2023-06-29, 09:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MissyCroc
För två veckor sedan var jag med sonen på Bakken i Danmark. Vi valde att hoppa på deras åktur svanen. För den som inte känner till den är seten stor svan som går på en räls som man trampar på cykel trampor för att ta sig fram. Den går över flumridern och ger en bra utsikt över parken. Halvvägs genom banan säger sonen mamma mitt bälte öppnades! Vi sitter då högt up i luften med bara ett midjebälte som inte ska gå att öppna om man inte trampar flera gånger på en pedal på baksidan av svanen. Jag har nog aldrig hållit så hårt i mitt barn innan. Men han lyckades få fast bältet igen.

Så fort vi kom till plattform informerade jag personalen. Reagerade då på att hon tog papper och penna skrev numret på svanen och en anteckning och sen skickade den vidare.
Så nästa kunde hoppa på men var lite chockad så han inte riktigt reagera.

Tror tyvärr att det är vanligare än man vill tro att något inte är helt rätt. Men rutiner runt hur det ska hanteras ser nog ganska lika ut för de som startar attraktionerna. Om man får ett klagomål ska det antecknas. Många klagomål på samma sak ring tekniker. Men att en ung människa ska behöva ha ansvaret i att beslutet vad som är tillräckligt för att kontakta tekniker. Hur ska dom veta om det är en sak som är jätte allvarlig eller en sak som dom bör anteckna. Hur många gånger har dom inte reagerat och ringt tekniker och sen har teknikern inte gjort något? Jag vet inte känns som en bristande rutin

Kan säga att jag nog inte slagits av hur jäkla allvarligt det var själv förr än nu i efterhand. Hade sonen trillat ut hade han landat på flumrider banan precis efter vattenfallet..
Ska ta och kontakta parken

Vittnen från Gröna Lund har ju sagt att vakter gick runt och kollade på vagnarna strax innan olyckan och verkade tycka de var något som inte stämde men lät det vara.
Citera
2023-06-29, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Ok låt mig omformulera då. Vikt fördelning. Den bilden du länkade till har 3 fulla vagnar framåt och bakåt, dvs mittenvagnen är tom. Men i detta tåg som endast 10 passagerare (din har 12) hur fördelar man det då?

Alla bilder förutom den du länkade har ett fullt tåg förutom 27/34 då de endast sitter 3 el kanske 4 personer som alla är i dom första vagnarna! Så jag vidhåller tills någon som jobbar med detta säger annorlunda, dvs man fyller på tåget framifrån!

Min erfarenhet är att man som besökare får sätta sig där man vill och dom brukar inte bry sig om fördelningen i vagnarna.
Citera
2023-06-29, 09:17
Medlem
Är det inte dags att skrota alla berg och dal banor? De flesta dödliga olyckorna sker i dessa banor. Säkerheten är helt enkelt för dålig.
Citera
2023-06-29, 09:21
Medlem
grosemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus73
Rätt säkra källor🤣

Mycket säkra källor kanske är mer rätt. Detta är tyvärr helt sant.
Citera
2023-06-29, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groseman
Mycket säkra källor kanske är mer rätt. Detta är tyvärr helt sant.

När i tid skulle detta vara?
Citera
2023-06-29, 09:28
Medlem
grosemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BokhyllanBillys
När i tid skulle detta vara?

Har ingen exakt tid för detta, men det är i närtid. Inom ett år år skulle jag säga.
Citera
2023-06-29, 09:29
Medlem
Citat:
Nya uppgifter:

Jag har från rätt säkra källor fått följande info. För ett litet tag sedan restaurerades Jetline. Bland annat behövde boggie-hjulen bytas ut. Offert inhämtades från original-tillverkaren, men den var för dyr. Gröna Lund vände sig då till en egen entreprenör som mätte befintlig konstruktion och svetsade ihop kopior av hjulen som senare monterades på vagnarna.

Detta kommer troligen att innebära att rätt många huvuden måste rulla.

Jag har ingen ytterligare information, så fråga inte, men någon journalist bör ställa frågor om detta till ansvariga på Gröna Lund.

Så istället för att byta ut vagnarna efter 30 år som Liseberg gjorde då de förmodligen var helt slut så gjorde Grönan en snikrestaurering efter 35 år.

Jag undrar vad tillverkarens förväntade livslängd på vagnarna är med tanke på oundviklig materialurmattning etc. Förmodligen inte 35+år iallafall!
Citera
2023-06-29, 09:30
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Vittnen från Gröna Lund har ju sagt att vakter gick runt och kollade på vagnarna strax innan olyckan och verkade tycka de var något som inte stämde men lät det vara.

Det kan vi nog se som ett faktum. Finns dessutom videointervju osv. Problemet där lär ju ha varit att teknikern inte blev orolig alls. Förmodligen kan det ha hänt förut och att det då löst sig genom att skruva lite. Konsekvenstänket lös med sin frånvaro angående vad som väntade och hur jävla livsfarligt det är med tex poteciel spricka i hjul mm.
Citera
2023-06-29, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
OM utredningen skulle visa att Gröna Lund brustit i sina säkerhetsrutiner, så är det VD som bär ansvaret.

Däremot undrar jag om koncernens VD har uttalat sig? Har någon sett det? Det har ju inträffat flera olyckor på Park & Resorts anläggningar de senaste åren. Borde inte koncern-VD visa lite ryggrad i det här läget? I synnerhet eftersom hans underhuggare på Grönan är ny på posten dessutom och inte verkar förtroendeingivande överhuvudtaget stackaren.

Någon VD behöver inte uttala sig , man har talespersoner överallt nu för tiden !!
Citera
2023-06-29, 09:47
Medlem
Citat:
Nya uppgifter:

Jag har från rätt säkra källor fått följande info. För ett litet tag sedan restaurerades Jetline. Bland annat behövde boggie-hjulen bytas ut. Offert inhämtades från original-tillverkaren, men den var för dyr. Gröna Lund vände sig då till en egen entreprenör som mätte befintlig konstruktion och svetsade ihop kopior av hjulen som senare monterades på vagnarna.

Detta kommer troligen att innebära att rätt många huvuden måste rulla.

Jag har ingen ytterligare information, så fråga inte, men någon journalist bör ställa frågor om detta till ansvariga på Gröna Lund.

Är du säker på att det är själva hjulkonstruktionen som byttes ut, eller kan det ha varit de svarta axlarna som håller hjulsetet mot vagnen?

Detta skulle ju eventuellt kunna styrkas av den video Aftonbladet lade ut när de tappade hjulseten packas ner i pallar för undersökning hos SHK.

Kikar man noggrant på den filmen (eller mitt senaste inlägg där jag länkat till bilder) så kan man se att det på hjulseten sitter två bitar svart ”axel”, alltså den del med det svarta vertikala röret som fäster hjulsetet till vagnen.

Man kan OCKSÅ se att de packar ner två HELA axlar i pallen som ligger på en plywoodskiva brevid (precis i början på klippet). Kan det vara fler av de eventuellt ”piratkopierade” axlarna som tas in? Grönan beställde några extra reserver, eller har inte hunnit byta alla ännu?
Citera
2023-06-29, 09:49
Medlem
(FB) Berg- och dalbana har spårat ur på Gröna Lund - en död, flera skadade (2023-06-25)
Alla bilder
Citera
2023-06-29, 09:49
Medlem
grosemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeeWee_Poison
Är du säker på att det är själva hjulkonstruktionen som byttes ut, eller kan det ha varit de svarta axlarna som håller hjulsetet mot vagnen?

Detta skulle ju eventuellt kunna styrkas av den video Aftonbladet lade ut när de tappade hjulseten packas ner i pallar för undersökning hos SHK.

Kikar man noggrant på den filmen (eller mitt senaste inlägg där jag länkat till bilder) så kan man se att det på hjulseten sitter två bitar svart ”axel”, alltså den del med det svarta vertikala röret som fäster hjulsetet till vagnen.

Man kan OCKSÅ se att de packar ner två HELA axlar i pallen som ligger på en plywoodskiva brevid (precis i början på klippet). Kan det vara fler av de eventuellt ”piratkopierade” axlarna som tas in? Grönan beställde några extra reserver, eller har inte hunnit byta alla ännu?

Som jag uppfattade det var det själva boggie-konstruktionen, men exakt vilken del skall jag låta vara osagt. Det är däremot klarlagt att firman som gjorde arbetet primärt inte jobbar med just berg och dalbanor. Jetline hade även haft problem dagen innan som undersöktes av tekniker utan vidare åtgärd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in