2023-10-04, 16:07
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Nej...dom tog ingen notis
Så deras vittnesmål är hittepå?
Citera
2023-10-04, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Uppenbarligen så har han minnen från före 23.40.

Han kommer ihåg sitt ombyte, kaffehämtning, toabesök, när kollegor kommer och går och såna detaljer.

Att han inte skulle minnas att han pratat med SE vid hans utpassage när han återkommer 23.40 och meddelar nyheten framstår för mig inte som troligt.

Inte heller att han skulle fantisera ihop samtalet om det nu inte ägt rum. Och det dessutom med samma uppgifter som kollegan lämnar om det.

Tack, jag väger in det, men tycker nog inte att den tuvan stjälper det väktarna uppger.

Väktarna har så klart Engströms comeback i receptionen som referenspunkt för vad som hände när han gick därifrån 20 minuter tidigare. Att de skulle pratat fjällsemester en kväll och Palme-mord en annan känns ytterst långsökt.
Senast redigerad av Bemp 2023-10-04 kl. 17:01.
Citera
2023-10-04, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Så deras vittnesmål är hittepå?

Vems vittnesmål..?
Citera
2023-10-04, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Börjat att bläddra i Wahls nya svulstiga alster.

Jag inledde med intervjun med Ulrika Glaser.

Väldigt lite “nytt” tillkom. Men lite var intressant!

- Stig och Me gick hem till Glasers på morgonen den 1 mars och berättade om vad som hade hänt. UG står på sig (påstår sig ha utmärkt minne) att Stig berättade om varianten där han jagade gärningsmannen. Jag tolkar det som att hon tror att det är sant. Att Stig faktiskt rusade in i gränden efter att LP har sagt att “han sprang ditåt”.

Ett till exempel på att Engström tycks ha hållit sig med en mer rafflande variant i privata sammanhang och en mer modest i kontakt med polis och media.

Som GM var han över huvud taget anmärkningsvärt angelägen om att babbla på om det hela. Och lördagen fyllde han uppenbarligen med allt möjligt utom sånt som kanske var mer brådskade. Typ göra sig av med kläder, vapen och fundera ut ett alibi som inte är extremt tillkrånglat.
Citera
2023-10-04, 16:50
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Vems vittnesmål..?
ACR och GS. Du hävdade precis att den inte tog någon notis om SE, eller vice versa.
Citera
2023-10-04, 16:51
Medlem
Citat:
ACR och GS. Du hävdade precis att den inte tog någon notis om SE, eller vice versa.
Om dom inte tog någon notis av att Engström stök längs brottsplatsen så gjorde dom inte det...

Det är dessutom inte säkert om Engström ens var riktigt nära brottsplatsen i den teorin..
Citera
2023-10-04, 17:02
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Om dom inte tog någon notis av att Engström stök längs brottsplatsen så gjorde dom inte det...

Det är dessutom inte säkert om Engström ens var riktigt nära brottsplatsen i den teorin..
Nu misslyckas jag förstå vad du menar
Citera
2023-10-04, 17:05
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ett till exempel på att Engström tycks ha hållit sig med en mer rafflande variant i privata sammanhang och en mer modest i kontakt med polis och media.

Som GM var han över huvud taget anmärkningsvärt angelägen om att babbla på om det hela. Och lördagen fyllde han uppenbarligen med allt möjligt utom sånt som kanske var mer brådskade. Typ göra sig av med kläder, vapen och fundera ut ett alibi som inte är extremt tillkrånglat.

Att Engström har berättat olika verisoner av händelseförloppet beroende på vem som har lyssnat är för mig en utav väldigt få konstanter i MOP.

Oavsett skuldfrågan kommer jag nog aldrig bli klok på karln.
Vi är nu uppe i minst 5 versioner av språngmarschen tex.

Men absolut!
Lördagen var en väldigt "upptagen" dag för Herr Engström.
Och krutet verkar han ha lagt på att basunera ut sin story (i plural ska det självklart vara) så brett som bara möjligt.
Grannar, Glasers, SvD, Aftonposten, Polisen.
Även kollegor (RB) och stugägaren kontaktades.

Engström satt nog fastklistrad vid sin telefon i sin ateljé större delen av 1 mars.

Ville han dumpa kläder eller vapen misstänker jag att han gjorde på natten eller väldigt tidig morgon.
Citera
2023-10-04, 17:15
Medlem
Citat:
Nu misslyckas jag förstå vad du menar

Berätta exakt vad du vill att jag ska gissa mig till hur teorin kan bli om Engström går förbi brottsplatsen men märker att ingen direkt tar notis av honom...
Citera
2023-10-04, 17:17
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Börjat att bläddra i Wahls nya svulstiga alster.

Jag inledde med intervjun med Ulrika Glaser.

Väldigt lite “nytt” tillkom. Men lite var intressant!

- Stig och Me gick hem till Glasers på morgonen den 1 mars och berättade om vad som hade hänt. UG står på sig (påstår sig ha utmärkt minne) att Stig berättade om varianten där han jagade gärningsmannen. Jag tolkar det som att hon tror att det är sant. Att Stig faktiskt rusade in i gränden efter att LP har sagt att “han sprang ditåt”. Stig ska ha stannat vid trappan för att sedan gå tillbaka. Supervittnet ska då prata med en polis. Polisen var inte intressead av Stig. Därmed kontaktade Stig media.

- UG verkar inte tro på att hennes syster var på samma bio som Palme.

- Stig och WG var aldrig ovänner. Det var Stig och UGs mamma som inte kom överens. Tydligen hade Stig blivit “full och dum” när de var på något “Bridge event” och efter det bröt de kontakten.

- UG har läst förhören med ME och förstår varför man tycker att de är märkliga. Hon säger att ME inte är dement, men att hon troligtvis har “tryckt bort” en hel del som rör Stig då det var ganska jobbigt de sista åren (innan de skiljde sig).

- UG verkar också helt ha missat Engströms äventyr i media. Hon ska ha blivit chockad när hon blev visad Rapport inslaget av TP.

- Stig var inte “slug” eller “skarp”. Det är främsta anledning (för UG) att Stig inte är GM. Han skulle inte klara av att planera både mordet och det som kom efter.
Återigen målas han upp som en lönnfet alkoholiserad mysfarbror som inte klarar av så mycket. Han kan knappt hålla i Bridgekorten.

Tack. Bör man öda livstid på den?

Det var intressant att Stig och ME var ute på en liten turné 1/3 och berättade om händelsen, det visste jag inte.

Undrar vad han gjorde när han var full och dum i ett socialt sammanhang.

Ja, inte så slug och skarp. Samtidigt verbal, framåt, försigkommen och lyckas ordna det för sig. Men så blir det oftast ändå fel på något sätt med saker och ting. Och hans största brist är nog total avsaknad av självdistans.

Skulle vilja veta mer om reumatismen i händerna, som hon ju nämner även i AB. En revolver kräver lite kraft i fingrarna.
Citera
2023-10-04, 17:25
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Berätta exakt vad du vill att jag ska gissa mig till hur teorin kan bli om Engström går förbi brottsplatsen men märker att ingen direkt tar notis av honom...
Vad har det med saken att göra? SE är redan noterad av ACR och GS när han flyr brottsplatsen. SE måste då också ha missat LJ(men ändå samtidigt ha sett honom längs den "gula linjen"), YN och AZ på vägen. ACR kan han inte missa då han springer på henne.

Det är ju fruktansvärt djärvt av SE att utgå från att de inte skulle känna igen honom. Han utmanar dessutom ödet ännu mer genom att träda fram i pressen kort inpå.
Citera
2023-10-04, 17:27
Medlem
Citat:
Vad har det med saken att göra? SE är redan noterad av ACR och GS när han flyr brottsplatsen. SE måste då också ha missat LJ(men ändå samtidigt ha sett honom längs den "gula linjen"), YN och AZ på vägen. ACR kan han inte missa då han springer på henne.

Det är ju fruktansvärt djärvt av SE att utgå från att de inte skulle känna igen honom. Han utmanar dessutom ödet ännu mer genom att träda fram i pressen kort inpå.

Fast om han tänkte ge upp så spelar väl det ingen roll ?

Hur tänkte du nu ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in