2023-06-27, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag hittade länken till den indiska generalen i den här tråden, för någon vecka sen. Han var väldigt klar med hur saker gått till, därför trovärdig. Sedan berättade han hur det skulle utveckla sig framöver.

Då offensiven startade 2 veckan i Juni så känns det hyfsat oseriöst att uttala sig om utgången när det endast gått 7 dagar trotts att man är Indisk general.

Som vanligt så är din fakta ofullständig och obegriplig.
Citera
2023-06-27, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Det går oerhört tungt för Ukraina nu. AFU kommer ingenstans, endast några små byar har man lyckats inta till priset av ohyggliga förluster av militärfordon och manskap.

Att AFU skulle ha 60 brigader västerländskt välutbildade soldater med krigsmaterial av yppersta världsklass är sjukliga fantasier i förvirrade hjärnor.

De fåtal brigader ( högst 4 stycken) som nu mals ned i den Ryska köttkvarnen kämpar förgäves mot en övermäktig motståndare.
Skönt att veta att varken Ukraina eller väst ser den brölande ryssen som en övermäktig motståndare för då hade man ju inte ökat biståndet i form av vapen eller utbildat ukrainare på modern militär västteknologi.
Väst ser visserligen Ryssland som vacklande fattig och numera även instabil kärnvapenmakt, men att överge ett Ukraina faktiskt som ger Putin allt värre huvudvärk skulle troligen över tid innebära än farligare situation för oss i den fria världen. Så valet är enkelt, väst bistår och ökar sin support till Ukraina och varnar samtidigt Ryssland för att leka med elden.
Citera
2023-06-27, 10:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pibesill
Då offensiven startade 2 veckan i Juni så känns det hyfsat oseriöst att uttala sig om utgången när det endast gått 7 dagar trotts att manIndisk general.

Som vanligt så är din fakta ofullständig och obegriplig.

Då hänvisar jag hellre till kartan om det är ointressant med balanserade åsikter från neutrala parter.

Se på kartan och studera så ser du snart att det är en ytterst liten förflyttning av fronten sedan offensiven startade
Citera
2023-06-27, 10:30
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Ett RSD898 är på väg från Moskva till Washington.

Vem eller vilka sitter på detta plan?

https://www.flightradar24.com/RSD898/30e449fe

Det tillhör inte det vanliga. Högdjur? Nått är på gång..
Citera
2023-06-27, 10:31
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Hur stora är ohyggliga förluster av militärfordon? Hur många har förlorats?

Vem säger 60 brigader? Källa?

Jag har sett siffror på 8 nya brigader med nya fordon. Räkna sedan med de gamla brigaderna som fortfarande är stridsdugliga.

Vi har sett 6st förlorade Leoparder varav några av dem reparerbara. Är ryssarna övermäktiga? På vilket sätt? Än så länge verkar det vara minfälten som Ukraina kämpar mot främst. Ryssarna har lagt ofantliga mängder minor i ukrainsk mark.

Att du lägger tid på denna idiot, är bortkastad tid.
Du behöver inte gå i svaromål, för hen är sedan länge redan debunkad som skitsnackare och spridare av egna vilseledande önskedrömmar.
Man ser avataren och vet direkt att man ska bläddra vidare.
Nu stannade jag upp för att det var du. men 1 min bortkastad tid.

EDIT Ser nu att flera andra också har svarat idioten. Varför???
Citera
2023-06-27, 10:32
Medlem
Citat:

Någon som planerar bli Rysslands framtida president?
Citera
2023-06-27, 10:36
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Då hänvisar jag hellre till kartan om det är ointressant med balanserade åsikter från neutrala parter.

Se på kartan och studera så ser du snart att det är en ytterst liten förflyttning av fronten sedan offensiven startade
Då tittar jag på kartan och ser att Ryssland under sin offensiv under Mars tog ca 70km².
https://www.themoscowtimes.com/2023/04/08/russia-takes-stock-after-winter-offensive-fails-to-deliver-gains-a80762

Citat:
Russia captured just 70 square kilometers across Ukraine in March, said Leo Peria-Peigne of the French Institute of International Relations (IFRI).

Ukraina har hittills i sin offensiv tagit ca 300 km².
https://twitter.com/Channel4News/status/1673386645461286914
Citat:
Defence Secretary Ben Wallace says Ukraine has reclaimed more territory as part of their summer campaign than Russia did in its whole winter offensive.

Då medger du alltså att den ryska offensiven var en total katastrof? Den som du hyllade så mycket.
Citera
2023-06-27, 10:38
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Att du lägger tid på denna idiot, är bortkastad tid.
Du behöver inte gå i svaromål, för hen är sedan länge redan debunkad som skitsnackare och spridare av egna vilseledande önskedrömmar.
Man ser avataren och vet direkt att man ska bläddra vidare.
Nu stannade jag upp för att det var du. men 1 min bortkastad tid.

EDIT Ser nu att flera andra också har svarat idioten. Varför???
Du har helt rätt men om det dyker upp nya läsare i tråden och ser att vissa kommer med påståenden utan att någon besvarar dem så finns risken att de tror att dessa påståenden är sanning. De är givetvis inte sanning utan det bästa vi kan göra är att ifrågasätta dem. Gör vi då det utan något svar så vet tredje läsare att de ljuger.

Vi som hängt i tråden ett tag vet dock som du säger att de ljuger konstant men det är inte alla som gör det.
Citera
2023-06-27, 10:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Stridsvagn S kan väl knappast kallas operativ någon gång under hela sin livslängd så jag förstår inte att man dömer ut armata redan nu. Det är en ny generation, bland annat ska den fjärrstyras eftersom man månar om soldaternas hälsa.
Du förstår inte vad operativ betyder ser jag.

Det betyder att den är ute på förbanden och används. Stridsvagn S var operativ under många år. T-14 är det inte och kommer troligen aldrig att bli det.
Citera
2023-06-27, 10:43
Medlem
Citat:

har usa kvar någon ambassad med personal i moskva?

vilka plan brukar dessa använda?
Citera
2023-06-27, 10:44
Medlem
Citat:
Men industrikapaciteten är förstås mångfaldt större i ett land av Rysslands storlek
Ryssland storlek är bestående ut av 99,99% byhålor i Sibirien där det inte finns el och inlagt vatten eller asfalt på vägarna. Jag gissar att industrikapaciteten inte är stor där, förutom hembränt så klart.
Citera
2023-06-27, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samtsu
Ukraina har förlorat stort antal trupper i denna misslyckade offensiv. Det enda som sker nu är utnötning av ukrainska trupper och förstörelse av NATO vapen. Ryssland har inte bråttom. Vid nästa ryska offensiv kan det möjligen komma även trupper från Belarus sida, hursom blir det nog den sista offensiven i kriget eftersom NATO inte har någon chans.

Det läskiga är om NATO då får för sig att bomba kärnkraftverket i ett sista desperat försök att avleda från deras misslyckande. Detta ser jag som ett möjligt, ack läskigt scenario. Men USA har ju ett rykte i att skita i allt mänskligt och bomba länder med falska premisser.

Jadu samtsu,först och främst Nato krigar i dagsläget inte.
Vi leverera intelligence, knowhow, finansiell support och vapen av olika slag.
Om Nato skulle blanda sig i kriget (inget jag tror, men kanske hoppas) så skulle dom inte bomba ett kärnkraftverk.
De skulle radera alla militära mål effektivt och målmedvetet.
Alla konventionella militära hot mot Ukraina skulle elimineras, varpå städning av ej önskvärda element skulle vara enkel för Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in