2023-06-29, 03:13
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Svaret på din fråga får man sitta i sista vagnen om tåget inte är fullt? Svaret på den frågan är bildligt talat JA.

https://rcdb.com/1062.htm#p=118853

Den bilden är från 2011-06-03. Hur det är 2023 kan jag inte svara på.

Det finns 33 bilder ytterligare att titta på om man klickar på bilden. Om det inte fungerar uppdatera sidan klicka på bilden och man får då fram alla övriga bilderna.

Ok låt mig omformulera då. Vikt fördelning. Den bilden du länkade till har 3 fulla vagnar framåt och bakåt, dvs mittenvagnen är tom. Men i detta tåg som endast 10 passagerare (din har 12) hur fördelar man det då?

Alla bilder förutom den du länkade har ett fullt tåg förutom 27/34 då de endast sitter 3 el kanske 4 personer som alla är i dom första vagnarna! Så jag vidhåller tills någon som jobbar med detta säger annorlunda, dvs man fyller på tåget framifrån!
Citera
2023-06-29, 04:10
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Vi börjar bakifrån. I en berg&dalbana så skiftar det nog vilken vagn som är mest "dödlig" beroende på lutning i 4 dimensionellt avseende. Dvs är man i en loop, hö el vä sväng, upp eller ned så den tror jag inte på, alla är lika utsatta beroende på vart man är i turen.

Jag köper absolut att man helst vill sitta längst fram el längst bak för att få totala upplevelsen! MEN hur gör dom när tåget inte är fullt? Hoppas någon här har jobbat med det och kan svara!? Men om jag minns rätt så fyller man på från första vagnen och bakåt! Får man ens sitta i sitta i sista vagnen om tåget inte är fullt?

Så summa summarum:

Eliaz ok men med bruten tumme
1 kvinna död
död kvinnas syster som fortfarande är på sjukhus
balkmannen ok med en jävla fanfar för sin flip och tur!
balkmannes fru som vårdas på sjukhus
3 barn som skadades har fått lämna sjukhuset (Eliaz kan ju vara 1 utav dom?)
Då återstår det 2 el 3 personer som vi inte vet något om!

Så enligt video och info så är det i alla fall 3 pers som slungats ut från jetline, kanske fler?

En väldigt mysko tråd på FB detta då det oftast alltid finns någon som känner någon eller som har en video. Varför inte fler videos eller info "från någon som känner någon som..."

Antar vi bara kan vänta på utredningen

Eliaz satt ensam i vagn 1. Bakom honom (vagn 2) satt hans pappa och lillasyster. Mamman och lillebror väntade nere på marken.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wAkLE5/eliaz-15-satt-langst-fram-i-jetline-pa-grona-lund

"Medan mamma och lillebror väntade på marken köade Eliaz och hans pappa samt lillasyster för ett andra åk i berg- och dalbanan Jetline. Siktet var inställt på de främre platserna i vagnen.

– Jag satt själv i vagnen längst fram och så satt min pappa och syster i vagnen bakom mig, berättar Eliaz som redan i början av färden kände att något inte stod rätt till."
Citera
2023-06-29, 05:18
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Definitionen ”hemsk människa” avgörs nödvändigtvis inte av högen pengar vederbörande innehar, däremot moralen samt synen på saker och ting som kräver tid och pengar.

Res runt och se dig omkring, granska olika styrelser samt tillvägagångssätt vid upphandlingar. En bra början för att få en reell inblick.

Jag har varit i nästan alla länder och försöker att alltid smälta in lokalt. Återigen duckade du frågan, så jag antar att du menade något hypotetiskt. Vilket jag kan hålla med om, korruption i ledande ställningar är sånt man finner i ALLA länder, Sverige inte minst.
Citera
2023-06-29, 05:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valyth
Vet någon var Jetlines besiktningsintyg finns att beställa någonstans?
Se inlägg nr 2 i den här tråden så finns länk till dem där.
Senast redigerad av Sunimod 2023-06-29 kl. 06:06.
Citera
2023-06-29, 07:50
Medlem
Mallemedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Tittar man på Eliaz film så ser man klart att det är 0 pers i vagn nr 7, 1 pers i vagn nr 6 som jag kan anta var tomma från början vilket totalt blir 4 tomma platser. I vagn 2 så satt det personer som vi såg men ändå inte pga av sadsmiley i videon. Vagn nr 3 är ihopknycklad så jag tror att kvinnan, systern satt i vagn nr 3 och "balkmannen" med sin fru i vagn 4 alt vagn 5 men gissar på vagn 4.

Men visst bara en gissning, det kan ju ha suttit 2 i sista vagnen men har för mig att dom hellre lämnar den tom, dvs man fyller på från första vagnen till sista om det inte är ett fullt tåg.

Jag tänkte också först att kvinnan och systern satt i vagn tre, men med tanke på hur ihopknycklad den är, så känns det märkligt att dom skulle ha flugit ut då, dom borde snarare ha suttit fast.
Jag undrar däremot var effekten blir värst efter att ett tåg har ryckt och svängt upprepade gånger för att tillslut dunsa ner i spåret när hjulet/hjulen for iväg. Längst bak månne?
Citera
2023-06-29, 08:06
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I Danmark ifjol:

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/allvarlig-olycka-p%C3%A5-berg-och-dalbana-i-danmark-1.76904929

Där lyser ju dock slutsatsen med sin frånvaro

Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Man gör så och det räcker bra i de flesta fall som hissar och olika lyftar. Men i en hårt belastad anläggning som denna måste man vara med hela tiden, besiktningsintetvallerns är för långa.
Men stör mig också på konsekvenserna av att när något felat så blir det direkt katastrof. Borde vara konstruerat så att det blir haveri när något pajar men utan katastrof. Kanske svårt i en bergochdalbana dock.
Ja precis det stör mig också. Dvs byglarna hjälper ju enbart vid normal färd. Pajar nått är det bara tur som avgör jur man mår efteråt. Egentligen borde ett sådant upplägg vara förbjudet. Det blir ju mer som stödhjul på en hoj en som en hjälm liksom.

Citat:
Ursprungligen postat av Mallemede
Högst oklart. En del har bälten som går över magen, andra har bälten som är kopplad till den första låsningen, så om den fallerar på något sätt kommer bältet ändock hålla kvar första låsningen på plats. Men hur väl det räcker vet jag faktiskt inte. Och jag vet inte vad skadorna hade kunnat bli istället. Men däremot vet jag att jetlines låsning i princip håller fast benen, den ligger mot låren, jag tycker den skulle suttit lite längre upp, man har knappt något att hålla sig dessutom.
Ja det borde finnas kan man tycka och helst utan extrema skador som följd ist för dödsfall (i dubbel bemärkelse ). Det går väl antagligen att fixa men dom tycker väl att det blir för omständigt kanske. Till o med i viss moptorsport finns det väl skyddsburar o dyl.
Citera
2023-06-29, 08:23
Medlem
Vladimir-Suckmeoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Man brukar (i svenska media) inte gå ut med namn på olycksoffer, så länge inte anhöriga godkänt det. Är väl rätt sunt att inte behöva bli uthängd med namn och bild bara för man varit med om en olycka. Särskilt då det också kan leda till att anhöriga blir nerringda av olika media osv. Är kanske (eller bör kanske vara) samma typ av hederskodex här inne?

Finns det namn och bild på den 35-åriga förolyckade kvinnan/offret? Var hon snygg?
Citera
2023-06-29, 08:26
Medlem
Vladimir-Suckmeoffs avatar
Kan det ha varit ödet, eller någon högre entitet som låg bakom det hela, eftersom bergochdalbanan var 35-år gammal och offret var också 35 år?
Citera
2023-06-29, 08:49
Medlem
grosemans avatar
Nya uppgifter:

Jag har från rätt säkra källor fått följande info. För ett litet tag sedan restaurerades Jetline. Bland annat behövde boggie-hjulen bytas ut. Offert inhämtades från original-tillverkaren, men den var för dyr. Gröna Lund vände sig då till en egen entreprenör som mätte befintlig konstruktion och svetsade ihop kopior av hjulen som senare monterades på vagnarna.

Detta kommer troligen att innebära att rätt många huvuden måste rulla.

Jag har ingen ytterligare information, så fråga inte, men någon journalist bör ställa frågor om detta till ansvariga på Gröna Lund.
Citera
2023-06-29, 08:58
Medlem
KNARKAREN85s avatar
Finns det någon video som visar exakt hur olyckan gick till?
Citera
2023-06-29, 09:02
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groseman
Nya uppgifter:

Jag har från rätt säkra källor fått följande info. För ett litet tag sedan restaurerades Jetline. Bland annat behövde boggie-hjulen bytas ut. Offert inhämtades från original-tillverkaren, men den var för dyr. Gröna Lund vände sig då till en egen entreprenör som mätte befintlig konstruktion och svetsade ihop kopior av hjulen som senare monterades på vagnarna.

Jag har ingen ytterligare information, så fråga inte, men någon journalist bör ställa frågor om detta till ansvariga på Gröna Lund.

Stämmer detta så är det sprängstoff.
Citera
2023-06-29, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groseman
Nya uppgifter:

Rätt säkra källor🤣
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in