2023-06-29, 13:36
  #5269
Medlem
grosemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det du skriver är bara ytterligare påståenden utan något som helst bevis. Du vet ingenting, men påstår en mängd ogrundade saker. Du skulle passa som skvallerkärring på ett kafferep.

Även du är välkommen att kontakta mig via PM om du vill ha ytterligare info om de uppgifter jag sitter på.
Citera
2023-06-29, 13:45
  #5270
Medlem
Sprickor upptäckta i samband med husrannsakan enligt Aftonbladet som tagit del av snutens inledande undersökningsprotokoll.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/P4X8eX/olyckan-pa-grona-lund-husrannsakan-i-jetlines-styrhytt
__________________
Senast redigerad av Vindskiva 2023-06-29 kl. 13:53.
Citera
2023-06-29, 13:46
  #5271
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det du skriver är bara ytterligare påståenden utan något som helst bevis. Du vet ingenting, men påstår en mängd ogrundade saker. Du skulle passa som skvallerkärring på ett kafferep.

Nej, jag har inte påstått något annat än att det är en fullt möjlig och rimlig uppgift.
Om den stämmer eller inte lär visa sig.
Citera
2023-06-29, 13:46
  #5272
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Vem har det juridiska ansvaret och kan åtalas för brott om det framkommer att de inte följer lagar och regler?
Kan Dekra vara skyldiga också, de påstås ju ha besiktigat utan anmärkning.
Citera
2023-06-29, 13:46
  #5273
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trebarnsmamma
Jag stod precis vid bänkarna under jetline och vilda musen efter att ha åkt Jetline precis. Hade ansiktet riktat mot jetline när jag hörde några stora smällar och ser hur hela banan gungar samtidigt som en ramlar ur i nedförsbacken, faller helt handlös.. sedan en annan strax därefter och sedan den tredje som ramlar ur strax innan vagnen stannar. Han ramlar som en trasa över balken i ren och skär tur, kramar sig fast för att sedan hasa sig upp och sätta sig längre bort på balken. Under hela kaoset ser jag även hur hjulet flyger. Folk skriker i ren och skär panik och springer därifrån, för man trodde att hela skiten skulle ramla. Sedan springer folk tillbaka när man insåg allvaret och några hoppar över staketet för att ta hand om de skadade. Själv stod man som paralyserad med varsitt barn i handen

Sorry men sluta ljug. Den lilla videosnutten med balkmannen motbevisar dig totalt.

Balkis sitter där utan en skråma och ser totalt oberörd ut. Han och hans 130 kg hade definitivt inte kastats som någon trasa, och hade inte hasat sig upp från någonting. Ingen springer någonstans och ingen skriker i panik.
Citera
2023-06-29, 13:46
  #5274
Medlem
Jag får inte ihop det här i min skalle..

"Sprickbildning på hjulpar
I söndags kväll efter olyckan gjorde polisen en husrannsakan i Jetlines styrhytt, samt i verkstaden på Gröna Lund. På den aktuella vagnens bakre hjulpar upptäcktes då sprickbildning, skriver Aftonbladet som tagit del av polisens undersökningsprotokoll.

Det ska nu utredas om sprickorna fanns där redan innan olyckan inträffade."

Och var befinner sig det urspårade tågsetet när polisen gör husransakan..

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jetline-besiktigades-timmar-fore-olyckan
Citera
2023-06-29, 13:49
  #5275
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Sorry men sluta ljug. Den lilla videosnutten med balkmannen motbevisar dig totalt.

Balkis sitter där utan en skråma och ser totalt oberörd ut. Han och hans 130 kg hade definitivt inte kastats som någon trasa, och hade inte hasat sig upp från någonting. Ingen springer någonstans och ingen skriker i panik.
Han skadade ena knät ganska illa och han mår psykiskt väldigt dåligt nu.
Citera
2023-06-29, 13:55
  #5276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilog-80
Och ÄVEN om det har med Jetline att göra så var underhållet planerat sedan läääääääänge. Typiskt standarsvar när man inte vill oroa pöbeln.

Exakt. Ett barn förstår att detta inte är en tillfällighet och att grönans fadäs blottlagt en svaghet i konstruktionen av dessa banor, troligtvis blir det värre vid eftersatt underhåll, där säkert även Liseberg lagt enbart minimikravet och därmed nu måste stoppa attraktionen för att inte riskera att passagerare flyger ur under färd. Horribelt!
Citera
2023-06-29, 13:56
  #5277
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Exakt. Ett barn förstår att detta inte är en tillfällighet och att grönans fadäs blottlagt en svaghet i konstruktionen av dessa banor, troligtvis blir det värre vid eftersatt underhåll, där säkert även Liseberg lagt enbart minimikravet och därmed nu måste stoppa attraktionen för att inte riskera att passagerare flyger ur under färd. Horribelt!

Tror* faktiskt att Liseberg har bättre koll, med tanke på fadäsen 2006. Däremot inte sagt att de numera har ÄNNU bättre koll.

*hoppas
Citera
2023-06-29, 13:58
  #5278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissyCroc
Mindbender spårade delvis ur
Wildcat flög folk av och dog
Jet star Pojke flög ur men överlevde
All amerikan trippel loop spårade delvis ur
Quimera tappade hjul och spåra delvis ut
Tsunamin spårade delvis ur

Vet även att det finns fler
Sen har jag inte kollat rapport från varje olycka men det tycks på något vis vara ett återkommande problem
Frågan var alltså ifall det är mer olyckor per åk för den här tillverkaren än andra. Du har alltså bara hittat på den uppgiften.

Dessutom vet du inte vad de beror på.

Om du är intresserad av att minska olyckor i tivoliliknande utrustning ska du nog ta en titt på hoppborgar i Sverige. Där vimlar det av olyckor som på enklast sätt skulle kunna undvikits.
Citera
2023-06-29, 14:00
  #5279
Medlem
swedsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vem har det juridiska ansvaret och kan åtalas för brott om det framkommer att de inte följer lagar och regler?
Kan Dekra vara skyldiga också, de påstås ju ha besiktigat utan anmärkning.
VD är ytterst ansvarig i bolaget
Citera
2023-06-29, 14:02
  #5280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu har du läst mellan raderna i skvallerpressen igen och fantiserar ihop en egen osann historia.

Inte enbart, När jag var ung hade jag kamrater som jobbade på grönan på sommaren (gymnasiet). Dessa fick köra attraktioner.

Vidare finns det ju flera vittnen som säger att de larmat om att jetline uppfört sig konstigt, allt medan de som jobbat på attraktionen ryckt på axlarna. Vad är det jag fantiserar ihop menar du..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in