2023-07-05, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Du kan inte se andras ranking utan endast din egen.

Jag kollade precis och du kan se allas ranking.
Citera
2023-07-05, 15:32
Medlem
Vintergrisens avatar
Att kontrollera andras lön (eller snarare taxerade inkomst förmodar jag) skulle väl kunna komma väl till pass om man vill veta vad ens kollegor egentligen tjänar för att avgöra om man själv är under- eller överbetald i jämförelse?

Gratistjänsten visar väl för övrigt bara hur man ligger till jämfört med andra som bor i närheten, till skillnad från betaltjänsten där man kan söka på enskilda personer?
Citera
2023-07-05, 16:50
Medlem
Lönerankning är irrelevant. Den säger ingenting om individens förmögenhet. Och entreprenörer syns knappt ens på listan då de inte får någon lön. Och det är ju de förmögna som kriminella vill åt.
Citera
2023-07-05, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlssonss374
Lönerankning är irrelevant. Den säger ingenting om individens förmögenhet. Och entreprenörer syns knappt ens på listan då de inte får någon lön. Och det är ju de förmögna som kriminella vill åt.

Den är intressant för många då många inte har någon förmögenhet och lönen är det enda som räknas.

Det är ju hur lätt som helst nu att söka på sin gata och sedan kolla igenom person efter person och se vem som har en relativt bra lön och vilken som har en relativt låg lön.

Låter som det perfekta verktyget för nyfikna svenssons som vill veta hur de ligger till i "området" och hur grannarna ligger till.

"Titta! Där kommer han nummer 19!!! Ny bil har köpt också."
"Ja. Men vet du vad? Igår när jag var och handlade så såg jag nummer 4. Tror han håller på med något fuffens. Han ser oärlig ut."
Senast redigerad av poiuy1298 2023-07-05 kl. 17:03.
Citera
2023-07-05, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Jag kollade precis och du kan se allas ranking.

Hur gick du tillväga? Kan nämligen inte se det på hemsidan.
Citera
2023-07-05, 17:04
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Vill testa, men kommer bara till rutan där man uppmanas betala 39 kr.
Citera
2023-07-05, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
"Ja. Men vet du vad? Igår när jag var och handlade så såg jag nummer 4. Tror han håller på med något fuffens. Han ser oärlig ut."

Jag brukar inte använda emoticons, men här kommer den:

Citera
2023-07-05, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontareroger
Hur gick du tillväga? Kan nämligen inte se det på hemsidan.

Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Vill testa, men kommer bara till rutan där man uppmanas betala 39 kr.

Sök på valfri person på Ratsit. Bläddra förbi sektionen med personuppgifter så kommer två rutor, en för lön och en för kreditupplysning. Har du kommit till kartan har du bläddrat för långt.

I rutan för lön kan man klicka "se personens lön" och under det "se personens löneranking". Klickar man där så får man upp en ny sida där man kan klicka på "visa personens ranking".
Citera
2023-07-05, 18:57
Medlem
Den svenska offentlighetsprincipen är stenåldersrätt. Klart som fan att inkomster ska vara sekretessbelagt hos Skatteverket. Sinnesjukt.
Citera
2023-07-05, 19:02
Medlem
Det är väldigt fult av ratsit, man gjorde precis samma sak 2013, lanserade gratis löneranking men tvingades ta bort det då det bröt mot lagen.

https://computersweden.idg.se/2.2683...yter-mot-lagen

Ingenting har ändrats i lagen jämfört med 2013. De har redan fått besked, det här är olagligt. 2013 såväl som 2023.
Citera
2023-07-05, 19:09
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hifivo
Jag gillar inte tanken på att uppgifter om min lön finns kostnadsfritt, bara ett knapptryck bort. Då tjänar jag ändå inte dåligt, utan är medelinkomsttagare. För låginkomsttagare kan detta naturligtvis bli stigmatiserande.

Det är bara att gilla läget, de har utgivningsbevis dvs grundlagsskyddad rätt att publicera vad som helst.

Det här i kombination med söktjänster för bilar kommer bara leda till ökad brottslighet, inbrott, rån, kidnappning och mord.
Citera
2023-07-05, 19:12
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
[...]
Låter som det perfekta verktyget för nyfikna svenssons som vill veta hur de ligger till i "området" och hur grannarna ligger till.

Det är ju perfekt! Fan vad mina grannar ska få grubbla..
Ligger typ sist på mitt postnummers lista och har ändå en väldigt fin bil i carporten.
Nån såg dessutom polisen komma och hämta mig tidigare i våras så det ska bli sjukt roligt att höra alla rykten kärringarna i grannskapet ska sitta och ljuga ihop ska genast gå och poppa popcorn!

OnT så håller jag med om att det är sjukt hur mycket information man kan få fram om vem som helst, just lönen är dock nåt jag personligen anser vara helt oväsentligt. Kunde inte bry mig mindre om hur mycket andra människor tjänar.. svenska avundsjukan är vidrig. Men man behöver inte kunna sitta i Afrika och ta reda på vilken dörr i trapphuset någon i Sverige bor. Just rankingen som den här tråden handlar om säger ju inte så mycket ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in