2023-07-20, 13:42
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Han skapar ju förvirring...

Än idag vet vi inte nör han är på brottsplatsen...

Han nämner ju även bara 1 skott och ev avgasknall

Så då bollar jag över frågan till dig...

Placererar han sig då så närma paret Palme eg ?

Han är inte så dum...

Han skyddar sig lite mot två saker om något vittne pekar ut honom som gående bakom Olof så har han ju hela tiden sagt det....

Om Hage och Glantz säger att vi såg fan inte Engström vara framme 6-7 sekunder vid mordplatsen så har det plötsligt bara varit avgasknall och Engström är framme 45sek efter riktiga skottet

Engström skyddar sig mot allt...

"Speglingsskyddet" mot vittnen som ser GM-SE dra fram ett vapen och skjuta OP med fladdrande handledsväska och gigantisk gubbkeps som i Netflixserien skulle inte få så högt värde om vittnena fokuserade på skytten. Att i det sammanhanget bekymra sig om att SE som GM gick några steg bakom LOP före mordet känns som en märklig efterhandskonstruktion?

Eller funkar bara "speglingsteorin" om det obeväpnade vittnet SE speglade GM och inte sköt OP med det mordvapen som GM-SE inte hade? Då kan man låtsas som om själva momentet när GM-SE skjuter OP inte är en del av "speglingen"?

Att vittnet SE promenerat mot tunnelbanan i samma riktning som den verklige GM tidigare har gått borde inte vara speciellt kontroversiellt.

Edit: Tyvärr ligger nivån på "indicier" mot GM-SE på samma nivå som sånt som händer i Spegellandet i sagan om Alice. "Speglingsteorin" ska väl på något sätt dra uppmärksamhet från att misstankarna mot SE saknar all substans?
Senast redigerad av ursprungligen 2023-07-20 kl. 13:45.
Citera
2023-07-20, 13:47
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Om man är nykter eller berusad är ganska avgörande för om man är tillförlitlig eller ej. SE kunde som sagt varit mannen som Anneli K och Margareta S såg ca kl 23:07 vid Grand.
Kan och kan. Alla kan vara SE vad jag har förstått. Skriver någon ett brev kan det vara SE, syns någon med rock någonstans kan det vara SE, ringer någon ett samtal kan det vara SE.

Spelar tid och sannolikhet absolut ingen roll?

Ska SE vara vid grand och spana efter LOP som han inte kan veta vara där och sedan 12 minuter senare ha tagit sig in bakvägen på skandia med en nyckel vi inte känner till att han har för att stämpla ut?

Att uppfatta situationer rätt kan förstår jag påverkas av alkoholhaltig. Men att en människa som går att föra samtal med och få information utan problem enligt polis ska ha problem med att kunna avgöra en huvudbonad han har sett på nära håll och får frågor om bara minuter efter observationen. Det köper jag inte.
Citera
2023-07-20, 13:49
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Vittnen.?..Han kan vara GM..

Men kan höra av sig ändå...

Nu fattar jag verkligen inte vad du skriver om. Ja, grandmannen kan vara gm. Men han har inte hört av sig. Är han inte gm är han ett viktigt vittne.

Ja, man kan höra av sig som gm. Men för mord på öppen gata är jag rätt övertygad om att det tillhör ovanligheterna.
Citera
2023-07-20, 14:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
FR refererar till denna artikel, där polisen vill ha tips utifrån ett signalement:

https://www.svd.se/a/P97dze/svd-intervjuade-stig-engstrom-dagen-efter-mordet

Jag såg och lyssnade på inslaget. Han refererar inte till den tidningen, han säger ordagrant "tidningarna".
Citera
2023-07-20, 14:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
FR läser den efterlysningstext som var med i söndagens tidning och som gjorde att Engström greppade telefonen, enligt honom själv alltså. Där fanns "keps, stålbågade glasögon och trekvartslång jacka", alltså precis det som var med i söndagens tidning.

Edit:Tvåa på bollen ser jag

Frågan som aldrig ställdes, "hur kunde du läsa söndagens tidning redan på lördagen, herr Engström?"

https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA&t=4340s

När han ringde polisen sa han för övrigt att signalementet kunde gälla honom själv, "han var iklädd mörk rock" men i efterlysningen stod det ju trekvartslång blå täckjacka, inget som stämmer här.

Nej, han läser vad SE hade på sig
Citera
2023-07-20, 14:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Visste du inte det ?

Du får söka efter källor själv..

Det jag vill minnas är att han går in och gör kaffe, inte att han går in på rummet och gör kaffe. Sannolikt lär det handla om ett fikarum.
Citera
2023-07-20, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Nu fattar jag verkligen inte vad du skriver om. Ja, grandmannen kan vara gm. Men han har inte hört av sig. Är han inte gm är han ett viktigt vittne.

Ja, man kan höra av sig som gm. Men för mord på öppen gata är jag rätt övertygad om att det tillhör ovanligheterna.

Så om Engström är Grandmannen så hör han alltså av sig va ?
Citera
2023-07-20, 14:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig

Det kan ha varit flera män vid Grand på mordkvällen. Mer sannolikt att det var flera olika personer än att det bara vara en när man ser på signalementen m.m.
Citera
2023-07-20, 14:04
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Så om Engström är Grandmannen så hör han alltså av sig va ?

Vad menar du med det? SE har hört av sig. Men han påstår sig inte vara grandmannen.

Grandmannen har inte hört av sig.
Citera
2023-07-20, 14:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Ja, stämmer det att han återvände till sitt eget kontor finns ju ett visst värde? Då kan man ju börja spekulera varför han valde att göra det; prata ostört, låsa in eller lämna något på rummet, kanske byta något klädesplagg, osv...eller så ville han bara hämta sig avskilt på rummet innan nattbussen.

Men eftersom inget tyder på att han gick till sitt rum så kan ju det tolkas som att han inte är GM. Vilken GM hade i det läget gått ut tillbaka på stan med mordvapnet...
Citera
2023-07-20, 14:07
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Det kan ha varit flera män vid Grand på mordkvällen. Mer sannolikt att det var flera olika personer än att det bara vara en när man ser på signalementen m.m.

Var det upp till 6, eller vad det nu är, olika män med liknande signalement som hängde utanför grand och betedde sig misstänkt? varav ingen har hört av sig till utredningen.

Känns det som en trolig teori?
Citera
2023-07-20, 14:08
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Jag skulle säga att han försöker tajma in sin historia; utstämpling, snabb gång, snedda in mot skyltfönster, titta på klocka och höra en smäll - med Götabankens filial. Där han påstått sig ha stått när det smällde.

För detta behöver han "stjäla" de oregistrerade sekundrarna från stämpelklockan - och lägga till upp emot 59 sekunder.

Jag är rädd att jag inte riktigt begriper hur det där hänger ihop med det som kommenterades. Är det en variant på det här förslaget till förklaring att GM-SE placerar sig på sekunden för att kunna misstas för GM men precis så han inte ändå inte kan vara det?

Det avfärdar jag i sådana fall. Det är alldeles för avancerat (för mina murkna måttstockar ivf) och det fanns inte tillräckligt detaljerad information tillgänglig för såna sekundplaceringar.

Det är inte svårt att missta sig gällande avläst och korrigerad tid och uppgifter i flera led. Det krånglar väl i utredningen och det krånglar här i tråden där skribenter tagit fel vid flera tillfällen.

Citat:
Problemet för Stig var även att officiell mordtid flyttades fram bit för bit. Från ca 23.21 dagarna efter mordet - till idag 23.21.30.

I Tingsrätten hävdade Stig 23.21 som utstämplingstid. Han har alltså bluffat sig fràn 23.19 till 23.21 - osynat.
Advokat Liljeros var ganska nära att avslöja bluffen i inledningen av tingsrättsförhöret.

Men, Stig ville hamna vid Götabankens filial vid tiden för skotten. Det skulle kunna ge honom alibi (nåja) och kunna leda till att betraktas som ett vittne (nåja).

Vad han pysslar med avseende utstämplingstidentiderna i rättegångarna vet jag inte, han nämner ju 23.23 i Hovrätten. Vad för ”problem” han har med det här som ej misstänkt i en rättegång mot någon annan vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in