2023-07-02, 21:55
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Fast det har väl redan sagts tre-fyra gånger att robotyne är under ukrainsk kontroll?

Inte under Ukrainsk kontroll, det är hårda strider i närheten eller rentav inne i byn men när Ukraina tar den (byn) så försvinner en stor del av ryssens försvarslinje.
Citera
2023-07-02, 21:56
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Ja, det låter mer sannolikt. Men är inte redan Lukashenka redan en marionettdocka till Putin? Tror mer på ev. front från Belarus eller varför inte verka "utbildare" för belarusiska soldater?

Ett världskrig kommer givetvis inte innebära bomber över hela världen (som afrika etc. Latinamerika vet jag ej) men jag tror EU, USA och samtliga NATO-allierade, Asien, Australien skulle stryka med.
Kina skulle kliva in. Indien skulle passa på och trycka till Pakistan etc. Men hela världen skulle bli lidande på grund av "Nukleär vinter" tror jag (tror jag alltså)
Putte är rysk, förr eller senare är de kanske inte vänner längre och behovet saknas. Förövrigt ska man inte lita på någon av dessa spelare...
Citera
2023-07-02, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Hur då? Menar du att ryssland som inte ens reder ut lillebror Ukraina ska lyckas med det?

Eller vänta nu, kan det vara ett hot om kärnkraftsbomb igen? Den har vi ju inte hört innan.

Eller finns det någon ny röd linje nu?
Jag vet inget om detta, jag är bara orolig över nukleär smällare över mitt land (eller över något land över huvud taget). Om ryssen blir trängd så kommer de nog "bomba på" tror jag och då måste USA svara. Det finns så många idioter till politiker och makthavare i världen.

Jag hoppas kriget tar slut snarast möjligt, skiter som sagt vem som, får vilken landbit, bara det tar slut.
Citera
2023-07-02, 22:00
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vilka av dessa 3 försvarslinjer är den mytiska huvudförsvarslinjen? Det verkar finnas hur många som helst men ingen är den "riktiga" försvarslinjen.

Haha, fråga Ken Dryden, tror att h*n är den ende som har koll, den linje som nämns i tweeten antar jag är den första linjen som troligen har varit hårt minerad framför, därav att det tagit så pass lång tid att komma in till byn.
Citera
2023-07-02, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Haha, fråga Ken Dryden, tror att h*n är den ende som har koll, den linje som nämns i tweeten antar jag är den första linjen som troligen har varit hårt minerad framför, därav att det tagit så pass lång tid att komma in till byn.
Kan vara värt att komma ihåg att det är samma soldater som ska försvara den första, andra och tredje försvarslinjen. Det finns inte några reserver som sitter och väntar vid den andra linjen, de är redan insatta för att stödja första linjen.

Att det finns flera linjer är mer eller mindre en kuliss, när det är slut på försvarare så är det slut.
Citera
2023-07-02, 22:04
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Odessa är ryskt, och med Guds hjälp så återgår staden till dess rättmätiga ägare. Vi får helt enkelt se framöver, men jag utesluter inte att det blir du som hamnar på Säters låsta avdelning.

Nej. Odessa är ukrainskt. Det är i stort sett hela världen överens om.

Några grova kriminella gängledare i skurkstater har kanske en annan mening. Men det är inget att bry sig om.

Citat:
Allt öster om Dniepr och hela Svarta havskusten är ryskt, samt givetvis Krim. Detta är Rysslands områden.

Nej. Det är ukrainska områden. Världen har erkänt Ukrainas nuvarande gränser. Så det finns ju inget att diskutera här.

Majoriteten av befolkningen i dessa områden är dessutom etniska ukrainare. Med undantag av Krim.

Citat:
Men jag hoppas och tror på att Ryssland ska segra, precis som jag hoppas på att sanningen och skönheten till slut segrar.

Den första halvan av din mening står i motsatsförhållande till den andra halvan.

Ryssland står för mytomani/lögner och för fulhet/vidrighet/dysfunktionalitet. Ryssland är dessutom det mest korrupta landet i Europa.

Ryssland är också en historisk fiende till Sverige och Europa - och har varit det i århundraden.
Senast redigerad av -Info- 2023-07-02 kl. 22:40.
Citera
2023-07-02, 22:10
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Jag hoppas kriget tar slut snarast möjligt, skiter som sagt vem som, får vilken landbit, bara det tar slut.
Orcherna startade kriget, det är de som fortsätter kriga inne på annat lands territorium och de kan avsluta det precis när som helst; alltihop är slut imorgon om de bara tar sina lortiga mobiks och skickar dem tillbaks till Burjatien eller vilken annan U-landsavkrok de nu kommer ifrån.

Men fram tills att de gör det kommer de fortsätta skjutas ihjäl: Хороший русский - мертвый русский.

• Russia Today declared that Russian special military operation was "aimed only at saving Russian lives".
Russia's losses - 02.07.2023

• wounded ~688.980
  • killed ~229.660 (+790)
Så vill du få slut på kriget är det inte Flashback du ska shitposta på; gör det på Telegram istället så de dina kan läsa det.
Citera
2023-07-02, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Inte under Ukrainsk kontroll, det är hårda strider i närheten eller rentav inne i byn men när Ukraina tar den (byn) så försvinner en stor del av ryssens försvarslinje.

Är det inte i tokmak försvarslinjen går?
Citera
2023-07-02, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Twittertråd om Rysslands havererade krigssjukvård. De kan oftast bara amputera. Med tanke på detta tror jag ryssarnas antal döda är högre än det Ukraina rapporterar. För så många skadade dör.
https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1675573233116954625

Det blir en havererad vanlig sjukvård också när alla läkare flytt landet. Jag tror grannländerna de flyr till tackar och tar emot.
Citera
2023-07-02, 22:27
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Sorry men att länka västerländsk media som källa styrker ingenting i denna konflikt.
Är det bara Kremls pressmeddelanden som duger som fakta åt dig? 😂😂😂
Citera
2023-07-02, 22:27
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Sorry men att länka västerländsk media som källa styrker ingenting i denna konflikt.
Håller med. Många rysstroll här länkar till västmedia när det är negativa nyheter ur ukrainsk synvinkel där. Men jag utgår från att du kommer att säga till dem att det är bara lögner de länkar?

Ha ha! Skojade bara. Det kommer du förstås aldrig att göra.
Citera
2023-07-02, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Är det inte i tokmak försvarslinjen går?
Ryssarna försöker stoppa Ukraina innan de kan nå Tokmak och järnvägen där med artilleri. Så de måste hålla linjen ungefär vid Robotyne.

Tyvärr tror jag inte att en förlust av järnvägen i Tokmak är riktigt så avgörande som vissa verkar tro men det skulle definitivt göra försvaret av Kherson/Krim mycket svårare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in