2023-06-28, 07:30
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Om du menar att det finns objektiva värde, kan du då nämna två saker som har ett objektivt värde och vad deras nuvarande värde är?
Din kompis Leaston påstod bestämt att guldet är värt (obs, ej priset) 2 biljoner för industrin. Det antyddes därmed att guld är överprissatt om pris jämförs med värde.

Då var den naturliga följdfrågan vad bitcoins motsvarande värde (ej priset) är. Antagligen undviker han i största möjliga mån att svara på frågan då det naturliga svaret är 0.
Citera
2023-06-28, 08:24
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Din kompis Leaston påstod bestämt att guldet är värt (obs, ej priset) 2 biljoner för industrin. Det antyddes därmed att guld är överprissatt om pris jämförs med värde (läs gärna detta ett par gånger och reflektera några minuter innan du snyter nästa åsikt ur näsan).

Då var den naturliga följdfrågan vad bitcoins motsvarande värde (ej priset) är. Antagligen undviker han i största möjliga mån att svara på frågan då det naturliga svaret är 0.
Guld används till mer än bara för industrin. Den är även en store of value, därför har du en market cap på ungefär 12 biljoner hos guldet istället för 2 biljoner.

Aktiemarknaden är ett annat exempel där i princip alla aktier är (mycket) högre prisade jämfört med vad en aktieägare skulle få om bolaget likviderades.
Folk köper aktier och fonder för att ha någonstans att stoppa sina pengar för att undvika 10% årlig värdeminskning på sina pengar. Detta driver upp pris på aktiermarknaden.
Obligationer, räntepapper och alla andra derivat samt fastigheter, konst och mycket mera, är andra exempel på olika "store of values".

Bitcoin används också som store of value, inga konstigheter.

Trillade polletten ner nu kanske?
Senast redigerad av Leaston 2023-06-28 kl. 08:26.
Citera
2023-06-28, 08:26
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Trillade polletten ner nu kanske?
Nej, du har fortfarande inte svarat på vilket värde du beräknar bitcoin att ha. Detta görs ofta gällande produktiva bolag (dvs aktier). Svara gärna på frågan nu istället för att skriva strunt.
Citera
2023-06-28, 08:27
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Nej, du har fortfarande inte svarat på vilket värde du beräknar bitcoin att ha. Detta görs ofta gällande produktiva bolag (dvs aktier). Svara gärna på frågan nu istället för att skriva strunt.
Vilket värde har en hundralapp?
Citera
2023-06-28, 08:29
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Vilket värde har en hundralapp?
Varför har du så svårt att svara på frågor? Jag förstår att detta är känsligt för dig, att bitcoin i sig är värt 0.

Priset är ovidkommande i denna fråga.
Citera
2023-06-28, 08:33
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Varför har du så svårt att svara på frågor? Jag förstår att detta är känsligt för dig, att bitcoin i sig är värt 0.

Priset är ovidkommande i denna fråga.
Förstod att du inte ville svara på vad värdet på vad en hundrakronors sedel är värd, för då erkänner du att du inte har någon poäng.

Jag kan svara åt dig.
En hundrakronors sedel är värt ungefär 100 kronor, precis som att Bitcoins värde är drygt 30 000 dollar. Vill du använda någon annan måttstock än kronor och dollar så får du precisera dig, men det lär bara bli krångligt.

Du försöker leka med svenska språket när du inte har annat att komma med, och nu har vi klätt av dig igen. Ses vid nästa halmstrå.
Senast redigerad av Leaston 2023-06-28 kl. 08:38.
Citera
2023-06-28, 08:45
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag kan svara åt dig.
En hundrakronors sedel är värt ungefär 100 kronor, precis som att Bitcoins värde är drygt 30 000 dollar. Vill du använda någon annan måttstock än kronor och dollar så får du precisera dig, men det lär bara bli krångligt.
Så guld är alltså värt 12 biljoner och inte 2 biljoner som du skrev tidigare? Var fick du den sistnämnda siffran från?
Citera
2023-06-28, 08:52
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Så guld är alltså värt 12 biljoner och inte 2 biljoner som du skrev tidigare? Var fick du den sistnämnda siffran från?
Precis.

Läs vad jag skriver så slipper du bli förvirrad och spendera sida efter sida med rapparkalja: "Guldets marketcap är $12 biljoner, medans dess värde i industrin bara är runt $2 biljoner."
(FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering

Jag har ovan även förklarat för dig att guld har ett värde som "store of value", likt aktier, fonder, Bitcoin, fastigheter och mycket annat har. Så fort du förstår att "store of value" är en eftertraktad egenskap hos ett ting, så blir detta lättare för dig att förstå. Se: (FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering
Senast redigerad av Leaston 2023-06-28 kl. 08:57.
Citera
2023-06-28, 08:59
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Precis.

Läs vad jag skriver så slipper du bli förvirrad och spendera sida efter sida med rapparkalja: "Guldets marketcap är $12 biljoner, medans dess värde i industrin bara är runt $2 biljoner."
(FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering

Jag har ovan även förklarat för dig att guld har ett värde som "store of value", likt aktier, fonder, Bitcoin, fastigheter och mycket annat har. Så fort du förstår att "store of value" är en eftertraktad egenskap hos ett ting, så blir detta lättare för dig att förstå. Se: (FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering
Mycket tomt prat runtomkring som vanligt.

Vad har bitcoin för värde "i industrin" (vilken industri det nu må vara)?

Svara med ett belopp och en förklaring hur du räknade fram detta, så som du gjorde med guldet.
Citera
2023-06-28, 09:02
Medlem
Leastons avatar
USAs presidentkandidat Robert F Kennedy går till val med bland annat detta:

Citat:
As president, I will make sure that your right to use and hold Bitcoin is inviolable. Bitcoin is not only a bulwark against totalitarianism and the manipulation of our money supply, it points the way toward a future in which government institutions are more transparent and more democratic.

Det fanns en tid när fighten på detta forum ofta handlade om "aaamäähhh, DOM kommer aldrig tillåta Bitcoin". Nu går presidentkandidater till val på rätten att få äga Bitcoin som en "bulwark against totalitarianism and the manipulation of our money supply"

"First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win." - Gandhi
Citera
2023-06-28, 09:05
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Mycket tomt prat runtomkring som vanligt.

Vad har bitcoin för värde "i industrin" (vilken industri det nu må vara)?

Svara med ett belopp och en förklaring hur du räknade fram detta, så som du gjorde med guldet.
Först och främst, måste något ha ett värde i just industrin för att ha ett värde enligt dig?

För det andra så har jag precis svarat på frågan åt dig här: (FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering Onödigt att börja om från början om man inte bara har för avsikt att spåra ut diskussion, så läs det du redan fått svar på.
Citera
2023-06-28, 09:07
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Först och främst, måste något ha ett värde i just industrin för att ha ett värde enligt dig?

För det andra så har jag precis svarat på frågan åt dig här: (FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering Onödigt att börja om från början om man inte bara har för avsikt att spåra ut diskussion, så läs det du redan fått svar på.
Jag utgår från att värdet är alltså 0 eftersom du har så svårt för att svara på frågan.

Att priset är skilt från 0 är alltså irrelevant i sammahanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in