2023-07-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Lönerankning är väl enligt mig en helt irrelevant information.

Däremot tycker jag om att kunna kolla upp vad folk tjänar, är en flitig medlem på Ratsit med många lönekollar i ryggsäcken.

Kan ju säga att fler än vad du tror, ljuger eller försöker ge skenet av att ha bättre ekonomi än verkligheten.

Gott med ett knapp tryck bort, slipper man rota med skatteverket.

Alla inkomster kommer inte med lönen, folk vinner pengar, ärver pengar osv
Citera
2023-07-05, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Även för oss män som är akademiker och tjänar bra. Jag vill ju inte dejta en kvinna som tjänar dåligt

Ja det är ju win-win för alla, ni kan köra era resonemangsäktenskap och välja utifrån utbildningsnivå och inkomst och vi andra kan bli ihop för att vi är kära.
Citera
2023-07-05, 23:59
Medlem
Sverige är på riktigt ett sjukt land. Tjänster som Mrkoll och andra ger ut info om inkomst om alla individer och snittinkomster i områden. Rån och heminbrott ökar stadigt för varje år, men ingen gör något.

Svensk lagstiftning är omodern och typisk socialdemokratisk(jantelag) inte konstigt då vi har sju Sossepartier i riksdagen och ett kommunistiskt.

Ingen människa har rätt att veta din inkomst eller vilka bilar du äger, eller värdet på dina fastigheter.

Enbart ett sätt för S,M,KD,C,L,SD,MP och kommunisterna att terrorisera och styra över det folk de anser äga.
Citera
2023-07-06, 00:05
Medlem
Conjurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Även för oss män som är akademiker och tjänar bra. Jag vill ju inte dejta en kvinna som tjänar dåligt
Människor är ju dumma i huvudet. Kan leva med paraden men allt går ju åt helvetet för att ni är programmerade robotar. Kärlek, kan ni känna kärlek?
Citera
2023-07-06, 00:09
Social Scoring som i kommunistkina swedish style.

Sverige är som sagt rakt igenom totalitärt.

Ingenting i Sverige bygger på tillit. Allting bygger på kontroll. Vilken miserabel existens.

Vilket miserabelt folk. Tur att pengar alltid trumfar yttrandefrihet eftersom tar man en titt på alla dessa tyckare så fattar man att de tjänar som en bra hora ett bra år men inte mer och de får betala skatt på det så mindre än en bra hora.

De får iofs säkert en massa promo och fans. precis som bra horor, det ska löna sig att vara fackansluten eller värre.

ingen har med andras inkomst, hund, bil eller legitimationer att göra om de inte har rimlig orsak.

Utöka lagen om omfrågandekopia, då måste nämligen snokarna ge sig till känna om de ska snoka.
Citera
2023-07-06, 00:25
Citat:
Ursprungligen postat av Hifivo
Jag gillar inte tanken på att uppgifter om min lön finns kostnadsfritt, bara ett knapptryck bort. Då tjänar jag ändå inte dåligt, utan är medelinkomsttagare. För låginkomsttagare kan detta naturligtvis bli stigmatiserande.

Här tänkte jag att vi kunde diskutera denna nya funktion.

Om gratis löneranking:
"Gratis Löneranking är detsamma som löneligan i ett postnummer. Exempelvis om en person har placering 25 så har den personen den 25:e högsta lönen i postnumret. Den som har placering 1 har högst lön i postnumret.

Det bor i snitt ca 1 500 personer i ett postnummer men spridningen är stor. Här anges hur många personer som bor i det aktuella postnumret så att man själv räkna ut om personens lön är hög, låg eller medel på postnumret. Bor det exempelvis 1 000 personer i ett postnummer och personen har placering 500 så har personen en medelhög lön i postnumret.

Gratis Löneranking baseras på summan av inkomst av tjänst och näringsverksamhet i den senast godkända deklarationen för alla privatpersoner i Sverige över 16 år som deklarerar på postnumret."
Varför skulle man skämmas för att man tjänar dåligt? Helt obegriplig kommentar.
Citera
2023-07-06, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hifivo
Jag gillar inte tanken på att uppgifter om min lön finns kostnadsfritt, bara ett knapptryck bort. Då tjänar jag ändå inte dåligt, utan är medelinkomsttagare. För låginkomsttagare kan detta naturligtvis bli stigmatiserande.

Här tänkte jag att vi kunde diskutera denna nya funktion.

Om gratis löneranking:
"Gratis Löneranking är detsamma som löneligan i ett postnummer. Exempelvis om en person har placering 25 så har den personen den 25:e högsta lönen i postnumret. Den som har placering 1 har högst lön i postnumret.

Det bor i snitt ca 1 500 personer i ett postnummer men spridningen är stor. Här anges hur många personer som bor i det aktuella postnumret så att man själv räkna ut om personens lön är hög, låg eller medel på postnumret. Bor det exempelvis 1 000 personer i ett postnummer och personen har placering 500 så har personen en medelhög lön i postnumret.

Gratis Löneranking baseras på summan av inkomst av tjänst och näringsverksamhet i den senast godkända deklarationen för alla privatpersoner i Sverige över 16 år som deklarerar på postnumret."

du har glömt att allt inkl ditt personnummer är offentligt i sverige?
Citera
2023-07-06, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
du har glömt att allt inkl ditt personnummer är offentligt i sverige?

Det här har redan tidigare prövats och är inte tillåtet enligt kreditupplysningslagens skyddsregler:

"Ratsit erbjuder tjänster där en persons lön rankas relativt andra personers lön, dock utan att explicit visa vilken lönen är. Men detta är inte tillåtet enligt Datainspektionen.

- Det går inte att undgå kreditupplysningslagens skyddsregler genom att lämna ut ekonomisk information om hur en enskild persons inkomst förhåller sig till andra personers inkomster i stället för i exakta tal. Lönerankning är kreditupplysningsverksamhet. Företagen måste därför följa kreditupplysningslagen, säger Hans Kärnlöf på Datainspektionen i ett pressmeddelande."
Citera
2023-07-06, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Lönerankning är väl enligt mig en helt irrelevant information.

Däremot tycker jag om att kunna kolla upp vad folk tjänar, är en flitig medlem på Ratsit med många lönekollar i ryggsäcken.

Kan ju säga att fler än vad du tror, ljuger eller försöker ge skenet av att ha bättre ekonomi än verkligheten.

Gott med ett knapp tryck bort, slipper man rota med skatteverket.

Varför känner du att du måste veta vad folk tjänar?
Citera
2023-07-06, 06:10
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Den svenska offentlighetsprincipen är stenåldersrätt. Klart som fan att inkomster ska vara sekretessbelagt hos Skatteverket. Sinnesjukt.

Håller med men i vårt land är allt öppet för att vem som helst ska kunna få veta allt om just dig.
Med några knapptryck så kan man söka upp enormt mycket information om en person genom offentlighetsprincipen och jag förstår inte riktigt varför vi ska ha det så. Jag har inga problem om polisen, försäkringskassan och andra statliga bolag kan komma åt informationen men varför privatpersoner som kan kolla upp privatpersoner.
Citera
2023-07-06, 07:19
Medlem
HaveFuns avatar
Myntets baksida av 'full transparens'.

Frågan är, hur långt kan man ta det? Vad mer går att luska fram om en persons liv? Vart går gränsen?
Citera
2023-07-06, 08:02
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Gratis? Var ser du det? Kostar 39 kr fick jag till svar när jag nyss kollade?

EDIT: Jaha, man ser inte inkomsten bara vilket nummer i rankingen en person har på det postnumret....

Ser du det på samma sida som ber en betala 39kr?

Folk har inget att oroa sig för, värdelös hemsida att navigera på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in