2023-06-14, 22:42
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Kan ju vara lite dumt att skänka bort något man inte har ersättare för. Bättre vore ju om de fortsatte att ge av sitt enorma förråd av M113 istället. Innan man börjar skänka bort moderna system som Bradley.

USA har ~2000 övertaliga Bradley och 3700 övertaliga M1 Abrams förrådställda...
2023-06-14, 22:44
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSettKungenNaken
Putin erkänner av misstag att Ryssarna har förlorat 54 pansarvagnar på två veckor!

Så för varje förstörd Ukrainsk pansarvagn går det minst 5 st ryska! Hahaha

Källa: https://www.standard.co.uk/news/world/putin-zelensky-ukraine-counter-offensive-war-russia-tanks-b1087703.html

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Vi var nog många som reagerade på det. Han ville kanske framstå som objektiv och sansad. Å andra sidan menade han att Ukraina förlorat 160. 3 x 54 ~ 160. 3:1-ration?
Det är stor skillnad p det du kallar "pansarvagnar" och "Tanks" eller "Stridsvagnar" som det heter korrekt.

Titta på lite siffror från VK2. Båda sidor förlorade stridsvagnar i mängder. Ca 5 ryska på en tysk. Men de används till att nöta ner fienden. I storskaliga krig så förstörs det mängder med stridsvagnar. De är inte några oförstörbara maskiner som dominerar allt.

När kriget här är slut och väst har skickat alla sina resurser att nöttas ner av ryssen så kommer kinesen gå till anfall mot Taiwan, sanna mina ord. Det är ju rätt troligt med att kineserna skickar materiel till ryssarna via Nordkorea och Iran.
2023-06-14, 23:40
Moderator
-Info-s avatar
För att befria en by måste man knäcka några ägg. Här ser ni några knäckta ägg:

Citat:
Reuters journalists also visited the liberated village of Storozheve. They write that the road to it is "strewn with corpses of Russian soldiers and burnt armored vehicles.

https://twitter.com/GwarWorin/status/1669023548101328896
2023-06-15, 00:34
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
USA har ~2000 övertaliga Bradley och 3700 övertaliga M1 Abrams förrådställda...

USA har har en jävla massa militär utrustning. Om de bara ville skulle de skicka vapen i decennier till Ukraina all materiel som Ukraina mottagit är en fis i rymden.

https://twitter.com/Fella_IA_X25/status/1669014682957406208?s=20
2023-06-15, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Vilken massiv våroffensiv! Förlåt sommaroffensiv... Verkar mest som att det är ryssarna som ägnar sig åt artilleribeskjutning idag och ukrainarna vilar lite och funderar på nästa stora aggressiva framryckning när någon obebodd by ska erövras. Vad var det Paasikivi kallade det? Stridsspaning?
https://liveuamap.com/
spaningsoffensiv är det väl det har nedgraderats till nu efter våroffensiv.
2023-06-15, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Kan ju vara lite dumt att skänka bort något man inte har ersättare för. Bättre vore ju om de fortsatte att ge av sitt enorma förråd av M113 istället. Innan man börjar skänka bort moderna system som Bradley.

Mycket av det som USA lovat ge bort finns hursom i Europa redan. Mest i Tyskland.

Vui kommer attt få se massor av utslaget modernt pansar. Både europeiskt och amerikanskt. De har inte tidigare mött en rätt så teknologiskt avancerad motståndare. Som jag sa innan har de bara slagits mot exportmodeller av sovjetvagnar. Dessa är sämre än det som ryssarna har själva. Ett medvetet drag.

M1A2 Abrams är dessutom min favoritvagn så trist att sådana med kommer bli utslagna. Jag tror många kommer bli chockade av hur mkt modernt pansar det kommmer slås ut av ryssarna.

Tror båda sidor insett att det behövs en ny generation av både apc/ifv och stridsvagnar oavsett vad ryssar/ukrainare säger. Det går åt en hiskelig mängd fordon vid offensiva operationer då slagfältet ändrats drastisk med utveckligen av nya varianter av både pansarvärnsrobotar/drönare. Sen kan man ju tycka att det mesta underpresterat i detta krig förutom HIMARS.

Problemet med äldre apcs är ju att det blir rullande likkistor när de kör över en mina och någon minut senare flyger det drönare till höger och vänster.

Tror amerikanerna är villiga att skicka väldigt mycket material då det kan uppgradera (skicka en äldre abrams = inköp av en ny till sin egna armé). Tror det ända som kan ändra mängd material som skickas är vad kinesen hittar på inom närmaste framtiden med Taiwan.

Sen som du säger är Abramsvagnen väldigt fin 5/5.
2023-06-15, 05:16
Medlem
Vad är det ukraina väntar på med sin huvudoffensiv.
Dom måste väl spanat färdigt snart?
2023-06-15, 06:56
Medlem
Om man nu är dum nog att anföra Sovjets krigföring mot Tyskland 1943-1945 så skall man komma ihåg att den var 100% beroende av materiel från USA. Inte ens då klarade Sovjet av att på egen hand producera ens bråkdelen av materiel för att föra krig.

Sedan undrar jag om någon av ryssapologeterna ens har sett någon sovjetisk eller rysk materiel i verkligheten. Känt på den. Sett dess prestanda.

Papperstigrar i usel kvalitet. Har alltid varit, kommer alltid att vara.
2023-06-15, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonslayerxoxo
Tror båda sidor insett att det behövs en ny generation av både apc/ifv och stridsvagnar oavsett vad ryssar/ukrainare säger. Det går åt en hiskelig mängd fordon vid offensiva operationer då slagfältet ändrats drastisk med utveckligen av nya varianter av både pansarvärnsrobotar/drönare. Sen kan man ju tycka att det mesta underpresterat i detta krig förutom HIMARS.

Problemet med äldre apcs är ju att det blir rullande likkistor när de kör över en mina och någon minut senare flyger det drönare till höger och vänster.

Tror amerikanerna är villiga att skicka väldigt mycket material då det kan uppgradera (skicka en äldre abrams = inköp av en ny till sin egna armé). Tror det ända som kan ändra mängd material som skickas är vad kinesen hittar på inom närmaste framtiden med Taiwan.

Sen som du säger är Abramsvagnen väldigt fin 5/5.

De äldre apcs Ukraina har fått blir levande måltavlor då de anfaller I dagsljus. Syns ju även på natten med IR.

Då många träffas av målsökande robotar eller attackdrönare blir det likkistor som du skriver. De har ju bara splitterskydd. Ångesten sitta i en sån vid fronten måste vara rejäl.

Framtidens apcs måste klara mer än splitter. De måste klara en direktträff också. Det visar detta krig.

Frågan är om det inte är säkrare ha en snabb terränggående jeep som kan köra väldigt snabbt. Ett snabbt rörligt mål är svårare träffa.
2023-06-15, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vad är det ukraina väntar på med sin huvudoffensiv.
Dom måste väl spanat färdigt snart?

Spaningen sköter ju satellit och drönare och eldledare.

Spana med pansarfordon och stridsvagnar blir ju inget bra. De syns tydligt och blir sprängda.

Jag såg en video där en Leopard (osäker på modell) fick en drönare i sidan och exploderade och börja brinna. Jag trodde en Leopard skulle klara en sådan träff faktiskt.
2023-06-15, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icke-folkvalda-WEF

Spana med pansarfordon och stridsvagnar blir ju inget bra. De syns tydligt och blir sprängda.

Jag såg en video där en Leopard (osäker på modell) fick en drönare i sidan och exploderade och börja brinna. Jag trodde en Leopard skulle klara en sådan träff faktiskt.

Ja det var väl den där trä-mockyn som ryssarna hävdade att det var en Leo2 som slagits ut.

Är du dum på riktigt eller betald dyngspeidare?
2023-06-15, 07:49
Medlem
nidhoogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icke-folkvalda-WEF

Leo 2 används som minröjjare, behövs väl några miljoner till.. 1 mina = 1 Leo 2.

Notera hur Leo 2n är övergiven jämte vägen, dvs den agerade minröjjare.

https://t.me/zoka200/10634

Another disabled "Leopard" on the Zaporizhia direction. The crew of the Leopard 2A4 tank ran into an anti-tank mine and then abandoned it.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in