2023-07-06, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Det är ju perfekt! Fan vad mina grannar ska få grubbla..
Ligger typ sist på mitt postnummers lista och har ändå en väldigt fin bil i carporten.
Nån såg dessutom polisen komma och hämta mig tidigare i våras så det ska bli sjukt roligt att höra alla rykten kärringarna i grannskapet ska sitta och ljuga ihop ska genast gå och poppa popcorn!

OnT så håller jag med om att det är sjukt hur mycket information man kan få fram om vem som helst, just lönen är dock nåt jag personligen anser vara helt oväsentligt. Kunde inte bry mig mindre om hur mycket andra människor tjänar.. svenska avundsjukan är vidrig. Men man behöver inte kunna sitta i Afrika och ta reda på vilken dörr i trapphuset någon i Sverige bor. Just rankingen som den här tråden handlar om säger ju inte så mycket ändå.

😂

Skämt åsido så kan vi ha en allvarlig diskussion tycker jag om de fundamentala principen eller principer som är i kraft här.

Varför skall man kunna se tex ägandeskap av bilar, fastigheter, släpvagnar, etc, etc. Varför är vi intresserade av detta? Vore det inte bättre om vi _inte_ kunde se det enkelt en knapptryckning bort? Vad är privat? Hur kommer jag undan? Hur många gånger har vi inte läst om människor med skyddade identiteter som råkar illa ut? För det blir fel. Dödlig utgång i vissa fall…

Ingen skulle sakna ratsit m fl om det försvann och bara visade juridiska personer. Det är min teori. Precis 0 människor. Företag och vanliga människor, jag tycker det är en stor skillnad.
Citera
2023-07-06, 08:53
Medlem
Be dem ta bort er. (Dock verkar de inte bry sig, jag har försökt ta bort mig men det verkar i praktiken omöjligt.)

https://www.ratsit.se/kontakt
Citera
2023-07-06, 09:14
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Det är ju perfekt för de som vill hitta lämpliga rånoffer och dylikt.
Hur tänker du nu? Att man har hög inkomst behöver inte betyda att man har stor förmögenhet och vise versa. Och har man stor förmögenhet kan det vara bunden i sådant som inte går att stjäla.

Vem är mest tacksam att råna, studenten med en bärbar dator värd 25 000 kronor eller höginkomsttagaren som har allting bundet i aktier och fastigheter?

Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Ingen skulle sakna ratsit m fl om det försvann och bara visade juridiska personer. Det är min teori. Precis 0 människor. Företag och vanliga människor, jag tycker det är en stor skillnad.
Jag skulle sakna Ratsit väldigt mycket. Perfekt tjänst för att hitta människor i legitima syften. Senast bara några dagar sedan ville jag kolla upp vem som ägde ett skogsparti och var denne bodde, givetvis i syfte att kontakta honom för ett eventuellt köp.
Senast redigerad av hakro807 2023-07-06 kl. 09:17.
Citera
2023-07-06, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ipar
Det här har redan tidigare prövats och är inte tillåtet enligt kreditupplysningslagens skyddsregler:

"Ratsit erbjuder tjänster där en persons lön rankas relativt andra personers lön, dock utan att explicit visa vilken lönen är. Men detta är inte tillåtet enligt Datainspektionen.

- Det går inte att undgå kreditupplysningslagens skyddsregler genom att lämna ut ekonomisk information om hur en enskild persons inkomst förhåller sig till andra personers inkomster i stället för i exakta tal. Lönerankning är kreditupplysningsverksamhet. Företagen måste därför följa kreditupplysningslagen, säger Hans Kärnlöf på Datainspektionen i ett pressmeddelande."

Jag vet inte om reglerna har ändrats (beslutet är från 10 år sedan och källan på IMY finns inte ens kvar längre) eller om de kommit runt det genom att det inte är Ratsit som visar uppgifterna utan ett annat företag som heter Ratsitkatalogen.

Citat:
Utdrag ur Ratsitkatalogen, periodisk skrift 2023 Utgåva 3 utgiven 2023-06-07.
Ansvarig utgivare: Lars Save

Det är alltså utdrag ut en taxeringskalender som visas - taxeringskalender som funnits sedan åtminstone 80-talet så det är definitivt inget nytt fenomen.
Citera
2023-07-06, 09:17
Medlem
LKKINGENs avatar
Drar nog in mer pengar än de flesta i grannskapet men det som hamnar i deklarationen är en helt annan historia
Citera
2023-07-06, 09:26
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Ser du det på samma sida som ber en betala 39kr?

Folk har inget att oroa sig för, värdelös hemsida att navigera på.
Nä du har rätt, en skitsida att hitta på. Min editering var en slutsats jag drog av det jag sen läste från trådens inlägg.
Citera
2023-07-06, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ipar
Be dem ta bort er. (Dock verkar de inte bry sig, jag har försökt ta bort mig men det verkar i praktiken omöjligt.)

https://www.ratsit.se/kontakt
Man kan väl bara ta bort sig för gratismedlemmar.
Citera
2023-07-06, 10:10
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Sök på valfri person på Ratsit. Bläddra förbi sektionen med personuppgifter så kommer två rutor, en för lön och en för kreditupplysning. Har du kommit till kartan har du bläddrat för långt.

I rutan för lön kan man klicka "se personens lön" och under det "se personens löneranking". Klickar man där så får man upp en ny sida där man kan klicka på "visa personens ranking".

Hmm går bara ser på ett postnummer men ja de är väl bättre än inget.
Citera
2023-07-06, 10:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
dravel.
Ja, kapitalet kan också vara i prylar som konst, klockor och så vidare. Gör dig inte dummare än vad du är.
Citera
2023-07-06, 10:22
Intressant. Kul funktion.

Sedan ska man kanske inte dra alltför stora växlar på uppgifterna. Jag sökte på mig själv och i det postnummer där jag är skriven bor cirka tusen personer. Jag återfann mig själv på plats 824. Jag har inte deklarerat på över tio år och har noll vit inkomst. Ändå påstår den här uppgiftshämtningen att det finns nästan tvåhundra personer i mitt postnummerområde som är ännu fattigare än mig. Det är alltså knappt en femtedel av de boende. Det är rätt mycket folk som i så fall skulle helt sakna inkomst och leva på luft. Det tror jag inte på.

Därför antar jag att det här systemet lägger folk i olika spann och att man inte ska stirra sig blind på exakt siffra man får utan istället vilket spann man ligger i. Är man exempelvis topp 200 i ett postnummerområde med 1200 invånare så tjänar man ganska hyggligt. Är man på plats 987 i samma postnummerområde så går man på bidrag eller något liknande. Det är nog vad man får ut av det hela.
Citera
2023-07-06, 10:29
Medlem
Tror inte direkt detta bidrar till kriminalitet. Tror de flesta inbrottstjuvar kan räkna ut att t ex en börs VD tjänar mycket och kan ha en del dyrgripar hemma utan att behöva kolla upp det på ratsit. Jag tror snarare att kartläggning via exempelvis sociala medier är farligare, kolla om någon är bortrest osv.
Citera
2023-07-06, 10:56
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Ja, kapitalet kan också vara i prylar som konst, klockor och så vidare. Gör dig inte dummare än vad du är.
Men du bör hålla med mig om att inkomst och enkla saker att stjäla inte har något större samband. Eller inkomst och hur lätt det är att råna någon. Hur ser offrets boende ut? Larm? Vakthund? Stor familj? Finns tjänstepersonal? Vilka tider arbetar personen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in