2023-07-06, 11:42
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Det enda intressanta med tjänsten är att se skillnaden mellan par.
Den ena kanske nolltaxerar och ligger i botten, frun kanske tjänar mer än mannen osv.

Annars så verkar majoriteten av mina bekanta ligga runt nummer 250 av 1000 i deras postnummer vilket kanske är var man hamnar med medianlön?
Citera
2023-07-06, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Det är ju perfekt för de som vill hitta lämpliga rånoffer och dylikt.

Exakt, känns som att det är fel att det här ligger helt öppet.
Citera
2023-07-06, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hifivo
Jag gillar inte tanken på att uppgifter om min lön finns kostnadsfritt, bara ett knapptryck bort. Då tjänar jag ändå inte dåligt, utan är medelinkomsttagare. För låginkomsttagare kan detta naturligtvis bli stigmatiserande.

Här tänkte jag att vi kunde diskutera denna nya funktion.

Om gratis löneranking:
"Gratis Löneranking är detsamma som löneligan i ett postnummer. Exempelvis om en person har placering 25 så har den personen den 25:e högsta lönen i postnumret. Den som har placering 1 har högst lön i postnumret.

Det bor i snitt ca 1 500 personer i ett postnummer men spridningen är stor. Här anges hur många personer som bor i det aktuella postnumret så att man själv räkna ut om personens lön är hög, låg eller medel på postnumret. Bor det exempelvis 1 000 personer i ett postnummer och personen har placering 500 så har personen en medelhög lön i postnumret.

Gratis Löneranking baseras på summan av inkomst av tjänst och näringsverksamhet i den senast godkända deklarationen för alla privatpersoner i Sverige över 16 år som deklarerar på postnumret."
Ser att jag ligger på plats 98 av 1500 folkbokförda på mitt postnummer och på plats 26 av 1500 folkbokförda i min åldersgrupp. Vem bryr sig egentligen, det är bara en siffra
Citera
2023-07-06, 16:34
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Den ena kanske nolltaxerar och ligger i botten, frun kanske tjänar mer än mannen osv.

Annars så verkar majoriteten av mina bekanta ligga runt nummer 250 av 1000 i deras postnummer vilket kanske är var man hamnar med medianlön?

Nja. Median bör ju inte ligga på topp 25% tänker jag. Men sen beror det ju på vad de räknar in osv.
Citera
2023-07-06, 17:27
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Nja. Median bör ju inte ligga på topp 25% tänker jag. Men sen beror det ju på vad de räknar in osv.
Nolltaxerare räknas inte in i medianlönen, folk som jobbar deltid får sin lön uppskriven till heltid i medianlönen. Inte heller bidragstagare räknas in.
Citera
2023-07-06, 17:28
Medlem
Var på sidan hittar ni detta? Jag googlade och hittade bara betaltjänster på ratsit för lönekoll.
Citera
2023-07-06, 17:43
Medlem
kaffekvarn22s avatar
Citat:

Håller med. Då finns det en jämförelse. Även att studera människor på samma gata och trappuppgång kan vara intressant.

Att däremot jämföra människors olika lönerankning som bor i olika postnummersområden är helt ointressant.
Citera
2023-07-06, 18:31
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Ratsits listor med löneranking är lite sunkiga faktiskt. Här de som har högst lön i Linköping. Perfekt för en rånare att läsa:
https://www.ratsit.se/personer/Link%...#toplistKommun

Det tog 5 år för USA att få ut Trumps deklaration, fast han var president. Kanske borde Sverige införa samma regelverk. Det är inte i allmänhetens intresse att se allas löner.
Citera
2023-07-06, 20:08
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenyTilYouDie
Var på sidan hittar ni detta? Jag googlade och hittade bara betaltjänster på ratsit för lönekoll.
Du skall bara skriva in ort och postnummer i sökfältet - inte namn.....men man får bara en försmak och ombedes att logga in för att se mer. Sajten lockar en att till slut köpa deras premiumtjänst. Verkar som intresset för folks löner har dalat

Äh...hittade heller inte - folk räknades enbart upp i ålder (högst först) Kanske funkar om man loggar in.....
Citera
2023-07-06, 22:33
Medlem
Citat:

Har man medianlön bör man per definition hamna på plats 500 av 1000. Men eftersom detta är i ett specifikt område så blir det bara medianen för postnumret...
Citera
2023-07-07, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Kan säga att jag lyckades undvika en och annan ekonomisk fälla när jag var singel genom att hålla ett öga på tjejernas inkomst.

Vad du skäms över vet jag ej.
Men det är offentliga uppgifter så flytta om du har problem med det!
Gillar detta system, nu är det slutspelat på fejkers.

Det är helt sinnessjukt dåligt. De ger kriminella fria händer. Vi har inga rika i Sverige pga öppenheten bla annat. De skriver Sig direkt i annat land när miljonerna börjar rulla.

Du har inget att göra med min privat ekonomi, min tidigare brottslighet, mina fastigheter, mina bilar eller något som rör mig.
Citera
2023-07-10, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Du förtjänar en käftsmäll. Vem fan är så liten människa att man bryr sig om vad andra tjänar.
Hela systemet är åt helvete. Alla register borde bort. Min bil, min lön, mitt nummer och mina fastigheter ska du skita fullständigt i din jävla kommunistfitta. Diktatur är vad det är med alla dessa system som borde tas bort omgående.
kommunistfitta vet jag inte... snarare liberalfitta. att man låter företag som mrkoll, ratsit tjäna pengar på att sprida privat information är frihet där staten inte lägger sig i reglerar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in