2023-07-13, 20:43
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Visst, Ukraina har styrkor kvar, men de är mycket mindre än ryssarnas. Allt har ryssarna mer av.
Sitter du och hittar på nu igen?

Vad har ryssarna mer av menar du nu? Hur mycket i fält har varje sida?

Citat:
Ukraina kan säkert göra en offensiv och ta en hel del mark, men vad ska Ukraina sen använda för att hålla det man tagit?
Vad ska Ryssland motanfalla med menar du?

Citat:
Ukrainas resurser är hur man än räknar mycket mindre än Rysslands.
Missar du att hela väst hjälper Ukraina medan Ryssland står ensamma? Deras ekonomi är på väg rappt nedåt.

Citat:
Ukraina har ju inte heller någon egen ekonomi som räcker till för att stå emot, och det verkar ju nu som det börjar sina från väst. Ja, ja det är ju det uppenbara. Annat är fantasier som om man har mycket tur i flera led kan slå in.
Börjar det sina från väst?

Vilka belägg har du för det? F-16 är ju för helvete på gång in i Ukrainska försvaret. Piloter tränas redan.

Enligt pro-ryssar så har det "snart börjat sina från väst" sedan inledningen av invasionen.
2023-07-13, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green Eyes
Och en nyare artikel från samma tidning:
https://www.expressen.se/nyheter/putins-stora-bakslag-i-ukrainska-offensiven/

Nu kan vi alltså fastslå att Ukrainas motoffensiv går bra! Den går till och med otroligt bra jämfört med vad Ryssland har åstadkommit senaste halvåret.
Håller du inte med?
Det räcker för ryssland att ockupera det dom har för att hålla ukraina ute från nato och eu och fortsätta köra ukrainas ekonomi i botten.
Målet uppfyllt.
2023-07-13, 20:56
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Sitter du och hittar på nu igen?

Vad har ryssarna mer av menar du nu? Hur mycket i fält har varje sida?

Vad ska Ryssland motanfalla med menar du?

Missar du att hela väst hjälper Ukraina medan Ryssland står ensamma? Deras ekonomi är på väg rappt nedåt.

Börjar det sina från väst?

Vilka belägg har du för det? F-16 är ju för helvete på gång in i Ukrainska försvaret. Piloter tränas redan.

Enligt pro-ryssar så har det "snart börjat sina från väst" sedan inledningen av invasionen.

Visst, visst. För din egen skull: sänk tonen lite. Ser du inte kollapsen i antågande?
2023-07-13, 21:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Visst, visst. För din egen skull: sänk tonen lite. Ser du inte kollapsen i antågande?
Berätta för mig hur du ser den? För jag förstår inte ens vilken sida du tror ska kollapsa.
2023-07-13, 21:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"The US president said he doesn't think the war will continue for years because Russia cannot maintain its resources for that long, and Putin will likely eventually "decide its not in interest for Russia, economically, politically or otherwise."

He said he hopes Ukraine makes progress in its current counteroffensive to spur a negotiated settlement."

https://edition.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-07-13-23/index.html

han pratar om "to spur a negotiated settlement."

var inte målet att besegra ryssland och sparka ut alla ryssar från ukraina inklusive krim?

vad ska det då förhandlas om?
USA vet mycket väl att Ryssland aldrig förlorar.
USA's agenda är att försvaga Ryssland. Ukraina-kriget är verktyget.
Så vid något tillfälle blir det förhandlingar och en uppgörelse.
Sedan finns det en massa idioter som tror att Ryssland skulle förlora, och att USA tror att Ryssland skulle förlora.
Kom igen nu; Kalla mig för Ryzzzzzz-trooolllll och att min herre är Poopin-Puuttlerr.
Bla bla bla.
Mvh.
2023-07-13, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Själv tror jag att väst kan omöjligen backa nu, det har gått för långt och det kommer att bli riktigt besvärligt för ryssen i längden.

Eller så får ryska militären plötsligt fria händer, och då jävlar! Tyvärr för civilbefolkningen.....
2023-07-13, 22:09
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Berätta för mig hur du ser den? För jag förstår inte ens vilken sida du tror ska kollapsa.

Han måste mena Rysslands kollaps, som vi alla såg i vintras när Rubeln blev ett bojsänke.
2023-07-13, 22:10
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Wagnerchefen Yevgeny Prigozhin är troligen död efter hans möte med Vladimir Putin

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/wagnerchefen-yevgeny-prigozhin-%C3%A4r-troligen-d%C3%B6d-efter-hans-m%C3%B6te-med-vladimir-putin/ar-AA1dPB0n?ocid=msedgntp&cvid=134755d427c54dfd96849b d15283187a&ei=9
2023-07-13, 22:54
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Vilket dösnack. Om Ukraina gör en mycket upphaussad offensiv och förlorar en massa materiel och manskap och knappast kommer någonstans, samtidigt som ryssarnas resurser knappast märkbart har reducerats så är detta ett stort misslyckande. Ukraina behöver vända hela ställningen på slagfältet för att ha en bättre förhandlingsposition. Det är syftet. Hela detta krig handlar ju bara om att Ukraina möjligen kan uppnå en hedersam förlust. Och det finns flera som tycker det är tillräckligt, trots alla förluster i människoliv och ett helt förstört land. Styrkeförhållandena var tydliga från första början.

En förutsättning för att kunna kalla något ett stort misslyckande är att något är såpass klart att ingen eller väldigt lite tid finns kvar för att kunna vända ställningen, men det är knappast så att all eller nästan all tid kvar runnit ut. Det kan vara läge att tala om misslyckande i en fotbollsmatch när det är bara 5min kvar och ett lag inte gjort så många mål som förväntat, men inte när matchen bara är halvvägs oavsett vilka förväntningar på snabb seger man haft.

Vilka förluster som Ukraina fått är oklara, men att ryssarna så långt nästan kommit undan oskadda stämmer inte riktigt och en hel del ryskt artilleri slås ut.
Det kan nog stämma dock att Ukrainas första _taktik_ har misslyckats då de stött på patrull, men då ingår det i spelets regler att man ändrar taktik till något som kan fungera bättre.

Följande video beskriver en ändring i taktik och den verkar inte helt orimlig:

https://www.youtube.com/watch?v=8fR9HJnYXoc
2023-07-14, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pederhosen
En förutsättning för att kunna kalla något ett stort misslyckande är att något är såpass klart att ingen eller väldigt lite tid finns kvar för att kunna vända ställningen, men det är knappast så att all eller nästan all tid kvar runnit ut. Det kan vara läge att tala om misslyckande i en fotbollsmatch när det är bara 5min kvar och ett lag inte gjort så många mål som förväntat, men inte när matchen bara är halvvägs oavsett vilka förväntningar på snabb seger man haft.

Vilka förluster som Ukraina fått är oklara, men att ryssarna så långt nästan kommit undan oskadda stämmer inte riktigt och en hel del ryskt artilleri slås ut.
Det kan nog stämma dock att Ukrainas första _taktik_ har misslyckats då de stött på patrull, men då ingår det i spelets regler att man ändrar taktik till något som kan fungera bättre.

Följande video beskriver en ändring i taktik och den verkar inte helt orimlig:

https://www.youtube.com/watch?v=8fR9HJnYXoc

Lite lustigt det han sa i slutet om klusterbomber. Han har säkert rätt i att det funkar bra mot skyttegravar. Men han glömde två saker. Det funkar ännu bättre mot retirerande/flyende soldater så detta kommer innebära att ryssar biter sig fast i försvarsställningar hårdare. Han glömde en annan och viktigare sak och det är att ryssland har vad jag förstår massor av klusterbomber i gamla lager och sådana vapen är lika förträffliga mot anfallande oskyddade soldater som inte hunnit gräva ned sig som retirerande/flyende.

Jag tycker den här "experten" var klok men jag gillade honom inte. Gillar faktiskt inte folk som pratar så känslokallt om krig.
2023-07-14, 07:23
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Men det rådet ingen balans i hur de olika parterna slåss i media. Lyckade ukrainska anfall blåses upp, medan ryska framgångar förbigås med tystnad. Det är det generella mönstret. Om du saknar bildmaterial så kan du kolla på Telegram. Där finns massor med bilder och filmsnuttar på förstört ukrainskt material och manskap. Det är förstås omöjligt att kvantifiera utifrån bildmaterial av uppenbara skäl, men nu när Ukraina använder sig av materiel från väst så råder det inget tvivel om vem som förlorat de grejor som är förstörda. Detta i kombination med hur Ukraina inte lyckats ta sig förbi säkerhetszonen efter så lång tid tyder förstås på att allt inte går enligt plan. Åtminstone inte än så länge.
Jag tycker det skulle räcka att hålla sig ajour med TASS.
2023-07-14, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Lite lustigt det han sa i slutet om klusterbomber. Han har säkert rätt i att det funkar bra mot skyttegravar. Men han glömde två saker. Det funkar ännu bättre mot retirerande/flyende soldater så detta kommer innebära att ryssar biter sig fast i försvarsställningar hårdare. Han glömde en annan och viktigare sak och det är att ryssland har vad jag förstår massor av klusterbomber i gamla lager och sådana vapen är lika förträffliga mot anfallande oskyddade soldater som inte hunnit gräva ned sig som retirerande/flyende.

Jag tycker den här "experten" var klok men jag gillade honom inte. Gillar faktiskt inte folk som pratar så känslokallt om krig.
Om Ukraina sätter igång med att använda clusterbomber, Ryssland svarar med att ibland köra in egna dito från sina gamla lager, varpå USA ieller England i förorättad ton anklagar Ryssland för grym och omänsklig krigföring, så är det givetvis höjden av dubbel bokföring. Men knappast något osannolikt scenario.

Varken USA, Ukraina eller Ryssland har gått med på det moratorium mot dessa vapen som över 100 andra länder har undertecknat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in