Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-13, 20:31
Medlem
GrillTeknikers avatar
Varför så idiotiska nyhetsinslag om extremvärme?

Först vill jag säga att jag inte är klimatförnekare, men ibland blir man fundersam på varför nyheternas rapportering är så konstig och nästan verkar vilja få det att låta värre än vad det kanske är.

Såg på Rapport i SVT ikväll om staden Basra i Irak, där det kan bli riktigt varmt. Då intervjuar de en trafikpolis som jobbar utomhus mitt i solen mitt på dagen. Jag skulle ju verkligen inte vilja vara honom, och jag tvivlar inte på att det är olidligt varmt - men hur hål i huvudet får det bli? Man tar det extremaste av de extrema omständigheterna och rapporterar om det. I varma länder vet ALLA att man inte befinner sig i solen i onödan. Och varför de inte tar av sina oljepengar och installerar trafikljus kan man ju verkligen fråga sig, det hade varit en mycket intressantare vinkel på rapporteringen.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trafikpolisen-ahmed-jobbar-atta-timmar-utomhus-i-extremvarmen-drick-vatten-och-sok-skydd

Ett annat exempel, denna gången är SVT i Bagdad och rapporterar om att det är så varmt att de måste ha AC'n igång dygnet runt för att husdjuren i nån djuraffär är importerade från Europa och inte klarar värmen. Varför man envisas med att importera husdjur från Europa som inte klarar av klimatet är det dock ingen som frågar. Ungefär som att göra ett inslag om någon som försöker föda upp koalor i Kiruna, men tvungas ha elradiatorerna igång hela vintern för att de inte klarar av kylan.

Nästa klipp är några barn som tvingas bada utomhus i en balja för att kyla ner sig, eftersom det för tillfället är strömavbrott. Man kan ju då tänka sig att man håller sig i skuggan - men nej, det badas ute i den strålande solen!

Källa: https://www.svt.se/nyheter/video/40389118-bade-manniskor-och-djur-i-irak-lider-av-varmerekordet?spellista=WyJ2aWRlb3BsYXlsaXN0IiwiND A zODkzMjIiXQ==

Alltså vad är detta? Varför är rapporteringen så jävla kass? Man kan ju bli klimatförnekare för mindre.
Senast redigerad av GrillTekniker 2023-07-13 kl. 20:43.
Citera
2023-07-13, 20:45
Medlem
Raytheons avatar
De kan ju försöka utföra hjärntvätten lite snyggt och raffinerat, men nej. De är usla helt enkelt. Gör mer skada än nytta för sin sinnessjuka kamp,
Citera
2023-07-13, 20:46
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker

(1) Alltså vad är detta?
(2) Varför är rapporteringen så jävla kass?.

(1) Det kallas för hjärntvätt (av Sveriges befolkning).
(2) Det är ännu värre. I slutet av inslaget sägs att Basta framemot sekelskiftet (2100) kan bli obeboeligt för dem som inte har luftkonditionering och elektricitet - vilket inte alla i Basta har (idag "glömde" reportern att säga, men år 2100 har säkert alla det).
Citera
2023-07-13, 20:47
Medlem
Man hittar alltid något extremväder någonstans i världen och rapporterar därifrån, extremväder är det/har det varit ALLTID någonstans för stunden.
Citera
2023-07-13, 20:50
Medlem
Citat:

Man kan ju bli klimatförnekare för mindre.

Håller med, ju fler som följer strömmen desto mer tveksam/frågande blir jag.
Senast redigerad av tjanska 2023-07-13 kl. 20:56.
Citera
2023-07-13, 20:52
Medlem
Foliekavajs avatar
Klimatförnekare är samma laddade ord som transfob, något man fäster på en person som inte håller med alla uttalande som görs som stödjer den mest radikala tolkningen av företeelsen, du ska knäböja för dina bättre vetande och stanna där.

Det fattar väl alla som inte har en god man att klimat förändras över tid, det händer t om årligen. Håller man inte med om att det går helt åt helvete och köper kuren som säljs så förnekar man att det finns skiftningar i klimatet. Det är en djupt intellektuellt ohederlig presentation av problematiken och media tar verkligen inte sitt ansvar man bara eldar på svagsinta människors rädsla.

Det är precis som du skriver, man försöker få det att verka värre än det är för att du ska gå med på fler restriktioner och förbud med tveksam verkan och oanade konsekvenser på psyket.
Citera
2023-07-13, 20:56
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Alltså vad är detta? Varför är rapporteringen så jävla kass? Man kan ju bli klimatförnekare för mindre.
Det är en del av standardrepertoaren inom ramen för de frågor som anses relevanta att föra fram av statsapparaten.

(Klimatförnekare var ett roligt ord. Finns väl ingen som förnekar klimatet, möjligen dess utveckling och orsaken till densamma.)
Citera
2023-07-13, 21:20
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
30-40 grader är väldigt varmt, men när jag var på
Cicilien för 20 år sedan var det 42. Inga larmrapporter i media. Är dessa grader så extrema att det måste bli stora rubriker?

Det var 40 grader i Rom när vi var där på 80 talet och 35 grader i hela central Europa.
Allt är bluff och båg.
Phoenix och Death Valley har 50 plus varje sommar , det är samma breddgrad som Sahara.
Faktum är att stora delar av Amerika är på samma breddgrad som Sahara.
Senast redigerad av BerraSWE 2023-07-13 kl. 21:24.
Citera
2023-07-13, 21:25
Medlem
Irak är antagligen en av dom första länderna som blir obeboeligt på grund av temperaturökningen.

Så det finns väl ett nyhetsvärde i att rapportera om problematiken som finns där redan idag?
Citera
2023-07-13, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
30-40 grader är väldigt varmt, men när jag var på
Cicilien för 20 år sedan var det 42. Inga larmrapporter i media. Är dessa grader så extrema att det måste bli stora rubriker?

Wow! Du upplevde värme för 20 år sen på en semester på Sicilien (om man kan stava) och undrar varför det inte blev rubriker... Det säger rätt mycket om dig.

Hur var klimatet globalt för 20 år sedan? Kanske lite varmare, men ingen brydde sig. Eller hur.

Ingen bryr sig om det är varmt eller kallt lokalt. Hur jävla svårt är det att förstå? För det är lokala väder.

Det är klimatet som räknas. Alltså jordens "väder".
Jorden har aldrig varit så varm som nu, sen mänsklig civilisation har varit här.
Citera
2023-07-13, 21:48
Medlem
Vargunge1s avatar
Ganska fantastiskt så lättlurade folk är. koldioxid,livets gas värmer upp klimatet maken till idioter som sväljer såna uppenbara lögner. Klimatet mår utmärkt, Miljön på jorden är det värre med. Men det är ointressant och lamt i skrämselsynpunkt
Citera
2023-07-13, 21:48
Medlem
Tar dom temperaturen i solen eller i skuggan?
När jag var i Mallorca i början på 90 talet så exploderade termometern som vi hade lämnat i solen på balkongen, jag tror max på termometern var 50 eller 60 plusgrader.
Det var väldigt varmt kommer jag ihåg och man fick skutta fram när man gick till poolen barfota för golvstenarna var sjukt heta.
Men bortsett från det kändes det som normal varm dag på Mallorca.

30-35 plusgrader är ju ingenting !

Det är en sjuk klimathets, dom ändrar ju väderkartan till orange och röd även fast det är 17 plusgrader, dom gör samma sak i USA på nyheterna!
Jag bor i norra Sverige och sommaren har varit grymt underbar, perfekt sommarvärme!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in