Citat:
Ursprungligen postat av
Rust-Lee
Du har fått samma feedback innan, och jag måste ge den igen.
Hur kommer du fram till vad som är "komplicerat" och inte?
Vad har du för index?
Komplikationsgrad kan exempelvis handla om det här med att anta onödigt mycket om tillvaron för att förklara något förhållande.
Men det här handlar om rimlighetsbedömningar och dylikt som jag diskuterat flera gånger förut och menar att det är självklart och ofrånkomligt att använda sig av. Och också det som hela tiden görs och diskuteras, exempelvis här.
Vad du menar med att man måste ha ett index för att kunna bedöma om något är rimligt eller sannolikt (i betydelsen troligt), kanske kan klargöras om du kommenterar följande exempel som jag använt förut.
Anta att någon menar att GM-SE tog upp några bollar och började jonglera uppe på åsen. Detta kan enkelt rimlighetsbedömas. Det vore ytterst märkligt om GM skulle förfara så (orimligt och osannolikt), SE hade väl inga bollar med sig, SE brukade inte jonglera osv osv.
Så skulle nog de flesta resonera. Någon kanske invänder att det är visst rimligt, för SE kunde göra så i stressade situationer, det vet vi från det och det, det är vanligare än man tror att folk gör så osv.
Hur skulle du resonera i detta exempel? Jag antar att du skulle komma fram till att påståendet är orimligt/osannolikt. Och då är frågan, enligt vilken skala eller vilket index gör du i sådana fall den rimlighets-/sannolikhetsbedömningen?