2023-07-14, 07:29
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Om du inte ser alla filmer och info från Ryska sidan så beror det på att du inte letar. Det dyker inte upp i flödet eftersom algoritmerna inte lyfter dessa klipp.
Det finns otroligt mkt dokumentation från båda sidor.

Jag brukar hålla mig till det officiella organtet TASS.
2023-07-14, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Om Ukraina sätter igång med att använda clusterbomber, Ryssland svarar med att ibland köra in egna dito från sina gamla lager, varpå USA ieller England i förorättad ton anklagar Ryssland för grym och omänsklig krigföring, så är det givetvis höjden av dubbel bokföring. Men knappast något osannolikt scenario.

Varken USA, Ukraina eller Ryssland har gått med på det moratorium mot dessa vapen som över 100 andra länder har undertecknat.

Ja, så blir det om de nu verkligen är så effektiva som krigshetsare i västerlandet påstår. Det är ju inte helt säkert att ukrainska soldater tänker så kortsiktigt att det ger dem ett bra övertag utan helt logiskt tänker: Nu kommer jag drabbas av de allt grymmare metoderna.
2023-07-14, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Wagnerchefen Yevgeny Prigozhin är troligen död efter hans möte med Vladimir Putin

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/wagnerchefen-yevgeny-prigozhin-%C3%A4r-troligen-d%C3%B6d-efter-hans-m%C3%B6te-med-vladimir-putin/ar-AA1dPB0n?ocid=msedgntp&cvid=134755d427c54dfd96849b d15283187a&ei=9
Alla är väl döda inklusive Putin. Åtminstone en gång har dom varit det.
2023-07-14, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Precis. Eller som Joe Biden sa idag:

Det är över. För Putin.
Spännande tider, först klusterbomber sedan eventuellt långdistansrobotar, Ukrainas offensiv går lysande och nu Biden uttalande om att det är över för Putin.

Allt detta tyder på att paniken sprider sig i USA nu för dom vet att det håller på att gå rejält åt helvete med allting.
Läste förresten att det är soldater från Colombia som är och strider på Ukrainas sida, börjar förmodligen bli smått om ukrainska soldater, men som vanligt vet jag ju naturligtvis inte om det är riktigt sant.

Misstänker att det inte dröjer länge nu innan fredsförhandlingsr kommer igång för att försöka rädda så mycket som möjligt innan det är försent.
2023-07-14, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green Eyes
Och en nyare artikel från samma tidning:
https://www.expressen.se/nyheter/putins-stora-bakslag-i-ukrainska-offensiven/

Nu kan vi alltså fastslå att Ukrainas motoffensiv går bra! Den går till och med otroligt bra jämfört med vad Ryssland har åstadkommit senaste halvåret.
Håller du inte med?
Fundera lite på det som står där så kommer du inse att det där är riktigt uruselt för en stor offensiv och att det i den takten så är det kört.
Vad jag förstår så har ryssarna inte backat något egentligen utan det där buffertzoner som ska trötta ut Ukraina. Men jag kan naturligtvis ha fel.
2023-07-14, 09:17
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Sitter du och hittar på nu igen?

Vad har ryssarna mer av menar du nu? Hur mycket i fält har varje sida?

Vad ska Ryssland motanfalla med menar du?

Missar du att hela väst hjälper Ukraina medan Ryssland står ensamma? Deras ekonomi är på väg rappt nedåt.

Börjar det sina från väst?

Vilka belägg har du för det? F-16 är ju för helvete på gång in i Ukrainska försvaret. Piloter tränas redan.

Enligt pro-ryssar så har det "snart börjat sina från väst" sedan inledningen av invasionen.

Jag förstår att du anser att Ukraina har övertaget i offensiven och övertag mot Ryssland även på lång sikt. Enligt hur jag uppfattar saken så förhåller det sig på helt omvänt sätt. Det gäller då inte endast ur militär synpunkt utan hur man har tillgång till resurser som fabriker, befolkning, energi som är den ekonomiska basen som är en förutsättning för att föra krig.
2023-07-14, 09:21
Medlem
joceks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Om Ukraina sätter igång med att använda clusterbomber, Ryssland svarar med att ibland köra in egna dito från sina gamla lager,.

Ryssland har från dag ett använt klusterbomber mot UKR, det finns hur många bilder som helst med stora högar av tomma bombkapslar.
2023-07-14, 09:51
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag förstår att du anser att Ukraina har övertaget i offensiven och övertag mot Ryssland även på lång sikt. Enligt hur jag uppfattar saken så förhåller det sig på helt omvänt sätt.
Jag är uppriktigt intresserad av hur du kan uppfatta saken så? Ryssland genomförde en offensiv i vintras där de tog Bakhmut. Sedan dog offensiven fast alla pro-ryssar sa att Kramatorsk faller nu. När faller Kramatorsk?

Tittar man på alla bilder och filmer från kriget så är det tydligt att Ryssland förlorar mycket mer material än vad Ukraina gör. Ryssland är uppe i 11000 fordon, och dessa är bara de som syns på bild. Detta mot Ukrainas 3800 fordon. Förstår du inte de siffrorna??

Är bilderna falska, en konspiration? Är det vad du tänker i huvudet?

Citat:
Det gäller då inte endast ur militär synpunkt utan hur man har tillgång till resurser som fabriker, befolkning, energi som är den ekonomiska basen som är en förutsättning för att föra krig.
Ukraina har också fabriker och en befolkning som är betydligt mer motiverad. Dessutom har man hela västs krigsindustri och ekonomi bakom sig. Hur tror du uppriktigt att Ryssland är starkare??

Ryssland har förberett sig för krig. Det får man ge dem. Jag tror få experter trodde att de kunde hålla ut så länge som de har gjort. Men tror du att de kan hålla ut i evighet??? De har hållit sin Rubel flytande på konstgjord väg men nu är den på väg nedåt snabbt. Varför tror du?

Den har fallit 35% sedan hösten mot dollarn.
https://c.finanzen.net/cst/FinanzenNetStyleguide/chart.aspx?instruments=1,439692,149,333&style=moun tain_year_350x240&period=OneYear&timezone=W.%20Eur ope%20Standard%20Time
Senast redigerad av Conception 2023-07-14 kl. 09:53.
2023-07-14, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Fundera lite på det som står där så kommer du inse att det där är riktigt uruselt för en stor offensiv och att det i den takten så är det kört.
Vad jag förstår så har ryssarna inte backat något egentligen utan det där buffertzoner som ska trötta ut Ukraina. Men jag kan naturligtvis ha fel.

Ni undviker ständigt denna fråga. Jag upprepar:
Om Ukrainas offensiv går uruselt nu, hur dåligt gick då inte Rysslands efter att dom mobiliserade 300 000 man? Jämförelsevis går väl Ukrainas riktigt bra om man jämför objektivt, korrekt?
2023-07-14, 11:20
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Equinox800
Misstänker att det inte dröjer länge nu innan fredsförhandlingsr kommer igång för att försöka rädda så mycket som möjligt innan det är försent.

Ja. Ryssarna vet att det är kört. Det är därför de och deras anhängare tjatar om förhandlingar hela tiden. De vill (försöka) rädda så mycket som räddas kan, innan det är försent.

Ukrainas offensiv må gå långsamt, men det går åt rätt håll i alla fall. Och de är som nämnts mer framgångsrika än vad ryssarna var under deras offensiv tidigare i år. Ukraina har dessutom snart nollat den landyta som ryssarna tagit under 6 månaders strider.

Citat:
Putins stora bakslag i ukrainska offensiven

Ukraina har på fem veckor tagit tillbaka två tredjedelar så mycket land som Ryssland erövrade under sex månader. Det säger militäranalytiker på Institutet för krigsstudier (ISW).

https://www.expressen.se/nyheter/putins-stora-bakslag-i-ukrainska-offensiven/
2023-07-14, 11:46
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Det gäller då inte endast ur militär synpunkt utan hur man har tillgång till resurser som fabriker, befolkning, energi som är den ekonomiska basen som är en förutsättning för att föra krig.
Ryssland med en BNP som är mindre än Italien och kraftigt sjunkande inkomster från gas och olja har alltså de ekomiska förutsättningarna för att på lång sikt ligga i väpnad och ekonomiskt konflikt med USA, EU, UK mfl?

Lägg till detta att Ryssland med en rekordliten generation av män i åldern 15-35 och en sedan länge kraftigt minskande vapenexport (vilket ju påverkar även inhemsk tillverkning).
Varför tror du att Ryssland försökte köpa ammunition från Egypten (som nu går till Ukraina istället) och tvingas införskaffa vapen från de "teknologiska giganterna" Iran och Nordkorea?
2023-07-14, 14:30
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/ilmari-kaihko-orealistisk-forvantan-pa-offensiven/
Han säger att det dör fler Ukrainska soldater än ryska

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in