Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-07-13, 21:52
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Det var 40 grader i Rom när vi var där på 80 talet och 35 grader i hela central Europa.
Allt är bluff och båg.
Phoenix och Death Valley har 50 plus varje sommar , det är samma breddgrad som Sahara.
Faktum är att stora delar av Amerika är på samma breddgrad som Sahara.

Var det inte du som trodde att Vasaloppet skulle försvinna på grund av snöbrist?
Citera
2023-07-13, 22:01
Medlem
daskapitans avatar
Jag vill minnas att jag har läst någon gång, kommer tyvärr inte ihåg var men att SVT som policy måste ha si och så många inslag om den så kallade klimatkrisen.
Man har alltså avsatt en del av redaktionen för att tvångsmässigt "upplysa" medborgarna om detta.
Och finns det inga sådana så får man hitta på några.

Som tidigare nämnts så är så kallat "klimatförnekelse" en av de nya dödssynderna.
Att mänskligheten ynglar av sig till förbannelse är dock en helig ko eller ett tabu som inte får ifrågasättas, oavsett hur det påverkar miljön.
Ta till exempel "invasiva arter". Det ska vi inte ha i trädgården och med all rätt.
Men tvåbenta sådana tar vi hit en sådär närmre 100000 om året... Oavsett vilken typ av klimatbelastning de utgör för vårt land och våra "miljömål".
Citera
2023-07-13, 22:03
Medlem
GormDenGamles avatar
”Extremvärme” har det varit varje år sedan 90-talet enligt media. Men inte hörde man något om ”klimatkris” förut.
Nu däremot är det mode att använda det ordet.
Citera
2023-07-13, 22:12
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
God dag yxskaft. Det där har ju absolut ingenting med Lewis22 att göra. Det visar bara ytterligare hur du och dina gelikar projicerar era egna metoder på andra. Det är så skruvat.
Jag har som sagt begränsade kunskaper inom Bayesisk statistik på denna nivå. Men jag tittade på figur 6 som ser väldigt viktad mot låga värden iom en vertikal asymptot vid x=0. Och för λ är skär y-axeln med enheten W^-1m^2K vid 0.
Senast redigerad av MrArtur 2023-07-13 kl. 22:27.
Citera
2023-07-13, 22:17
Medlem
daskapitans avatar
Glömde att tillägga att det i sin sak har förmodligen med den så kallade "tillväxten" att göra...
Detta eviga gissel som ska få vår ekonomi att gå runt sägs det.
Hur ska man ha evig tillväxt med ändliga resurser ?
Visst
Jag betvivlar inte alls att mänskligheten påverkar klimatet till en viss del, kanske till och med en stor del.
Frågan är ju vad som då kan komma att göras åt saken.
Narrativet ändras hela tiden.
När jag var liten i början av sjuttiotalet då hade vi hälften så många människor på jorden och då pratade man om att vi gick mot en ny istid.
Hur fan ska man ha det?

Oavsett vilket så är det nu policy att en viss procent av "nyheterna" ska nu tillägnas klimatet. Och de måste passa in i det nya narrativet.
Citera
2023-07-13, 22:53
Medlem
Stakbrötes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Hahaha, det är väl bara att kolla temperaturen i väder-appen själv? Ganska enkelt att bekräfta lögnen.

Vilken lögn? Har du en sanning?
Citera
2023-07-13, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stakbröte
Vilken lögn? Har du en sanning?

Tycker du att "dödliga monsterhettan" och "jorden har hög feber" ligger nära sanningen när temperaturen är fullt normal för årstiden och regionen?
Citera
2023-07-13, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissGorilla
Wow! Du upplevde värme för 20 år sen på en semester på Sicilien (om man kan stava) och undrar varför det inte blev rubriker... Det säger rätt mycket om dig.

Hur var klimatet globalt för 20 år sedan? Kanske lite varmare, men ingen brydde sig. Eller hur.

Ingen bryr sig om det är varmt eller kallt lokalt. Hur jävla svårt är det att förstå? För det är lokala väder.

Det är klimatet som räknas. Alltså jordens "väder".
Jorden har aldrig varit så varm som nu, sen mänsklig civilisation har varit här.
Sicilien korrekt.
Du säger att jorden aldrig varit varmare, men det har du inga belägg för.
Allt går i cykler, och många faktorer spelar in. Jordaxelns lutning, aktiviteter på solen, med mera.
Domedagen är inte här, och om den är det så beror det på annat. Slappna av och njut av vädret.
Citera
2023-07-13, 23:11
Medlem
Stakbrötes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Tycker du att "dödliga monsterhettan" och "jorden har hög feber" ligger nära sanningen när temperaturen är fullt normal för årstiden och regionen?

Vad jag tycker hör inte hit.
Citera
2023-07-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Nä, nu lägger du orden i mun på mig.

Om inget annat stort händer i världen kör man på klimatalarmismen.

Nej, folk har tröttnat på kriget i Ukraina. Genererar inte lika mycket intäkter, och man skriver ju om det fortfarande. Inte sällan klickvänliga rubriker som "Expert: Putin besegrad inom 2 veckor" eller liknande. Degen ska in.

Den roligaste tankevurpan media gjorde var när man skrev om de s.k. hungerstenarna. Nu var det verkligen panik, och vi var tvungna att börja källsortera BUMS. Det man inte tänkte på var att stenarna blev ristade för flera hundra år sedan, alltså innan vi började köra bil, flyga osv.

Klimatet är inte statiskt, det ändras hela tiden. Har alltid gjort och kommer alltid göra. Människor påverkar, men det är så ytterst lite så i slutändan spelar det ingen roll.

Men hur tolkar du forskare, som i stort sett är överens (väldigt ovanligt inom akademin), som säger att temperaturen stiger och det beror på saker människor gör och kan göra något åt? Är de också lurade, eller tom betalda för att driva agendan?
Citera
2023-07-13, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karatefylla83
Men hur tolkar du forskare, som i stort sett är överens (väldigt ovanligt inom akademin), som säger att temperaturen stiger och det beror på saker människor gör och kan göra något åt? Är de också lurade, eller tom betalda för att driva agendan?

Forskare inom klimatfrågor är förmodligen klimatkramare. Då är det inte svårt att koppla ihop saker ”på rätt sätt”.

Vi har haft varmt klimat tidigare. Och kallt klimat. Det kommer i cykler.

Var ju ett tag sen men förr snackade man om att en ny istid var på intågande för att det var tex så pass kalla somrar. Var tog det snacket vägen…
Citera
2023-07-13, 23:29
Medlem
Saltkungens avatar
https://twitter.com/Bbiiddee/status/1679421866929188867

Trillade in på denna på twitter om "dödshettan" i Italien:

Citat:
När jag pratar med min syster som bott i Italien 🇮🇹 i över 30 år, om hur massmedia uttrycker sig nuförtiden om värmeböljorna som kommer och går varje sommar så brukar hon skratta och säga att de är galna. 😄

Citat:
Precis samma sak i Spanien, de säger att det är fullt normalt, har alltid varit så här. Och jag håller med, detta är bara ren idioti.

Har inget förtroende för mainstream media, så man får ta och lyssna på folket som bor där istället. Har dock ingen koll på exakt hur läget är. Men man blir misstänksam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in