2023-07-02, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Normala krigsmakter försöker undvika civila offer och gör konstant avvägningar om en attack kan motiveras eller inte. Den du hyllar gör det inte. Lösningen är att visa Ryssland att deras agerande hör hemma på stenåldern och inte längre accepteras, lösningen för att hantera deras följare är att utvisa dom.

Att belöna Ryssland för sin aggression är inte en lösning.

"Normala" krigsmakter? Som vilka?
Citera
2023-07-02, 21:40
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det kommer man inte att lyckas med, ännu mindre nu när det visar finnas "syfilis-jude-HBQT" smitta i de egna leden med kuppen förra helgen.., Surovkin bakom lås och bom.., och många kommer det visa sig att är "nersmittade" ?

Sedan skall du nog fundera på en sak till : Hur kom det sig att Putins närmaste vänner, de han litar på allra mest..FSB..inte lyckades få en minsta ledtråd om att ett kuppförsök var på gång..

Svaret är ju en enkelt : "Smittan" har även nått dit !

Nu spekulerar du bara. Varken du eller jag har en susning om vad timade förra veckan med "kuppförsöket". Håll dig ifrån SVT, BBC och Washington Post ett par dagar - det gör dig gott!
Citera
2023-07-02, 21:41
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Blir svårt nu när makarov och Moskva ligger på havetsbotten.

Jo, men stora och viktiga ting är sällan lättköpta.
Citera
2023-07-02, 21:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Twittertråd om Rysslands havererade krigssjukvård. De kan oftast bara amputera. Med tanke på detta tror jag ryssarnas antal döda är högre än det Ukraina rapporterar. För så många skadade dör.
https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1675573233116954625
Citera
2023-07-02, 21:47
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Normala krigsmakter försöker undvika civila offer och gör konstant avvägningar om en attack kan motiveras eller inte. Den du hyllar gör det inte. Lösningen är att visa Ryssland att deras agerande hör hemma på stenåldern och inte längre accepteras, lösningen för att hantera deras följare är att utvisa dom.

Att belöna Ryssland för sin aggression är inte en lösning.

Nja säg ett krig där man inte avsiktligen valt att nyttja de civilas offer för att knäcka moralen? Vilket inte förlåtet ryssen naturligtvis.
Citera
Medlem
Reimers avatar
Fler goda nyheter.

Citat:
Ukrainian forces have made a significant advance towards the town of Robotyne capturing a key defensive trench line and advancing beyond it heavy fighting continues into the night.
Russian forces have retreated to their two other main defensive lines just north of the town.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1675586531023626242
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Det låter verkligen som en infantil spekulation.
Wagner befinner sig i Belarus, mer av följande var för sig tre skäl:
Skapa en front ifrån norr.
Hjälpa locoshenka med interna stridigheter.
Säkra Belarus åt putte.
Ja, det låter mer sannolikt. Men är inte redan Lukashenka redan en marionettdocka till Putin? Tror mer på ev. front från Belarus eller varför inte verka "utbildare" för belarusiska soldater?

Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Även om Europeiska länder och USA går in i kriget på Ukrainas sida, så förstår jag inte hur detta skulle kunna konstituera ett "världskrig"?

Ett europeiskt storkrig skulle det givetvis vara, men om inte länder i Afrika, Asien, Sydamerika, etc, skulle vara involverade som krigförande kontrahenter så är ju inte kriget "globalt" på något sätt.
Ett världskrig kommer givetvis inte innebära bomber över hela världen (som afrika etc. Latinamerika vet jag ej) men jag tror EU, USA och samtliga NATO-allierade, Asien, Australien skulle stryka med.
Kina skulle kliva in. Indien skulle passa på och trycka till Pakistan etc. Men hela världen skulle bli lidande på grund av "Nukleär vinter" tror jag (tror jag alltså)
Citera
2023-07-02, 21:48
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Nu spekulerar du bara. Varken du eller jag har en susning om vad timade förra veckan med "kuppförsöket". Håll dig ifrån SVT, BBC och Washington Post ett par dagar - det gör dig gott!

Yeah right..

Vi säger väl att Surovkin är på inspektion i Sibirien, och ber snubbarna att damma av alla "supertanks", för snart är det dags..

Och sedan angående FSB.., det är den enda logiska förklaringen. Inte en enda tillstymmelse utav indikation, trots att Prigozin har i månader ylat officiellt i etern.., om sitt missnöje.., jo-jo..

..det fanns kunskap..
Citera
2023-07-02, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Fler goda nyheter.

Fast det har väl redan sagts tre-fyra gånger att robotyne är under ukrainsk kontroll?
Citera
2023-07-02, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx

Men jag hoppas och tror på att Ryssland ska segra, precis som jag hoppas på att sanningen och skönheten till slut segrar.
Sanning och skönhet är knappast en god beskrivning på Ryssland. -Veckans bästa kommentar.
Citera
2023-07-02, 21:52
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Fler goda nyheter.

Vilka av dessa 3 försvarslinjer är den mytiska huvudförsvarslinjen? Det verkar finnas hur många som helst men ingen är den "riktiga" försvarslinjen.
Citera
2023-07-02, 21:52
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Ja, det låter mer sannolikt. Men är inte redan Lukashenka redan en marionettdocka till Putin? Tror mer på ev. front från Belarus eller varför inte verka "utbildare" för belarusiska soldater?

Ett världskrig kommer givetvis inte innebära bomber över hela världen (som afrika etc. Latinamerika vet jag ej) men jag tror EU, USA och samtliga NATO-allierade, Asien, Australien skulle stryka med.
Kina skulle kliva in. Indien skulle passa på och trycka till Pakistan etc. Men hela världen skulle bli lidande på grund av "Nukleär vinter" tror jag (tror jag alltså)

Hur då? Menar du att ryssland som inte ens reder ut lillebror Ukraina ska lyckas med det?

Eller vänta nu, kan det vara ett hot om kärnkraftsbomb igen? Den har vi ju inte hört innan.

Eller finns det någon ny röd linje nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in