Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-01, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
4000-5000 är ungefär vad en vanlig hyresreglerad 2:a i Stockholm kostar.

Och du slipper betala en halv miljon för att hyra den också.
Citera
2023-07-01, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Ah just det så var det ja
Ja precis, luffa vidare du. Snart har vi normalräntor ju 😀
Citera
2023-07-01, 20:14
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Varför slutade dina uppdateringar helt när priserna vände upp? Var det inte kul längre?

De sjönk i april, såg väl ut som det skulle säcka ihop då? Orkade ändå inte sitta och uppdatera, har annat att göra. Tråden håller extremt låg nivå så det är rätt ointressant faktiskt.
Citera
2023-07-01, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Det är en misskött förening om man betalar 4-5tusen för en 2a på 60m2.

Varför skulle någon vilja köpa en bostadsrätt för att betala ockeravgifter för att underhålla andra lägenheter i föreningen? I 15 år dessutom. Totalt vansinnigt. Medlemmarna kanske betalar styrelsens privata badrumsrnoveringar?

Föreningar som har hög belåningsgrad har längre avgift än 4-5tusen för 60m2.

Alltså. "Underhålla andra lägenheter i föreningen". Lägenheterna hyrs säkert ut allihop. Avgiften betalar du ju för underhållet av hela fastigheten/fastigheterna totalt sett. Har föreningar hög belåningsgrad men inte tar betalt säger det ju sig självt - belåningsgraden sjunker inte.

Vilken storlek på lån per kvadratmeter anses förresten "bra"? Rent allmänt.
Citera
2023-07-01, 20:52
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Har det inte låtit så, var 3:e månad i 30 års tid snart?

Du sitter i din knarkarkvart i Rövhult och vevar mot dessa väderkvarnar... suck...

Förra året säckade priserna ihop rätt rejält, samma sak 2017 och även 2007 var det kärvt. Men i Rövhult märks väl inte sånt. Mycket idiotinlägg från dig i den här tråden, möjligtvis har det haft en positiv påverkan på att liksom-efterbliven och fladders skriver lite mindre då inte ens de vill känna att de är på samma sida som en så pass korkad trådsmurf.
Citera
2023-07-01, 21:01
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Förra året, 2022 - Var det pristopp. Du verkar ju hänga med i svängarna.

Röks det lite heroin i adelsettan i Rosengård kanske?

Stockholm innerstad hade ATH med 120k/kvm (HM) / 115k/kvm (MS) i Q1 2022.

Hur det såg ut i Rövhult vet jag inte och det är säkert helt ointressant för alla andra också.
Citera
2023-07-01, 21:16
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ja, det blir nog bra det.

Ta det lugnt med kanylerna nu ikväll, blir det gårdsfest i hyressunket kanske? Mohammed, Abooow och DViking dansar socdansen i adidasbyxorna på taket av hyresghettot?

Vore ju hemskt tråkigt om någon av er trillar ner.

Hade du verkligen missat att priserna pös ihop -15% i Stockholm city förra året?

Vi festar inte på samma vis som du och dina polare gör ute i Rövhult. Soc-fallen dumpas i hålor som den du bor i, billigt att köpa upp en BR för ett par 100ks och stoppa avfallet i.
Citera
2023-07-01, 21:35
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Nej, det gör ni garanterat inte

Ta det lugnt nu på taket med kanylerna och tjacket Pundi-Pundi, annars står det kanske en ledig etta med kokvrå i betongghettot imorgon för nästa hyresluffare? Skriv ett testamente! Dina 14 barn vill säkert dela broderligt på innehållet i Coopkassen med tillhörigheter du lämnar efter dig från din tid här i jordelivet.

Tog tydligen hårt att man snackade om att du bor i en pundarkvart i obygden. Projiceringen började direkt

Det vi vet om dig är att du bor ute på vischan i en lägenhet som många kan köpa cash. Du tog dock bolån och sitter nu och har ångest över att räntorna börjar bli kostsamma samtidigt som de 500k i vinst som du trodde att du hade på banken gått upp i rök. Det blev ingen språngbräda med bostadskarriär in i Stockholm som mecklaren lovade och nu sitter du fast i Rövhult resten av ditt liv. Förstår att sprutan lockar då
Citera
2023-07-01, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är inte vad jag ser när jag tittar nu:

Ikano bank effektiv ränta på privatlån som amorteras bort på 12 år: 6,33 - 18,50 %

Swedbank effektiv ränta på privatlån som amorteras bort på 12 år: 7,52 - 18,88 %

Nog är det klart högre än bolån.

Att panten skulle vara värdelös motsägs dagligen av köpeskillingarna. Den som drar en sådan slutsats har ingen som helst verklighetskontakt.
Oklart vad för känslor du yrar om, fakta säger
https://www.privataaffarer.se/placeringar/rantor/trendbrottet-ranteskillnaden-mellan-bolan-och-privatlan-suddas-ut/

Panten är alltså värdelös på den svenska Seketas marknaden vad gäller bostäder som pant. Marknaden har sitt om valutan p g a för låg förd ränta så har mina CHF ökar med drygt 11,3%. Och din son har loosat 15% köpkraft på eget kapital.
Citera
2023-07-01, 21:56
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Pundi-Pundi har redan börjat bli hög märker jag? Bra åka i skiten ikväll?

Ja, fan! Lån på nästan 10 miljoner, lägenheten är värd runt 3 kronor imorgon som det ser ut nu, och jag som måste/vill sälja just nu!. Och DET ENDA jag någonsin velat, är ju att bo i Stockholm, bland fikusar, babbar, sprängdåd och skottlossningar var tredje timme! HUR SKA JAG ÖVERLEVA NU???

Nu börjar förmodligen glädjedansen på taket i hyresghettot? Hörs vi inte imorgon, vet jag ju vad som hänt.

Vet inte vad det är med dig, men på en vecka har du skrivit över 100 inlägg i denna tråd om bostadsmarknaden. Något måste det vara som stör dig? Mest verkar du fäkta med halmgubbar precis som nu. Om du nu är nöjd med allt i Rövhult så kan du väl sluta skräpa ner i tråden (även om ditt inspel verkar haft en dämpande effekt på trådapan och fladders vilket ju är positivt).
Citera
2023-07-01, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Inte alls, bara tre fastigheter. Två HR-fastigheter och en i egen regi. Visst gjorde jag lite pengar när jag gick 2012 i BTC. Men de togs ut förra året, så att säga. Hoppas SV fick sina pengar 🙃. Inget man skriver om på internet, är liksom inte 8 siffror. Lika många siffror som jag minns på Pi, så lite oklart 😂
Skönt att ha dig i tråden Niklas. Vet inte vad den skulle varit utan alla dina komparativa studier avseende Danmark. Uppfriskande att se det i en tråd om Sveriges bostadsmarknad. Önskar att det fanns fler av er; varför inte få in lite finländska eller norska studier också? Eller kanske nån från Kambodja??

Och avseende dina tre fastigheter så tycker ag inte att det är rättvist för tråden att du tar upp mammas pannrum och garage samt ditt sovrum som tre "fastigheter". Men nu fattar jag bättre varför du band ditt el-avtal till 5 kr/kwh. Eller jag menar att du bad mamma binda sitt el-pris. Inte konstigt att du är bitter med facit i hand ...
Citera
2023-07-01, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Och du slipper betala en halv miljon för att hyra den också.

Det fanns aldrig en "alternativ" halv miljon som hip-hoparen hade att investera. Den halv-millen har Dovas just nu.

Men du får gärna visa hur det finns en marknad för subventionerade hyresrätter. Jag har kikat men hittar fan inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in