Citat:
Ursprungligen postat av
Skandiahuset
Jag skulle säga att han försöker tajma in sin historia; utstämpling, snabb gång, snedda in mot skyltfönster, titta på klocka och höra en smäll - med Götabankens filial. Där han påstått sig ha stått när det smällde.
För detta behöver han "stjäla" de oregistrerade sekundrarna från stämpelklockan - och lägga till upp emot 59 sekunder.
Jag är rädd att jag inte riktigt begriper hur det där hänger ihop med det som kommenterades. Är det en variant på det här förslaget till förklaring att GM-SE placerar sig på sekunden för att kunna misstas för GM men precis så han inte ändå inte kan vara det?
Det avfärdar jag i sådana fall. Det är alldeles för avancerat (för mina murkna måttstockar ivf) och det fanns inte tillräckligt detaljerad information tillgänglig för såna sekundplaceringar.
Det är inte svårt att missta sig gällande avläst och korrigerad tid och uppgifter i flera led. Det krånglar väl i utredningen och det krånglar här i tråden där skribenter tagit fel vid flera tillfällen.
Citat:
Problemet för Stig var även att officiell mordtid flyttades fram bit för bit. Från ca 23.21 dagarna efter mordet - till idag 23.21.30.
I Tingsrätten hävdade Stig 23.21 som utstämplingstid. Han har alltså bluffat sig fràn 23.19 till 23.21 - osynat.
Advokat Liljeros var ganska nära att avslöja bluffen i inledningen av tingsrättsförhöret.
Men, Stig ville hamna vid Götabankens filial vid tiden för skotten. Det skulle kunna ge honom alibi (nåja) och kunna leda till att betraktas som ett vittne (nåja).
Vad han pysslar med avseende utstämplingstidentiderna i rättegångarna vet jag inte, han nämner ju 23.23 i Hovrätten. Vad för ”problem” han har med det här som ej misstänkt i en rättegång mot någon annan vet jag inte.