berodde på att SE aldrig gick in i huset innanför de inre dörrarna på receptionen.

Jag hittade dock någon källa på att SE verkligen var inne i huset, men tänker inte heller leta denna igen. Min aning att SE höll sig i receptionen när han kom tillbaka var fel.

Edit: Dalulven hittade en källa.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-07-19 kl. 19:54.
Citera
2023-07-19, 19:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Okej, ja det kanske stämmer, närmare 23:40 då kanske.

Längesedan jag läste HOs förhör/samtal, säger han att det var han som hämtade kaffe åt SE?

Nej, jag tänkte bara att SE hämtade kaffe på samma ställe som HO.

Hittade källan nu, se inlägget ovan. RB hade hört att SE gick in i lokalerna, genom de inre dörrarna, för att hämta kaffe. Men ingen dragning finns, som vanligt, vilket innebär att någon i receptionen släppte in honom. Vilket de senare fick bannor för, sina slappa rutiner.

Kanske därför de inte nämner det i förhör.
Citera
2023-07-19, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag noterade att SEs besök efter mordet inte loggades i listan av väktarna enligt gällande rutin. Jag trodde först att detta berodde på att SE aldrig gick in i huset innanför de inre dörrarna på receptionen.

Jag hittade dock någon källa på att SE verkligen var inne i huset, men tänker inte heller leta denna igen. Min aning att SE höll sig i receptionen när han kom tillbaka var fel.

Ja då mindes jag alltså inte helt fel..
Citera
2023-07-19, 19:56
Medlem
Citat:

"Och jag trodde att han hade stannat ute hos vakterna när han kom tillbaka. Men jag har fått information här av vårt folk, säkerhetsfolk att han har gått in genom skjutdörrarna men inte ens dom har han öppnat med vårt kort utan det tyder på att vakterna skulle öppnat den dörren åt honom också. [...] han har tydligen gått in i lokalerna och druckit kaffe säger dom."

Du är så jävla bra för denna tråd..

Tack ..
Citera
2023-07-19, 19:56
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Jag tror att det härstammar från ren spekulation av någon att han gömde mordvapnet samtidigt. Jag skiter inte i vilket men vissa saker tenderar att bli en trådsanning efter någons spekulation.

Det är Roland B som i förhör uppger att han hört från "säkerhetsfolk" att SE gått in i de inre lokalerna och druckit kaffe när han återkommit på mordkvällen. Han ska vidare inte ha öppnat skjutdörrarna in dit med sitt eget kort.
Citera
2023-07-19, 19:57
Avstängd
Citat:
Nej, jag tänkte bara att SE hämtade kaffe på samma ställe som HO.

Hittade källan nu, se inlägget ovan. RB hade hört att SE gick in i lokalerna, genom de inre dörrarna, för att hämta kaffe. Men ingen dragning finns, som vanligt, vilket innebär att någon i receptionen släppte in honom. Vilket de senare fick bannor för, sina slappa rutiner.

Kanske därför de inte nämner det i förhör.

Tack för källan!

Ja, ska man tro väktarna så hade ju SE för vana att banka på dörrar framför att knappa in koder och dra kort när han varit ute och druckit middag de kvällar han "jobbat över".

Blev han insläppt genom de inre dörrarna på mordkvällen, känns det som att risken är större att han pep iväg till sitt kontor med kaffekoppen efterpå?
Citera
2023-07-19, 20:01
Medlem
Citat:

Ok, men det är ju fortfarande inte bekräftat att han gått till sitt rum. Det var det som påstods först.
Citera
2023-07-19, 20:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ok, men det är ju fortfarande inte bekräftat att han gått till sitt rum. Det var det som påstods först.

Det går faktiskt att tolka på båda sätten. SE använde inte sitt kort i varje fall då detta skulle ha regisrerats.
Citera
2023-07-19, 20:07
Medlem
ursprungligens avatar
https://www.flashback.org/sp85104837
Stig Engström, Stay Behind, Stockholms Försvarsskytteförening, Contra, Skandiahuset.

Kan någon ur Stockholms Försvarsskytteförening ha varit bekant med Stig Engström, eller med någon av Skandiaväktarna?
Ett längre spännande inlägg från stora MOP-tråden som kan förklara varför Roger M dök upp hemma hos SE på lördagsmorgonen....

Om SE var en del i något ljusskyggt kan Roger M skickats ut för att "varna" SE i Täby på lördag morgon.

Vilken roll spelade Roger M i MOP? Desinformatör från MUST med Sydafrka som specialitet?
Senast redigerad av ursprungligen 2023-07-19 kl. 20:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in