2023-07-02, 07:01
Medlem
Det går bra för lyxsegmentet i blöta Göteborg ser jag:
https://www.gp.se/ekonomi/krisdraget-rea-p%C3%A5-lyxbost%C3%A4der-i-g%C3%B6teborg-1.103723096

Senast redigerad av Matipa 2023-07-02 kl. 07:03.
Citera
2023-07-02, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Alltså. "Underhålla andra lägenheter i föreningen". Lägenheterna hyrs säkert ut allihop. Avgiften betalar du ju för underhållet av hela fastigheten/fastigheterna totalt sett. Har föreningar hög belåningsgrad men inte tar betalt säger det ju sig självt - belåningsgraden sjunker inte.

Vilken storlek på lån per kvadratmeter anses förresten "bra"? Rent allmänt.

Om "alla" lägenheter hyrs ut är det en oäkta bostadsrättsförening.
Citera
2023-07-02, 07:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Om "alla" lägenheter hyrs ut är det en oäkta bostadsrättsförening.

Va? Nej. Det är inte definitionen.

För att bli klassad som en oäkta bostadsrättsförening av skatteverket kan man förenklat säga att mer än 40% av intäkterna ska komma från t.ex. hyreslägenheter, hyreslokaler eller månadsavgifter från juridiska personer som äger bostadsrätter i föreningen.

https://www.maklarhuset.se/hemmaliv/akta-och-oakta-bostadsrattsforeningar
Citera
2023-07-02, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Hahahahaha. Här har vi en som har full koll på hur bostadsrättsföreningar minsann funkar.

Ja, tänka sig. Man kan ju nästan tro, att alla i föreningen, betalar månadsavgifter till föreningen, som sedan spenderas när föreningen t.ex renoverar badrummen i allas lägenheter, när det görs stambyte?

Redigt snille vi har här.

"Avgiften för en genomsnittlig bostadsrätt på 68 kvm är 4 082 kronor per månad. Mellan 2019 och 2022 ökade månadsavgifterna med 1,3 procent per år, från 640 kronor per kvm 2019 till 664 kronor per kvm 2022. En genomsnittlig bostadsrättsförening har cirka 75 procent av bundna lån och 25 procent har rörliga."

- Sök : "Genomsnitt månadsavgift på Google"

Du kan ju förfan inte ha bott i bostadsrätt nån gång tidigare, så jävla pantade inlägg som du gör? Eller ja. Just det. Låt mig gissa: Just din BRF hade överskott på 19 miljoner, och ni fick pengar för att bo där varje månad?

En avgift på runt 4.000 kronor för en 2 ROK i en förening med mycket underhåll/renoveringar som gjorts dom senaste tiden, och som knappt har några lån, är så betongstadigt en förening bara kan stå år 2023.

Fattar du inte det, är det ju bara att gratulera. Då tar du nog priset, som trådens största kötthuvud.

Du missförstår mig. Jag menade att styrelsen i din förening förmodligen svindlar medlemmarna om ni betalar 4-5000kr i avgift.

Då får vi gratulera dig till din gamla stabila bostadsrätt på 60m2 med avgift på 4-5tusen.
Senast redigerad av Matipa 2023-07-02 kl. 07:22.
Citera
2023-07-02, 07:21
Medlem
Citat:
Va? Nej. Det är inte definitionen.

För att bli klassad som en oäkta bostadsrättsförening av skatteverket kan man förenklat säga att mer än 40% av intäkterna ska komma från t.ex. hyreslägenheter, hyreslokaler eller månadsavgifter från juridiska personer som äger bostadsrätter i föreningen.

https://www.maklarhuset.se/hemmaliv/akta-och-oakta-bostadsrattsforeningar

Vi kanske inte förstår varandra. Du sa att alla lägenheter hyrs ut i en bostadsrättsförening? Det en oäkta bostadsrättsförening om 100% av lägenheterna är hyreslägenheter (dvs hyrs ut)?
Citera
2023-07-02, 08:17
Bannlyst
Citat:
Vi kanske inte förstår varandra. Du sa att alla lägenheter hyrs ut i en bostadsrättsförening?

Ja. Det brukar liksom vara så.

Sedan börjar du svamla om vad som är en oäkta förening och du definierar oäkta förening felaktigt.
Citera
2023-07-02, 10:02
Medlem
Citat:
Det går bra för lyxsegmentet i blöta Göteborg ser jag:
https://www.gp.se/ekonomi/krisdraget-rea-p%C3%A5-lyxbost%C3%A4der-i-g%C3%B6teborg-1.103723096

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-lorensbergs-villastad-goteborgs-kommun-lennart-torstenssonsgatan-9-18713329

Mm, det var ju billigt. Passa på nu innan rean är slut.
Citera
2023-07-02, 10:37
Medlem
Jag tittar på nybyggda lägenheter, var är elementen? Jag kanske är gammaldags, men hur är uppvärmningen? Golvvärme? Ventil? Om jag vill ha varmt? Låt oss säga, 24° kan jag det? Eller ska jag köpa el- element?
Citera
2023-07-02, 11:13
Medlem
Citat:
Ja. Det brukar liksom vara så.

Sedan börjar du svamla om vad som är en oäkta förening och du definierar oäkta förening felaktigt.

Om du köper en bostadsrätt så hyr du inte lägenheten från föreningen.
Citera
2023-07-02, 11:17
Bannlyst
Citat:
Om du köper en bostadsrätt så hyr du inte lägenheten från föreningen.

För all del.
Citera
2023-07-02, 11:20
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
En till som blev triggad 😀, svettigt med normalränta på 5,5-6% som vi snart har?
Har inga lån. Däremot är jag för att köpa Lgh. Sålde dock 2018 efter att ha ägt sen myndig ungefär. Normalränta på 5-6 ser jag dock som ganska sunt. Och väntar på att slå till om nått år igen.
Citera
2023-07-02, 13:09
Medlem
https://www.fastighetsnytt.se/fastighetsmarknad/bostader/ny-analys-bostadsrattsforeningar-maste-hoja-avgifter-45-procent/

Ny analys: bostadsrättsföreningar måste höja avgifter 45 procent

Ungefär som tänkt. Förvaltaren NABO har gått igenom över 2000 st årsredovisningar för 2022 och ser skräcksiffror. Föreningarna slutar spara/amortera. De minskar underhållsavsättningar. Allt för att buffra högre räntekostnader. Deficit som uppbyggts är miljonbelopp för BRFer. Som sen får läggas på framtiden och leda till sjuka avgiftshöjningar av framtida styrelser. Det här är kortsiktigt tänkt, de hoppas i hela kroppen, med alla känslor de har, att räntan ska mog 1% igen. Kommer aldrig ske.

Så tar man en förening från 2008 med 6k lån per kvm och äganderätt på sin mark så är säkert väntad avgiftshöjning 20% eller så. Tittar man däremot på de nyare föreningarna med 15-20k skuld per kvm måste avgiften säkert upp 80% eller mer, kanske 100%. Där ingår tex BRF Gladan på Kungsholmen som har sjuka 20k i belåning och nästan alla lån löpt ut kommande månader.

Så vi kommer se i snitt hopp från 5000 till 7500 kr för en fyra, i avgift. De mer belånade föreningarna med tomträtt hoppar nog från 5000 till över 10000kr i avgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in