2023-06-29, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groseman
Som jag uppfattade det var det själva boggie-konstruktionen, men exakt vilken del skall jag låta vara osagt. Det är däremot klarlagt att firman som gjorde arbetet primärt inte jobbar med just berg och dalbanor. Jetline hade även haft problem dagen innan som undersöktes av tekniker utan vidare åtgärd.

Man kan ju fråga sig om de jobbar med svetsade konstruktioner över huvud taget med tanke på att deras piratkopia höll i ett år jmf med 30
Citera
2023-06-29, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanneBagare
Kan det vara så att vänster framhjul lossnar och hamnar i busken. Varpå framvagnen kanar åt höger och hamnar lägre än brukligt. Högra däcket tar i balken i bild nummer 2. Där den berömda balkmannen satt.
Min teori är tvärt om.

Ser man till resvägen olyckståget haft fram till där den stannade så har tåget bara gjort högersvängar.

Högersväng = störst tryck på högerhjulen.

Det är alltså mer troligt att högerhjulet lossnat först, ramlat ner på ett tak inne på banområdet och att vänsterhjulet slagit i något i backen ner mot platsen där tåget stannat, varpå det hjulsetet kommit farande mot (igenom?) staketet och landat utanför banområdet.

Vi vet att högerhjulsetet lossnat och hamnat på taket på en ”redskapsbod” (källa: intervju med utredaren på shk om jag minns rätt) Inne på jetlines banområde står flera containrar och mindre byggnader som skulle kunna vara aktuella då, och eftersom det inte finns några bilder på andra hjulsetet från allmänheten så är det troligt att det hamnat där. Rent geografiskt så stämmer det också med färdvägen för olyckståget.
Citera
2023-06-29, 10:09
Medlem
Citat:
Som jag uppfattade det var det själva boggie-konstruktionen, men exakt vilken del skall jag låta vara osagt. Det är däremot klarlagt att firman som gjorde arbetet primärt inte jobbar med just berg och dalbanor. Jetline hade även haft problem dagen innan som undersöktes av tekniker utan vidare åtgärd.
Det där med problemen dagen innan har varit uppe i tråden tidigare. Vet du for a fact att det handlade om just detta, eller är det något du hört på ryktesvägar/läst?

Det är tekniker och tittar på attraktionerna flera gånger per dag, helt normalt och en del i säkerhetsarbetet. Blir det stopp av någon anledning så är det bara dom som kan cleara eventuell felkod, det är inget som 18-åringarna i körhytten gör.

Var teknikerbesöket specifikt för problem med hjulupphängningen så är det ju högintressant men inte om det baseras på osanna uppgifter
Citera
2023-06-29, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeeWee_Poison
Det där med problemen dagen innan har varit uppe i tråden tidigare. Vet du for a fact att det handlade om just detta, eller är det något du hört på ryktesvägar/läst?

Det är tekniker och tittar på attraktionerna flera gånger per dag, helt normalt och en del i säkerhetsarbetet. Blir det stopp av någon anledning så är det bara dom som kan cleara eventuell felkod, det är inget som 18-åringarna i körhytten gör.

Var teknikerbesöket specifikt för problem med hjulupphängningen så är det ju högintressant men inte om det baseras på osanna uppgifter

Du menar serviceteknikerna som har en dags utbildning enligt tjejen som uttalade sig i pressen.
Citera
2023-06-29, 10:14
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissyCroc
Gick dom inte ut med att en hade landat i busken och det andra låg på det svarta taket strax bredvid där tåget stannade. Taket syns på de bilder där man ser att brandkåren har säkrat upp vagnen med någon for av lilafärgad remmar.
Tror någon delade en bild där det var markerat var.

Citat:
Ursprungligen postat av Vladimir-Suckmeoff
Kan det ha varit ödet, eller någon högre entitet som låg bakom det hela, eftersom bergochdalbanan var 35-år gammal och offret var också 35 år?

Citat:
Mycket säkra källor kanske är mer rätt. Detta är tyvärr helt sant.
kolla dennes tidigare poster så inser man lätt att denne har dålig trovärdighet. Har trollat tidigare.
Citera
2023-06-29, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Archimedesx
Du menar serviceteknikerna som har en dags utbildning enligt tjejen som uttalade sig i pressen.
Nej. Jag menar de riktiga, heltidsanställda, kompetenta, vuxna teknikerna. Det finns såna, trots populära åsikter om annat.
Citera
2023-06-29, 10:20
Medlem
grosemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seberto
kolla dennes tidigare poster så inser man lätt att denne har dålig trovärdighet. Har trollat tidigare.

Menar du mina tidigare poster så kan jag lugna dig med att detta inte är mitt primära konto. Det är lätt att koppla mitt alias till mitt namn på det kontot och jag vill inte outa mig själv med detta då uppgifterna är väldigt interna och inte menade för allmän beskådan.

Dessa uppgifter är helt sanna, men jag kan tyvärr inte berätta hur jag fått dem med risk för att outa mig själv, vilket inte vore bra för någon.
Citera
2023-06-29, 10:22
Medlem
grosemans avatar
Citat:

Kan inte svara på de frågorna tyvärr, men troligen har de tidigare problemen någon form av relation till olyckan.
Citera
2023-06-29, 10:22
Medlem
Citat:
Nej. Jag menar de riktiga, heltidsanställda, kompetenta, vuxna teknikerna. Det finns såna, trots populära åsikter om annat.
Ja det behöver framkomma tydligare i tråden.
Citera
2023-06-29, 10:24
Medlem
Citat:

”Bara timmar innan Jetline-olyckan på Gröna lund besiktades bergochdalbanan, rapporterar TT.”
Citat:
– Det finns inget som tyder på att det beror på bristande noggrannhet eller att besiktningen inte genomfördes, säger Gröna lunds vd Jan Eriksson.

Har inte särskilt mycket för ord som kommer från her Eriksson, lite väl mycket rädda ansiktet efter alla vittnesmål om problem med jetline. Det verkar enligt honom som att en kontroll är synonymt med noggrannhet men tydligt att så inte är fallet här. Mänsklig faktor som missar fel vilket ledde till att vagnen spårade ur och skador uppkom.
Citera
2023-06-29, 10:25
Medlem
Citat:

Tills det är klarlagt om det är deras kompetens som brustit eller om det handlar om något de inte kunde se så som metallutmattning kan vi inte avgöra om de är kompetenta eller inte.
Citera
2023-06-29, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mallemede
Jag tänkte också först att kvinnan och systern satt i vagn tre, men med tanke på hur ihopknycklad den är, så känns det märkligt att dom skulle ha flugit ut då, dom borde snarare ha suttit fast.
Jag undrar däremot var effekten blir värst efter att ett tåg har ryckt och svängt upprepade gånger för att tillslut dunsa ner i spåret när hjulet/hjulen for iväg. Längst bak månne?

Jag var där och såg allting och om mitt minne inte lurar mig så satt de längre bak.. den första som föll satt längre bak, och gissar på att det var hon som omkom då höjden var väldigt hög.. tänkte direkt att "det där överlevare man nog inte". Speciellt när hon föll med huvudet först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in