2023-06-28, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Okontrollerade byglar är inte vad som hänt här och om tåget kan köras utan att byglarna är fällda i rätt läge är det snarare tillverkaren och konstruktionen som ska hudflängas.

Skara Sommarland har haft ett par incidenter med byglarna. Men jag tror inte det är problemet i detta fall. Banan är ju dessutom byggd för att man ska sitta på plats även utan bygel.
Citera
2023-06-28, 21:26
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Ja alltså, VD och styrelsen är de enda som har det yttersta ansvaret. Jag har drivit företag i över 30 år. Men javisst, vi kan bara spekulera innan det kommer en rapport från haverikommissionen.
Det vet jag väl. Tror du en vd för ett företag ses judiskt skyldig i varje läge där något händer företaget oavsett på vilken nivå?
Citera
2023-06-28, 21:32
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Det vet jag väl. Tror du en vd för ett företag ses judiskt skyldig i varje läge där något händer företaget oavsett på vilken nivå?

Med all respekt för att du liksom jag är veteraner på FB så finner jag att nivån på den här debatten är för låg. Vi får ha lite tålamod och invänta utredningen.
Citera
2023-06-28, 21:34
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Med all respekt för att du liksom jag är veteraner på FB så finner jag att nivån på den här debatten är för låg. Vi får ha lite tålamod och invänta utredningen.
Bra svar, så gör vi!
Citera
2023-06-28, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillberit
Om du hade lagt din tid på att läsa nån sida i tråden eller googla istället för att läsa in dig på konstruktionen för att sedan gissa lite så hade du haft svaret. Detta är avhandlat gissningsvis sida 3.

Länk?
Citera
2023-06-28, 21:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja alltså, VD och styrelsen är de enda som har det yttersta ansvaret. Jag har drivit företag i över 30 år. Men javisst, vi kan bara spekulera innan det kommer en rapport från haverikommissionen.

Vad du yrar och spekulerar med dina Om...Du påstår dig har drivit företag, men har definitivt ingen koll på organisation, roller och ansvar. Tror du sjukhuschefen får gå om en sjuksköterska i organisationen gör något fel? Styrelsen har för övrigt ingen del i driften så att du ens nämner dem visar hur långt från kunskap du är. Det finns en teknisk chef som har ansvaret för att och hur utrustningen underhålls.

I detta fall är ju utrustningen godkänd vid tredjepartskontroll så det kan näppeligen vara några problem med Gröna Lunds underhåll.
Senast redigerad av HerrGickhan 2023-06-28 kl. 21:41.
Citera
2023-06-28, 21:41
Medlem
Citat:
Ja, det har de, i någon form av snyftreportage. Men du hr inte en aning om ifall de har det eller hur?
Jag pratar inte om ägarna och deras snyft-mejl till Expressen idag. Jag pratar om mannen som är VD i Park & Resorts, och jag ställde en fråga om någon har sett honom uttala sig. Du får gärna länka om du har sett det.
Citera
2023-06-28, 21:41
Medlem
Skulle någon kunna länka till klippet från kraschen? Skulle underlätta i denna diskussion att faktiskt få se vad som orsakade olyckan :/
Citera
2023-06-28, 21:44
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Jag pratar inte om ägarna och deras snyft-mejl till Expressen idag. Jag pratar om mannen som är VD i Park & Resorts, och jag ställde en fråga om någon har sett honom uttala sig. Du får gärna länka om du har sett det.
Sorry, jag missförstod, det handlade om ägarna.
Citera
2023-06-28, 21:47
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad du yrar och spekulerar med dina Om...Du påstår dig har drivit företag, men har definitivt ingen koll på organisation, roller och ansvar. Tror du sjukhuschefen får gå om en sjuksköterska i organisationen gör något fel? Styrelsen har för övrigt ingen del i driften så att du ens nämner dem visar hur långt från kunskap du är. Det finns en teknisk chef som har ansvaret för att och hur utrustningen underhålls.

I detta fall är ju utrustningen godkänd vid tredjepartskontroll så det kan näppeligen vara några problem med Gröna Lunds underhåll.

Nej jag har ingen aning om företag och ansvar. Bra att du läxar upp mig med din expertis. Men som redan sagts, så länge vi inte vet hur olyckan kunde inträffa så blir det endast spekulationer. Jag kan dock garantera att ingen 18-åring kommer ställas för ansvar.
Citera
2023-06-28, 21:48
Medlem
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/miljardarsyskonen-om-dodsolyckan-en-sorg-/
Tack, men är du inte läskunnig? Detta rör syskonen som är storägare i koncernen. Deras koncern-VD är inte omnämnd i artikeln och jag finner det anmärkningsvärt att han lyser med sin frånvaro. Jag bad tråden om en länk till där han har uttalat sig.
Citera
2023-06-28, 21:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nej jag har ingen aning om företag och ansvar. Bra att du läxar upp mig med din expertis. Men som redan sagts, så länge vi inte vet hur olyckan kunde inträffa så blir det endast spekulationer. Jag kan dock garantera att ingen 18-åring kommer ställas för ansvar.

Tidigare skrev du:
OM preliminär utredning kommer fram till att GL har en sunkig säkerhetskultur så kommer inte GL att öppna igen i år. I alla fall inte med åkattraktioner. GL har många åkattraktioner som är potentiellt dödliga om underhåll, service och kontroller har eftersatts.
Det är så låg nivå på detta att man misstänker att en 18-årig journalist skulle ha skrivit det. För övrigt tycks många i tråden ligga på den nivån.

Vad som däremot inte diskuteras och som egentligen är mycket mer intressant är ju själva konstruktionen och på vilket sätt tillverkaren kan bära ett ansvar. Tittar man på dessa berg- och dalbanor som finns på marknaden så är de ju så nära dödsfällor man kan komma. Vissa tar sina passagerare på en färd där det snabbt bär utför i 90 grader. Ingenting får gå fel under dessa förutsättningar. Är tillverkarens instruktioner och utfästelser solida? Ställer de som utfärdar grunderna för kontrollinstanserna tillräckliga krav?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in