2023-06-27, 22:09
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Precis som att alla företag skaffade datorer direkt när de kom ut på marknaden. Alla på en gång, på samma dag. Samma med mobiltelefoner, printers med mera.

Nej du. Det tar lite innan nya saker implementeras.
Men BTC har funnits i 12-13 år? Jag kan hålla med om att alternativa lösningar till banksystemet kan komma att bli populära också bland storföretagen, till och med kanske i form av krypto, men varför det just skulle vara BTC har jag svårt att se. Tillfället har liksom passerat.
Citera
2023-06-27, 22:14
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jaha, men företag som skickar stora belopp föredrar nog driftssäkerhet, att kunna hålla den som hanterar pengarna ansvarig och ett icke-volatilt mellansteg (BTC kan ju lätt skifta 5-10%). Annars hade ju företag redan använt BTC för att överföra större belopp. Jag har varit verksam i näringslivet i många år och har aldrig hört talas om det, aldrig.
Ja, bitcoin behöver ju bli mindre volatil förstås.
Idag är det fortfarande daytrading som styr kursen i stor grad, då blir den volatil. Tex kommer det en nyhet att Solana kommer klassas som en security så dyker Bitcoin kursen helt ologist då det inte har något med saken att göra. Som om Volvo kursen skulle dyka för att Ericson missar en miljardorder.

Men med MicroStrategys intåg så har allt fler börjat köpa för att hålla. Dock är dock fortfarande redovisningstekniskt problematiskt att äga spot BTC som företag. Detta pga att regelverken är från 40 talet och inte har hängt med i utvecklingen.
Nu när BlackRock förhoppningsvis kommer få sin ETF godkänd, så kommer det inte finnas några hinder för andra förtag att köpa "Bitcoin", och slippa dessa redovisningstekniska problem.
Det betyder ett massivt inflöde av kapital som köper för att hålla, och day traders kommer representera allt mindre del av kursrörelserna, och Bitcoin kommer förmodligen decoupla från att bete sig som den volatila risk on asset den betett sig som de senaste 10 åren.

Med det resonemanget tror jag att $100k vallen ryker inom 2 år och $1M vallen ryker inom 5 år, och volatiliteten du talar om försvinner med det.
Citera
2023-06-27, 22:25
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ja, bitcoin behöver ju bli mindre volatil förstås.
Idag är det fortfarande daytrading som styr kursen i stor grad, då blir den volatil. Tex kommer det en nyhet att Solana kommer klassas som en security så dyker Bitcoin kursen helt ologist då det inte har något med saken att göra. Som om Volvo kursen skulle dyka för att Ericson missar en miljardorder.

Men med MicroStrategys intåg så har allt fler börjat köpa för att hålla. Dock är dock fortfarande redovisningstekniskt problematiskt att äga spot BTC som företag. Detta pga att regelverken är från 40 talet och inte har hängt med i utvecklingen.
Nu när BlackRock förhoppningsvis kommer få sin ETF godkänd, så kommer det inte finnas några hinder för andra förtag att köpa "Bitcoin", och slippa dessa redovisningstekniska problem.
Det betyder ett massivt inflöde av kapital som köper för att hålla, och day traders kommer representera allt mindre del av kursrörelserna, och Bitcoin kommer förmodligen decoupla från att bete sig som den volatila risk on asset den betett sig som de senaste 10 åren.

Med det resonemanget tror jag att $100k vallen ryker inom 2 år och $1M vallen ryker inom 5 år, och volatiliteten du talar om försvinner med det.
Du skriver ett långt inlägg för att blanda bort korten men besvarar alltså överhuvudtaget inte inlägget som du citerade.

Inte heller hade du något svar på detta, uppenbarligen:
Citat:
Du kunde ju uppenbarligen skilja på värde och pris gällande guld, så varför inte bitcoin?

Typiskt din ohederliga debatteknik.
Citera
2023-06-27, 22:31
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Inte heller hade du något svar på detta, uppenbarligen:
Är helt ointresserad av att diskutera ords innebörd med forumets största ordförvrängare.

Jag konstaterar att Bitcoins pris är ca $30 500, det räcker så. Vad får man för värde för en hundralapp vars pris är 100kr?
Citera
2023-06-27, 22:33
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Är helt ointresserad av att diskutera ords innebörd med forumets största ordförvrängare.

Jag konstaterar att Bitcoins pris är ca $30 500, det räcker så. Vad får man för värde för en hundralapp vars pris är 100kr?
Du besvarar fortfarande inte något av inläggen och beskyller andra skribenter för att ”förvränga ord”.

Mycket beklämmande. Men du verkar stressad, varför då?

Så vad är bitcoins värde till skillnad från priset? Du hade ju bra koll på värdet när det gällde guld.
Citera
2023-06-27, 22:48
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Så vad är bitcoins värde till skillnad från priset? Du hade ju bra koll på värdet när det gällde guld.
Kul att du frågar. Det var ändå ett tag sedan vi gick igenom det.

Några av Bitcoins egenskaper som ger den ett värde:
Citat:
Den är decentraliserad, det finns ingen som kan bestämma sig för att spä ut värdet eller ändra på attributen.
Den är okonfiskerbar, en myndighet kan inte beslagta eller frysa dina Bitcoins.
Den är ocensurerbar, ingen kan stoppa dig från att göra de transaktioner du vill göra
Den är delbar, du kan skicka en halv Bitcoin eller en tusendels Bitcoin.
Den är tillgänglig, med internet kan du när som helst göra transaktioner var som helst.
Den är portabel, du kan ta med dig värden för flera miljarder var som helst genom att memorera 12 ord i huvudet.
Den är otroligt säker och otroligt svår att hacka eller manipulera.
Den är programmerbar, du kan programmera in smarta kontrakt och 2:a lagerslösningar ovanpå Bitcoin lagret.
Den är otroligt sällsynt. Det finns bara 21 miljoner Bitcoin i hela universum och inget kan ändra på detta.
Den är robust och tålig, den ruttnar inte eller på annat sätt åldras över tid.
Den är verifierbar, vem som helst kan sätta upp en egen nod om man inte vill förlita sig på extern part.
Den är fungibel, en Bitcoin i Tyskland är samma som en Bitcoin i Japan och som en Bitcoin i Boliva.
Den är enkelt att använda. Kan du swisha, kan du använda Bitcoin.
Den är globalt accepterad
Citera
2023-06-27, 23:05
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Så vilket belopp blir det? 0? Tydligen var allt guld i världen värt 2 biljoner enligt dig. Jag förväntar mig ett lika exakt belopp gällande bitcoin.
Citera
2023-06-27, 23:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Så vilket belopp blir det? 0?
Nej, fel igen.
$30 655 per BTC. Dvs total market cap på 600 miljarder…dollar.
Senast redigerad av Leaston 2023-06-27 kl. 23:12.
Citera
2023-06-27, 23:18
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Nej, fel igen.
$30 655 per BTC. Dvs total market cap på 600 miljarder…dollar.
Du tramsar uppenbarligen bort diskussionen igen som brukligt. Vi vet båda att jag efterfrågade värdet och inte priset. Antagligen vet du att det är 0 men vill inte erkänna det.

Påminner återigen om detta du skrev bara tidigare idag:

Citat:
Guldets marketcap är $12 biljoner, medans dess värde i industrin bara är runt $2 biljoner.
Citera
2023-06-27, 23:27
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du tramsar uppenbarligen bort diskussionen igen som brukligt. Vi vet båda att jag efterfrågade värdet och inte priset. Antagligen vet du att det är 0 men vill inte erkänna det.

Du är en mycket märklig person kebabis…
Citera
2023-06-27, 23:28
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:

Den är okonfiskerbar, en myndighet kan inte beslagta eller frysa dina Bitcoins.
Den är ocensurerbar, ingen kan stoppa dig från att göra de transaktioner du vill göra

Nej, bara skicka kebabkunder i fängelse om de upptäcker att kebabägaren är PKK-sympatisör. (FB) Man häktas misstänkt för terrorfinansiering (PKK)
Citera
2023-06-28, 00:04
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:

Din definition av subjektiva värden verkar skilja sig från övrigas. Där har du din dikeskörning.

Värde är alltid subjektivt men pris en objekt återspeglig av värdet.

Om du menar att det finns objektiva värde, kan du då nämna två saker som har ett objektivt värde och vad deras nuvarande värde är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in