2023-06-27, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
har usa kvar någon ambassad med personal i moskva?

vilka plan brukar dessa använda?
Planet verkar vara ryskt. Använder USA sin ambassad ryska flygplan?
Citera
2023-06-27, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Offensiven, om det kan kallas det med förflyttning förvisso på bredden, men på djup endast 1 km har nu kört fast fullständigt

Jag såg ett klipp med en högre indisk general som menade att det efter detta är Rysslands tur att göra en offensiv och då har Ukraina slut på vapen , resurser, ork och västligt stöd.

Man är då kort sagt en uttorkad röksvamp som bara behöver ett lätt tramp för att pulveriseras. Jag har varnat för detta men ingen lyssnar

Citat:
Ursprungligen postat av Pibesill
Orsaken till att ingen tar dina varningar ligger i din posthistorik. Inte ofta du du har rätt i dina analyser eller fakta.

Du vill inte förse oss med en länk till din indiska general?

Citat:
Jag hittade länken till den indiska generalen i den här tråden, för någon vecka sen. Han var väldigt klar med hur saker gått till, därför trovärdig. Sedan berättade han hur det skulle utveckla sig framöver.

Citat:
Då offensiven startade 2 veckan i Juni så känns det hyfsat oseriöst att uttala sig om utgången när det endast gått 7 dagar trotts att man är Indisk general.

Som vanligt så är din fakta ofullständig och obegriplig.

Citat:
Då hänvisar jag hellre till kartan om det är ointressant med balanserade åsikter från neutrala parter.

Se på kartan och studera så ser du snart att det är en ytterst liten förflyttning av fronten sedan offensiven startade

Så din indiska general utan länk som var orsaken till dina varningar uttalade sig efter en veckas offensiv, behöver jag förklara varför ingen tar dig på allvar?

Att det inte går snabbt är nog för att Ryssarna haft lång tid på att förbereda sig, enligt förlustsiffror så rullar det på.
Citera
2023-06-27, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Ryssland storlek är bestående ut av 99,99% byhålor i Sibirien där det inte finns el och inlagt vatten eller asfalt på vägarna. Jag gissar att industrikapaciteten inte är stor där, förutom hembränt så klart.

Ryssland har en stor industrikapacitet. Men det är inte så hög förädlingsgrad vanligtvis. Det produceras mycket stål, aluminium och den typer av produkter. Sedan är naturligtvis vapenindustrin väldigt omfattande.
Citera
2023-06-27, 10:50
Avslutad
Citat:
Så din indiska general utan länk som var orsaken till dina varningar uttalade sig efter en veckas offensiv, behöver jag förklara varför ingen tar dig på allvar?

Att det inte går snabbt är nog för att Ryssarna haft lång tid på att förbereda sig, enligt förlustsiffror så rullar det på.

Ja bägge sidor har en massa ursäkter till varför det inte gått som man tänkt sig. På lite sikt är det endast kartan som gäller
Citera
2023-06-27, 10:51
Medlem
Taggads avatar
Sakta men säkert manglas ryssen ut från landet dom inkräktat.
Citat:
Storbritannien: Ukraina har återtagit 2014-område
Ukrainska luftburna styrkor har gjort små framryckningar österut från byn Krasnohorivka strax utanför Donetsk, huvudort i Donetskprovinsen, skriver Storbritanniens försvarsdepartement i en lägesuppdatering.

”Det är en av de första gångerna sedan Rysslands invasion i februari 2022 som Ukraina med stor sannolikhet återtagit territorium som ockuperats av Ryssland sedan 2014.”
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
https://twitter.com/DefenceHQ/status/1673568034710069251?t=5twGK_hpYdxPoFBPF_6aAQ&s=19
Citera
2023-06-27, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Sedan är naturligtvis vapenindustrin väldigt omfattande.
Så omfattande att dom köpte artillerigranater från Nord-Korea.
Citera
2023-06-27, 10:55
Medlem
Reimers avatar
Några byar till är befriade från ockupanter

Citat:
Ukrainian Defense Forces have success at Novodarivka – Pryutne and Novodanylivka – Robotyne directions

https://liveuamap.com/en/2023/27-june-ukrainian-defense-forces-have-success-at-novodarivka
Citera
2023-06-27, 10:55
Medlem
Citat:
Stridsvagn S kan väl knappast kallas operativ någon gång under hela sin livslängd så jag förstår inte att man dömer ut armata redan nu. Det är en ny generation, bland annat ska den fjärrstyras eftersom man månar om soldaternas hälsa.

Stridsvagn S var i högsta grad operativ.

Det är inte meningsfullt att prata om T-14 eftersom den inte finns. Den borde ha funnits vid det här laget, men så är inte fallet, och den kommer inte att finnas nästa år heller. Om den funnits hade den kanske varit jättebra, men det kan man säga om en massa saker. Railguns t ex - coolt, men finns inte riktigt i verkligheten.
Citera
2023-06-27, 10:56
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Det många missar är att Rysslands nya stridsvagn T14 inte bara är en stridsvagn utan en hel plattform

Med samma chassi och teknik bygger man en rad fordon. Lite samma koncept som stridsfordon 90, men förfinat. Kan också jämföra hur Scania tänker med sin lastbilstillverkning. Men industrikapaciteten är förstås mångfaldt större i ett land av Rysslands storlek

Jag känner mig generös idag, har du bilder på två individer av T-14 som har fastnat på samma bild i Ukraina?

Med en sådan enorm kapacitet så borde ju ryssen kunna spotta ut mängder med T-14 och borde då finnas gott om dessa bland aktiva förband.

Två T-14 på parad i Moskva varav en av dessa blir bogserad är inte good enough...
Citera
2023-06-27, 10:57
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Robert Person och Ben Hodges i DW.

Vad vi kan vänta oss är att ryssarna kommer med groteska lögner om att väst iscensatt myteriet för att destabilisera kloaklandet Ryssland. Faktum är att Putins genomkorrupta system har övervärderats av västliga bedömmare och maffiastaten är svagare än någonsin just nu. Dags att öka och skynda på levereranser av offensiva vapensystem till Ukraina.

Wagner revolt reveals a deeply unstable Russian regime
https://www.youtube.com/watch?v=vwK14AqsNwQ

Analysen fortsätter här: https://www.youtube.com/watch?v=nyI8ag_K4Nc

Konstantin Eggerts analys.

Putin vows to punish the leaders behind Russia's armed rebellion
https://www.youtube.com/watch?v=QfDOTwfBqUs
Citera
2023-06-27, 10:58
Medlem
Citat:
Offensiven, om det kan kallas det med förflyttning förvisso på bredden, men på djup endast 1 km har nu kört fast fullständigt

Jag såg ett klipp med en högre indisk general som menade att det efter detta är Rysslands tur att göra en offensiv och då har Ukraina slut på vapen , resurser, ork och västligt stöd.

Man är då kort sagt en uttorkad röksvamp som bara behöver ett lätt tramp för att pulveriseras. Jag har varnat för detta men ingen lyssnar

Vi fortsätter att sortera dina varningar under svammel/önsketänkande.
Citera
2023-06-27, 11:02
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Så omfattande att dom köpte artillerigranater från Nord-Korea.

Nu är ju dock Nordkorea mer känt för kvalitet än rysland, så så konstigt är det väl inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in