2023-06-30, 14:43
Medlem
SocialtKontrakts avatar
https://omni.se/a/5Be1oz

Fascinerande.

Citat:
I Danske Banks senaste boprisindikator syns en prisuppgång med 0,6 procent för bostadsrätter i Stockholm i juni jämfört med maj, enligt säsongsrensad statistik. Banken konstaterar att marknaden fortsätter ”trotsa tyngdlagen” med stigande priser sedan januari. Bostadsrätter på 30–40 kvadratmeter bidrog mest till uppgången i juni.
Citera
2023-06-30, 14:45
Medlem
liksom-fbs avatar
https://omniekonomi.se/byggchef-varnar-blodbad-vantas-i-byggbranschen/a/wAk1l1
Byggchef varnar: ”Blodbad” väntas i byggbranschen

Stämningen var dyster när branschproffs diskuterade läget i byggbranschen
...
Lennart Weiss, kommersiell direktör vid Veidekke, varnade för en ”brutal” konkursvåg framöver.

– Det blir ett blodbad bland mindre bostadsutvecklare, konsultbolag, arkitektbyråer och byggteknikbolag, sa han.

Swedbanks chefsekonom Mattias Persson sa att nyproduktionen i stort sett har upphört

Ja, så blir det när betalviljan hos köpare inte når upp till produktionskostnaden.

Och uteblivet byggande lär bara leda till stigande priser på befintliga bostäder. Tills den dagen då man kommer ikapp produktionskostnaden. Men den senare rör sig uppåt hela tiden. Så det kan ju ta ett tag. (Jag tror inte vi skall räkna med att byggfacken är måttliga med att skruva upp lönerna bara för att arbetslösheten är hög).
Citera
2023-06-30, 14:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://omniekonomi.se/byggchef-varnar-blodbad-vantas-i-byggbranschen/a/wAk1l1
Byggchef varnar: ”Blodbad” väntas i byggbranschen

Stämningen var dyster när branschproffs diskuterade läget i byggbranschen
...
Lennart Weiss, kommersiell direktör vid Veidekke, varnade för en ”brutal” konkursvåg framöver.

– Det blir ett blodbad bland mindre bostadsutvecklare, konsultbolag, arkitektbyråer och byggteknikbolag, sa han.

Swedbanks chefsekonom Mattias Persson sa att nyproduktionen i stort sett har upphört

Ja, så blir det när betalviljan hos köpare inte når upp till produktionskostnaden.

Och uteblivet byggande lär bara leda till stigande priser på befintliga bostäder. Tills den dagen då man kommer ikapp produktionskostnaden. Men den senare rör sig uppåt hela tiden. Så det kan ju ta ett tag. (Jag tror inte vi skall räkna med att byggfacken är måttliga med att skruva upp lönerna bara för att arbetslösheten är hög).

Och hyrestorskarna kan ju sitta lugnt. Dom är ju immuna mot räntehöjningar och ökade omkostnader hos fastighetsägarna! WINNERS!

Det är ju dessutom skitenkelt att få ett förstahandskontrakt för en HR i ett eftertraktat område, det vet ju alla. Dit är det ju ingen kö. Så det är nog bara att vägra gå med på hyreshöjningarna, för fastighetsbolagen kommer ju aaaaaaldrig kunna ersätta en hyrestorsk, med en annan
Citera
2023-06-30, 15:59
Medlem
Swashbucklers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Typexempel: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-sorgenfri-malmo-kommun-ostra-farmvagen-19bb-20123215

Jag kollade på bostadsrätten och fick det till att skuldandelen i föreningen eller vad man nu kallar det var ca 2%, och att föreningen hade 67 miljoner kr i skulder, vilket borde betyda att 1,4 miljoner i skuld följer med bostadsrätten.
Har jag förstått det rätt eller missar jag något?

Kom det inte nya lagkrav på att man skulle se skuldsättning per m2 nu vid årsskiftet? Med risk för att det bara är jag som är blind så såg jag inget sånt.
Citera
2023-06-30, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
Ja, du kan i teorin säga upp din hyresrätt när du vill. Men var ska du bo istället? I större städer finns liksom inga hyresrätter med rimliga hyror att tillgå, vilket gör att den möjligheten inte existerar. Det finns en ”marknad” även för sådana bostäder. Eventuellt kan man lyckas få tag i en nyproduktions-hyresrätt, som är så pass dyr att den sätter bostadsrättsköp som det bättre alternativet.

Du är också immun mot eventuell värdeökning i din hyresrätt, inte bara förlusten.

Ångrar att jag inte köpte för 10 år sedan eller ännu tidigare. De som varit inne på marknaden har gjort investeringar för livet. För livskvalitet.

I teorin kan du sälja din lägenhet eller villa som täcker lånen du har till banken, förutsatt att någon är villig att betala det priset för just din bostad. Om ingen är villig att betala priset så har du alternativet att betala av ditt lån, som i många fall kan ta hela livet att betala av.

Jag håller inte med ditt antagande att nya hyresrätter (med hög hyra) är dyrare alternativ än bostadsrätter i dagens prisnivå, med dagens ränta. Den enda anledningen, rent ekonomiskt, att köpa en bostadsrätt idag är spekulation i att värdet på tillgången kommer gå upp.
Citera
2023-06-30, 16:15
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Jag håller inte med ditt antagande att nya hyresrätter (med hög hyra) är dyrare alternativ än bostadsrätter i dagens prisnivå, med dagens ränta. Den enda anledningen, rent ekonomiskt, att köpa en bostadsrätt idag är spekulation i att värdet på tillgången kommer gå upp.

Det är nästan som att ditt uttalande är väldigt beroende på om vi pratar om en etta på Söder för 3 mille eller en trea i Grums för 300 000.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2023-06-30 kl. 16:18.
Citera
2023-06-30, 16:53
Medlem
Citat:
https://omni.se/a/5Be1oz

Fascinerande.

Ja enligt bubbelbabblarna skulle Q1 bli ett blodbad. Sen maj. Sen Juni. Nu har halva året gått och priserna har stigit markant. Men blodbadet finns alltid ett par månader bort bara.

Börsen är upp ungefär exakt som Br i Sthlm. När börsen sviktade förra året såg vi en dipp. Som vanligt mao överskattas räntans effekt rejält.

Mellan 2000-2010 när räntan låg på samma nivåer som idag steg bostadspriserna för hela riket +153% över 10 år
Citera
2023-06-30, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Lät precis likadant i Januari också, även om räntan var lägre då. Nu har det gått hela 6 månader. Vart är alla fynden?

Ta gärna fram lite data/källor på hur många hushåll som är maxbelånade. Enligt dom källor/data/fakta jag hittat hitills på internet är det ca 4% av bostadsägarna i Sverige som har över 3 miljoner i lån. Dom som lånar mest, har också mest tillgångar/sparkapital enligt vad jag kunnat hitta.

Men kan du visa på annat, så länka gärna det till oss här

Handelsbanken 3 mån snittränta:
Dec -22: 3,13 %
Jan: 3,37 %
Feb: 3,72 %
Mar:3,85 %
Apr: 3,93 %
Maj:4,13 %

Snitträntan kommer fortsätta uppåt ända till jul. Då kommer snitträntan vara 5 % och räntekostnaderna vara 50 % högre jmf med januari.
Citera
2023-06-30, 17:01
Medlem
Citat:
Det är nästan som att ditt uttalande är väldigt beroende på om vi pratar om en etta på Söder för 3 mille eller en trea i Grums för 300 000.

Jag tycker det är upp till var och en att undersöka om värderingen i just det området ni undersöker är överprisat eller ej. Det är lite felaktigt påstående när flera i tråden använder Östermalm/stockholm som referenspunkt till hela bostadsmarknaden.
Citera
2023-06-30, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Handelsbanken 3 mån snittränta:
Dec -22: 3,13 %
Jan: 3,37 %
Feb: 3,72 %
Mar:3,85 %
Apr: 3,93 %
Maj:4,13 %

Snitträntan kommer fortsätta uppåt ända till jul. Då kommer snitträntan vara 5 % och räntekostnaderna vara 50 % högre jmf med januari.

Det väldigt många inte verkar förstå är att det finns en brytpunkt där vissa segment av marknaden inte längre klarar av att betala de dyra lånen de har. Det sker inte över en natt.

Jag väntar fortfarande på utfallet av lågkonjuturen vi är i. Jag tror att i många fall räcker det att hushåll förlorar en inkomst för att det ska knaka i väggarna och att det triggar till tvångsförsäljningar. Men vad vet jag, gissar och spekulerar som alla andra I tråden.
Citera
2023-06-30, 17:13
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Och hyrestorskarna kan ju sitta lugnt. Dom är ju immuna mot räntehöjningar och ökade omkostnader hos fastighetsägarna! WINNERS!

Det är ju dessutom skitenkelt att få ett förstahandskontrakt för en HR i ett eftertraktat område, det vet ju alla. Dit är det ju ingen kö. Så det är nog bara att vägra gå med på hyreshöjningarna, för fastighetsbolagen kommer ju aaaaaaldrig kunna ersätta en hyrestorsk, med en annan

4.1% lönehöjning i år och 3.8-4% höjd hyra, hyresgäster gick i snitt något plus

Snart 4% ränta på nischbanken, så med tiden tar det igen varu prishöjningarna också. Hög ränta kommer släpa efter, är ju inte så RB kommer sänka räntan om inflationen hamnar stabilt på 1.5-2% i början på 2024 och lång tid framöver.
Senast redigerad av slemhog 2023-06-30 kl. 17:18.
Citera
2023-06-30, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja enligt bubbelbabblarna skulle Q1 bli ett blodbad. Sen maj. Sen Juni. Nu har halva året gått och priserna har stigit markant. Men blodbadet finns alltid ett par månader bort bara.

Börsen är upp ungefär exakt som Br i Sthlm. När börsen sviktade förra året såg vi en dipp. Som vanligt mao överskattas räntans effekt rejält.

Mellan 2000-2010 när räntan låg på samma nivåer som idag steg bostadspriserna för hela riket +153% över 10 år

Och enligt bolånetorskarna skulle styrräntan vara nere på minusnivå igen under 2023. Det ser inte ut som den prognosen höll något vidare heller.

Hur många bolånetorskar tror du sitter och svettas månad in och ut i hopp att det snart ska vända? Jag förstår dom, för vilket alternativ har dom? Sälja med förlust och realisera en förlust på miljoner eller försöka ta sig igenom stormen med ökade kostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in