2023-06-28, 22:36
  #5077
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mergimsuger
Det är okej. Var mer nyfiken när du tydligt bojkottade karuseller.

Olyckor händer tyvärr överallt där det inte ska hända. Tex även inom flyg. Eller nöjesfält. Trots att det inte får hända.

Shit happends tyvärr överallt i världen, sen är det svårt att bevisa i slutändan vem som skulle vara ytterst ansvarig.
Kollar vd säkerheten - nej!
Han måste förlita sig på underordnade, vilka i slutändan inte kan se om nått är fel vid en synligkontroll.
De borde däremot byta ut vagnarna typ vart femte år för att ha bra kvalitet/säkerhet.
Ingen kommer tyvärr få skulden för denna olycka då det inte verkar finnas ett regelverk att följa.
Citera
2023-06-28, 22:37
  #5078
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirPsilo
Skulle någon kunna länka till klippet från kraschen? Skulle underlätta i denna diskussion att faktiskt få se vad som orsakade olyckan :/
Så vit jag vet finns det inga filmer av själva olyckan i tråden. Där emot massor av länkar till filmer efter det hänt.
Det var någon inne och sa att dom hade video på själva olyckan men inte kunde visa det för det skulle lämnas in som bevis till någon. Huruvida det är sant eller inte kan man bara spekulera i
Citera
2023-06-28, 22:39
  #5079
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Du skriver att du vill invänta att utredningen blir klar men kan samtidigt garantera att ingen 18-åring kommer ställas till svars. Se så, fram med det nu. Vad vet du som inte vi vet om?

Själv håller jag allt öppet. Det kan vara eftersatta säkerhetsrutiner, lat och slarvig personal, slumpen med metall på skenan ifrån tidigare åkare eller medvetet sabotage. Hur kan man ”garantera” eller ”lova” något utifrån det vi vet nu 28 juni?

Nu pågår det ju flera utredningar.

Polisen tittar på om det har skett något brott. Den lär ju läggas ned rätt så snart med motiveringen att det inte har skett något brott utan det är en olycka.

Arbetsmiljöverket har även de en utredning. De tittar ju på arbetsmiljö biten och någon 18-åring är knappast ansvarig för arbetsmiljö. Arbetsmiljö ansvaret är något som ligger på chef/ledningsnivå.

Staten haverikommision utreder ju även de frågan. Men de pekar aldrig ut någon ansvarig i sin utredningar utan de fokuserar på vad som har gått fel och hur man kan förbättra det.

Så någon 18-årig kommer knappast att pekas ut som ansvarig.
__________________
Senast redigerad av zapohd 2023-06-28 kl. 22:44.
Citera
2023-06-28, 22:40
  #5080
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad som däremot inte diskuteras och som egentligen är mycket mer intressant är ju själva konstruktionen och på vilket sätt tillverkaren kan bära ett ansvar. Tittar man på dessa berg- och dalbanor som finns på marknaden så är de ju så nära dödsfällor man kan komma. Vissa tar sina passagerare på en färd där det snabbt bär utför i 90 grader. Ingenting får gå fel under dessa förutsättningar. Är tillverkarens instruktioner och utfästelser solida? Ställer de som utfärdar grunderna för kontrollinstanserna tillräckliga krav?

Jetline har ett dödsfall sen 80-talet. Dessa banor är absolut inga dödsfällor. De är konstruerade för att man genom fysiska lagar trycks mot sätet. Även om Jetline är känd för att vara lite skakig i sidled. Frågan här är varför det tagit tvärstopp. Om det nu stämmer. Jag kan inte se utifrån hur konstruktionen ser ut att det ska kunna ske. Genier i tråden påstår att det är klarlagt men de har svårt att länka.
Citera
2023-06-28, 22:45
  #5081
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Såg nu att chefen för SHK i förrgår intervjuats av svt's Aktuellt där han säger att hjulpaketet (hjulsetet, boggie) "... av den [vagnen] som har spårat ur har de två främsta av någon anledning lossat från sina infästningar i bärarmen som håller upp dem". Jag hade missat att det konstaterats (fast också trott det tidigare). Jag trodde egentligen sen de gått av högre upp, av materialutmattning och där dolt (vilket skulle förklara krängandet flera åk före olyckan och att man inte såg felet). Jag antar han menar de två eller fyra bultar som håller upp hjulset'ets blå del mot det vertikala svarta röret. Det kan förklara varför det blev tvärstopp av det ännu nedhängande svarta röret. Längre upp hade nog vagnen mer kanat. Se dessa tre bilder, främst den längst till höger. Då uppstår en annan fråga: Varför går dessa bägge av samtidigt? Kan man dragit bultarna med fel åtdragning, dvs för löst eller för hårt, tills gängorna pajat.

Har funderat en del på det med men försöker minnas om jag sett någon bild från olyckan där man ser mer av undersidan av framvagnen. Är någon av de svarta kvar i vagnen? Tänker att man varit snabba med att komma fram till vart hjulen hamnade men just den delen har jag inte hört något om eller sett bilder från. Om den lossnat är det ännu fler delar som kommit flygande. Kan ju vara så att dom hamnade precis nedanför vagnen. Men är ändå underligt att ingen har kommenterat att dom hittats eller var
Citera
2023-06-28, 22:46
  #5082
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Jetline har ett dödsfall sen 80-talet. Dessa banor är absolut inga dödsfällor. De är konstruerade för att man genom fysiska lagar trycks mot sätet. Även om Jetline är känd för att vara lite skakig i sidled. Frågan här är varför det tagit tvärstopp. Om det nu stämmer. Jag kan inte se utifrån hur konstruktionen ser ut att det ska kunna ske. Genier i tråden påstår att det är klarlagt men de har svårt att länka.

Jag vet hur statistiken ser ut, men om ett hjul släpper i berg- och dalbanor med 90 graders lutning rätt ner så kommer det att dö ett betydande antal. Orsaken till denna är ju att hjulparet längst fram släppt och då tar det tvärstopp. Varför det släppt är däremot outrett.
Citera
2023-06-28, 22:50
  #5083
Medlem
dex1s avatar
Det jag tror gjort tvärstoppet är skarvarna som sitter lite här o var i banan. När hjulen lossnat har underretet hakat i en sån där skarv i mitten. Googla bilder på banan så förstår ni. Kan även vara bromsskenan som sitter under som hakat i denna skarv
__________________
Senast redigerad av dex1 2023-06-28 kl. 22:53.
Citera
2023-06-28, 22:52
  #5084
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Jetline har ett dödsfall sen 80-talet. Dessa banor är absolut inga dödsfällor. De är konstruerade för att man genom fysiska lagar trycks mot sätet. Även om Jetline är känd för att vara lite skakig i sidled. Frågan här är varför det tagit tvärstopp. Om det nu stämmer. Jag kan inte se utifrån hur konstruktionen ser ut att det ska kunna ske. Genier i tråden påstår att det är klarlagt men de har svårt att länka.

Källa?
Citera
2023-06-28, 22:59
  #5085
Medlem
Narutoshippchops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masmo
Rapporterade klippet till Youtube. Gör det ni också.

Eftersom klippet inte visar något förbjudet lär Youtube inte göra ett skit.
Citera
2023-06-28, 23:11
  #5086
Medlem
Blir mest irriterad över alla korkade spekulationer och rätt ointelligenta kommentarer.

Den som nämn som avliden ser inte ut att vara 35 år, och är inte det minsta lik sin syster Karin.

Både Karin och hennes man, som föll och hamnade turligt vid en pelare omnämns i denna artikel.

https://www.st.nu/2023-06-27/deras-son-och-svardotter-skadades-svart-pa-grona-lund
Citera
2023-06-28, 23:12
  #5087
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag vet hur statistiken ser ut, men om ett hjul släpper i berg- och dalbanor med 90 graders lutning rätt ner så kommer det att dö ett betydande antal. Orsaken till denna är ju att hjulparet längst fram släppt och då tar det tvärstopp. Varför det släppt är däremot outrett.
Alla hjul skulle kunna försvinna utan att någon skulle dö och det skulle inte bli tvärstopp. Själva delen som hjulen sitter i är gjord för att klara av att ett eller flera hjul som försvinner. Men av någon anledning så har dom på båda sidorna lossnat från vagnen. Troligen har dom slagit i något och slitits av.
Citera
2023-06-28, 23:14
  #5088
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissyCroc
Har funderat en del på det med men försöker minnas om jag sett någon bild från olyckan där man ser mer av undersidan av framvagnen. Är någon av de svarta kvar i vagnen? Tänker att man varit snabba med att komma fram till vart hjulen hamnade men just den delen har jag inte hört något om eller sett bilder från. Om den lossnat är det ännu fler delar som kommit flygande. Kan ju vara så att dom hamnade precis nedanför vagnen. Men är ändå underligt att ingen har kommenterat att dom hittats eller var

Hittar inte bilderna nu men ena hjuldelen låg vid en buske på marken


Edit länk https://www.dn.se/sverige/16-ariga-alicia-blev-vittne-till-dodsolyckan-pa-grona-lund-det-kommer-att-folja-mig-livet-ut/
__________________
Senast redigerad av 57Emma 2023-06-28 kl. 23:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in