Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-26, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Jag säger bara att forskaren säger att det är ett speciellt viktigt ställe men du menar att han cherry pickar och har fel?

EU har minskat utsläppen med några procent på 40 år samtidigt som Kina ökat sina med över 1000%. Snacka om att sila mygg och svälja kameler.

Varför är det ett speciellt och viktigt ställe? Det är du som påstår, så det är du som får driva frågan!

Det handlar ju inte ett falsifierande av hela teoribygget i alla fall.

Kanske snarare om hur havsströmmar och luftmassor beter sig i Antarktis?

En sak jag inte förstår med er: ni värnar den fossila industrins ekonomi, men du tycker att lantbrukarna bara skall flytta på sig och ta smällen.

Varför skall alla andra anpassa sig efter fossilindustrins behov att sälja sina tillgångar?

Jag kan inte påverka Kinas politik på annat sätt än att de får tulla sina kolutsläpp om de vill exportera till EU. Det var du emot, ganska märkligt.
Citera
2022-06-26, 12:40
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag säger bara att forskaren säger att det är ett speciellt viktigt ställe men du menar att han cherry pickar och har fel?

EU har minskat utsläppen med några procent på 40 år samtidigt som Kina ökat sina med över 1000%. Snacka om att sila mygg och svälja kameler.
Det är du som hänvisar till denna forskare för att vad? Vad vill du ha sagt?

Det finns platser i Antarktis som förlorar is också. Och förlusterna är på det stora hela större än ackumuleringen vilket innebär att Antarktis i sin helhet förlorar is. Att hänvisa till en begränsad plats med netto-noll eller med istillväxt för att ge sken av att Antarktis inte förlorar is, blir Cherry picking.

Förstår du varför platsen är viktig?

I publikationen jag länkade till talar de om en tipping point. Var det den som du ville erkänna och upplysa oss andra om?
Senast redigerad av MrArtur 2022-06-26 kl. 12:56.
Citera
2022-06-26, 12:42
Medlem
Citat:
Kina är världens folkrikaste stat, är det konstigt att de också har världens största utsläpp? För att komma ens i närheten befolkningsmässigt får du slå ihop hela Västvärlden, EU, USA, Kanada, Australien.

Dessutom är utsläppen ett långsiktigt problem, och ser du till totala utsläpp genom åren är USA med sin mycket mindre befolkning i särklass värst, ansvarig för 25% av utsläppen, dubbelt så mycket som Kina.
https://ourworldindata.org/co2-emissions
Citera
2022-06-26, 16:11
Medlem
Försöker tänka ut lite exempel på fysikaliska omöjligheter här. hmm..

Jag är ute och cyklar(no pun intended). När jag trampar driver jag också en generator. Strömmen från generatorn driver en elmotor. Den sammanlagda effekten(mätt på cykelns bakhjul låt oss säga) av mig + elmotorn blir större jämfört med om jag trampat på en vanlig cykel. Ja faktiskt blir det dubbelt så hög effekt, och detta helt utan att jag behöver göra någon extra ansträngning

Fullt möjligt? Eller för bra för att vara sant?

För att överföra detta till klimatet...om nu växthusgaserna kan göra så att vi kontinuerligt blir bestrålade med en del solenergi från solen + en del som "återstrålats" från atmosfären, men som ursprungligen också kommer från solen, så att effekten blir dubbelt så stor jämfört med om det inte funnits växthusgaser... Borde inte även detta vara för bra för att vara sant?
Citera
2022-06-26, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
För att överföra detta till klimatet...om nu växthusgaserna kan göra så att vi kontinuerligt blir bestrålade med en del solenergi från solen + en del som "återstrålats" från atmosfären, men som ursprungligen också kommer från solen, så att effekten blir dubbelt så stor jämfört med om det inte funnits växthusgaser... Borde inte även detta vara för bra för att vara sant?
Det kanske det "borde", men likafullt är det så. Växthuseffekten är inte konstigare än alla annan form av isolering som kan höja temperaturen på en kropp jämfört med om den vore oisolerad.

Kan du förklara hur du tycker det där energidiagrammet borde se ut för att stämma både med observationer och vad ditt sunda förnuft säger dig? Vilka pilar vill du ändra?
Citera
2022-06-26, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen

Trenden är att gemene man har fullt upp med inflationen och har tröttnat på tjatet om "klimatkris".
Dom har inte tid med påhittade problem. Bara att se hur MP tappar stöd för varje dag som går.
Trenden är även att diverse klimatmål åker raka vägen ut genom fönstret så fort höjda priser drabbar en själv. Åkerier har slutat tanka HVO100 och Tyskland, Nederländerna, Italien mfl börjar elda kol igen pga gaspriserna.

Lägg till att klimathysterikerna på ett mycket effektivt sätt håller på att avskaffa sig själva genom att vägra skaffa barn eftersom det spär på växthuseffekten. Det var en nyhet för någon dag sedan att en kanadensisk klimathysteriker hade gått ett steg längre och ansökt om assisterat självmord för att slippa sin tunga ångest. Fler miljöpartister borde se till honom som sin förebild.
Citera
2022-06-26, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det kanske det "borde", men likafullt är det så. Växthuseffekten är inte konstigare än alla annan form av isolering som kan höja temperaturen på en kropp jämfört med om den vore oisolerad.

Kan du förklara hur du tycker det där energidiagrammet borde se ut för att stämma både med observationer och vad ditt sunda förnuft säger dig? Vilka pilar vill du ändra?

Förhåller mig bara till vart och ett av dessa diagram som att det vore en egen liten värld. Uppenbart blir ju då att där sker saker som skulle anses helt overkliga om det skedde i den verkliga verkligheten. Ungefär som i en tecknad film med Tom & Jerry eller Looney Tunes.

Hur ett diagram skulle se ut som på ett rimligt sätt förklarar hur klimatet verkligen fungerar har jag dock ingen aning om.
Citera
2022-06-26, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twert
Lägg till att klimathysterikerna på ett mycket effektivt sätt håller på att avskaffa sig själva genom att vägra skaffa barn eftersom det spär på växthuseffekten. Det var en nyhet för någon dag sedan att en kanadensisk klimathysteriker hade gått ett steg längre och ansökt om assisterat självmord för att slippa sin tunga ångest. Fler miljöpartister borde se till honom som sin förebild.

Det kallas för Gaslighting. I framtiden kommer man bara att hitta på mer och mer sinnessjuka grejer för att driva folk till vansinne. Syftet kan mycket väl vara att minska befolkningen genom provocera fram fler självmord men framför allt genom att få folk att avstå från att bilda familj
Citera
2022-06-27, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Varför tycker han det?

Livet lättare för kustboende folk.

Nu vet jag inte vad du pratar om med vita länder. USA ligger i topp utsläppsmässigt.

EU bör införa kol-tullar mot omvärlden. Och fortsätta utveckla den infrastruktur och teknik som gör oss världsledande.

Så EU bör införa koltullar samtidigt som bl.a. Tyskland ska öka sin kolförbrukning …

Den teknik som många hoppas på ska göra oss världsledande (grönt stål, vätgas osv) har också många kritiker som visar på orimligheterna. Det handlar om den extrema elförsörjning som krävs och bristande ekonomi (dvs - det blir för dyrt för slutkonsumenterna).

Vi får fortsätta att vara ledare som ”humanitär stormakt”, flest antal HBTQ-certifieringar osv. Ibland får man vara nöjd med det lilla. Synd på en gammal fin ingenjörsnation som Sverige, dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Kina är världens folkrikaste stat, är det konstigt att de också har världens största utsläpp? För att komma ens i närheten befolkningsmässigt får du slå ihop hela Västvärlden, EU, USA, Kanada, Australien.

Dessutom är utsläppen ett långsiktigt problem, och ser du till totala utsläpp genom åren är USA med sin mycket mindre befolkning i särklass värst, ansvarig för 25% av utsläppen, dubbelt så mycket som Kina.
https://ourworldindata.org/co2-emissions

Nej det är inget konstigt om de har världens största CO2-utsläpp, det har väl ingen heller påstått?

Det konstiga är väl den heliga kon, Parisavtalet, som ger dem frikort medan länder i t.ex Europa ska späka sig till förbannelse. Hur kan man överhuvudtaget kalkylera med att minska den globala temperaturökningen si och så mycket på si och så många år när man inte har en aning om hur mycket länder som Kina, Indien och Afrika behagar släppa ut under samma period? Om de kanske fortsätter att öppna ett nytt kolkraftverk var och varannan vecka ..?

Citat:
Ursprungligen postat av Twert

Absolut, det vidrigaste är dock att det är folk i ”the Global North” som inte bör få skaffa barn- för alla andra är det fritt fram. Allt annat hade varit ”rasism” och ”kolonialism”.

Att folk inte genomskådar den här politiska agendan är horribelt. Omfördelning av makt och medel är vad det handlar om, i klassisk marxistisk anda.

Att ingjuta skräck i befolkningen är givetvis ett mycket effektivt redskap. ”Only 10 years left” …. annars jvlar … Sprider man dessutom den sjuka myten om ”97 % av världens ledande forskare …” och folk är korkade nog att tro på den…

De får skylla sig själva om de ligger i fosterställning på grund av klimatångest och flygskam. Om de bara hade haft vett att inte skrämma stackars barn, så.
Citera
2022-06-27, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
För de yngre barnen, som behöver lära sig om skillnaden mellan väder och klimat, rekommenderas denna.

Dagens läxa blir att lära sig varför det kan bli kallare på polerna när jorden värms upp.

PS: Vidare så gäller, som generell regel, att om man vill hamna hyffsat nära sanningen - så är det bara att anta diametralt motsatt syn gentemot Nixters. Oavsett ämne.

Du har inget problem med att NASA, NOAA m.fl. bevisats ha manipulerat temperaturdata. Du är mer intresserad av personangrepp mot Nixter. Kanske hade du så bråttom att göra dig lustig över honom
att du missade att läsa hela hans inlägg?

Fair enough, det finns människor som inte har problem med att Michael Mann ”trollade bort” den medeltida värmeperioden, heller.

Personligen känner jag större respekt för Nixter.
Citera
2022-06-27, 01:18
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Att folk inte genomskådar den här politiska agendan är horribelt. Omfördelning av makt och medel är vad det handlar om, i klassisk marxistisk anda.

Tack söte jesus att inte bara jag insett detta.

Jävla märkligt att alla "klimatproblem" skall lösas medelst skattemedel...
Talande är även att INGEN kan tala om när "klimatkrisen" är över. Finns inget endgame.

Vad det handlar om är inget annat än vänsterpatrask som gillar att gräva i andras plånböcker.
Citera
2022-06-27, 07:04
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Förhåller mig bara till vart och ett av dessa diagram som att det vore en egen liten värld. Uppenbart blir ju då att där sker saker som skulle anses helt overkliga om det skedde i den verkliga verkligheten. Ungefär som i en tecknad film med Tom & Jerry eller Looney Tunes.

Hur ett diagram skulle se ut som på ett rimligt sätt förklarar hur klimatet verkligen fungerar har jag dock ingen aning om.
I Tom & Jerry skulle du förmodligen kunna motivera varför den är overklig. Med specifika händelser eller Tom och Jerry's kognitiva funktioner som möjliggör den relationen som de har som inte är förenlig med de katter eller möss som vi har erfarenheter av i verkligheten. Eller deras bipedalism.

Du gör en liknelse med Tom och Jerry som därmed inte håller eftersom du inte kan motivera vad som är galet eller vad du skulle vilja ändra. Då ställer jag mig skeptisk till att du är säker på att energibalansdiagrammen är galna och att det mer är något du vill ge sken av. Att bara säga att något är galet kan vem som helst. Även kring de mest uppenbara och självklara ting. Utan motivering blir det dock bara tomma ord.

En gissning är att du har lättare att motivera overkligheter i Tom & Jerry och tog upp just detta för att slippa det som för dig blir en svårare utmaning. Således håller inte heller din liknelse med Tom & Jerry.
Senast redigerad av MrArtur 2022-06-27 kl. 07:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in