Citat:
Ursprungligen postat av
Undercover.Brother
Det där besvarar ju ändå inte mina frågor. Du sa ju själv att du skulle kunna tänka dig köpa ett boende, när priserna gått ner? Vad är då fördelen, jämfört med HR? Enligt många här i tråden, verkar ju hyresfastigheter immuna mot ökade kostnader från räntorna, medans i princip alla BRF oavsett belåningsgrad kommer få chockhöjda avgifter av någon anledning.
Om du har en BR, och en HR, med samma standard, och samma månadskostnader, vad är då anledningen till att köpa en BR, efter prisfall, om man inte tror på en framtida vinst vid försäljning?

Du måste förstå att det är en enorm skillnad på alla sätt och vis och köpa en bostad för säg 2M jämfört med 3,5M.
1) Potentiell vinst i framtiden
2) Lägre lån, mindre bundet kapital, lägre månadskostnad
För mig bör månadskostnaden för en BRF vara avsevärt mycket lägre jämfört med hyresrätt för att motivera ett köp givet alternativavkastningen, flexibiliteten och risken. Faller priserna ner till en nivå som som är attraktiv går jag åter gå in i marknaden. Helt vill man ju gå in med 15 % kontant, men har jag helt fel och priserna kraftigt går upp får jag väl lite motvilligt gå in med en högre insats (om jag då vill köpa)..
Sen får folk resonera och betala hur de vill, men jag är övertygad om att det på medellång sikt inte blir en god affär för de flesta - ffa på grund av föreningarnas lån.