2023-06-29, 12:11
  #5245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Archimedesx
Exakt, och icke slitage delar har också en begränsad livslängd, därför ska de bytas ut i god tid innan det finns risk för metallutmattning.
Men detta borde väl tillverkaren ha med i underhållsplanen?
Citera
2023-06-29, 12:15
  #5246
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen
Varje tåg borde rimligtvis bytas ut helt och håller säg vart annat eller var tredje år. speciellt på en såhär gammal attraktion. parken kommer givetvis att skylla på någon omständighet de inte kunnat förutse, allt för att slippa skadestånd med mera.
Brukar du byta bil/cykel/moped/(varfritt fordon) var annat eller var tredje år också? Eller gör du som alla andra, utför service och byter ut slitdelar enligt tillverkarens instruktioner?
Citera
2023-06-29, 12:18
  #5247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Men detta borde väl tillverkaren ha med i underhållsplanen?
Det bör de ha ja. Även utbyte pga skada, typ bortslitna delar på hjulen eller ”platta” delar av hjulen.
Icke lättrullade lager har vi ju läst om idag.

Det finns säkert. Det är ju dessutom en tysk konstruktion. De är grundliga och noggranna i detaljer.
Citera
2023-06-29, 12:18
  #5248
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Viktig fråga som måste besvaras av ansvariga
Folk gillar inte bälten. Kanske gillar man dem mer när man vet att man kan dö.
Citera
2023-06-29, 12:24
  #5249
Medlem
Nu har grönan börjat betala tillbaka pengar för guldkorten, tyder det på att de kanske blir en längre stängning än man tänkt?
Citera
2023-06-29, 12:29
  #5250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Men detta borde väl tillverkaren ha med i underhållsplanen?

Det är ju inte säkert att tillverkaren räknade med att tågen skulle användas i 35 år, därför kanske det inte finns i det planerade underhållet.
Citera
2023-06-29, 12:45
  #5251
Medlem
Jag läser nu att även lisebergsbanan har fått stoppats som panik åtgärd pga brister. Tvi vale för dessa diaboliska bergodalbane tillverkare! Riv dessa dödsfällor till ”nöjesfält” och återskapa folkets park.
Citera
2023-06-29, 12:49
  #5252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissyCroc
Jag skulle nog säga att man kan anse att den havererat när folk trillar ut. Sen tror jag som många andra att de inte är konstruerad för en tvärnit som i detta fallet. Men att ”bara” två har öppnats av krafterna kan tyda på att något gått fel med just de två

Absolut kan det vara så men jag tror mer man stannat i en vinkel så att man har glidit ur vagnen. Det blir intressant att få reda på vad det är som fallerat i vilket fall som helst. Det mest logiska, anser jag, är dåligt underhåll eller felmontage.
Citera
2023-06-29, 12:52
  #5253
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det är ju inte säkert att tillverkaren räknade med att tågen skulle användas i 35 år, därför kanske det inte finns i det planerade underhållet.

I så fall skriver tillverkaren att hela vagnen ska skrotas efter ett visst antal år.
Citera
2023-06-29, 12:57
  #5254
Medlem
Jaha, tydligen är hjulen fulla med sprickor. Och 16-17 åringar som efter en dags utbildning förväntas utföra säkerhetskontroller och arbeta vid attraktionerna.

Därtill ignoreras information som kommer från visselblåsande attraktionsresenärer och andra, allt enligt Expressen.

Nej, det ser inte bra ut för grönan som låtit profit och penninghunger gå före säkerheten. Blir det buren för VD?
Citera
2023-06-29, 12:58
  #5255
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jag läser nu att även lisebergsbanan har fått stoppats som panik åtgärd pga brister. Tvi vale för dessa diaboliska bergodalbane tillverkare! Riv dessa dödsfällor till ”nöjesfält” och återskapa folkets park.

Det är väl toppen att de upptäckt detta och stänger för åtgärdande. Berg- och dalbanor har funnits lika länge som Folkets park och de senare hade ofta just berg- och dalbanor som en bland flera karuseller som besökarna kunnat åka.
Citera
2023-06-29, 12:59
  #5256
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jaha, tydligen är hjulen fulla med sprickor. Och 16-17 åringar som efter en dags utbildning förväntas utföra säkerhetskontroller och arbeta vid attraktionerna.

Därtill ignoreras information som kommer från visselblåsande attraktionsresenärer och andra, allt enligt Expressen.

Nej, det ser inte bra ut för grönan som låtit profit och pengahunger gå före säkerheten. Blir det buren för VD?

Nu har du läst mellan raderna i skvallerpressen igen och fantiserar ihop en egen osann historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in